söndag 18 oktober 2015

Badbuse:)

Finns det barn som, utan att ha varit med om något negativt, inte gillar att bada? 
Både Nikki och Tilda har alltid älskat (älskade...) att bada, och Smilla verkar älska det precis lika mycket! :)
Det plaskas och skvätts vatten överallt när hon ligger i plurret! :)
Nikki tycker det är jättekul när vi ska bada Smilla och sitter alltid med henne i badet även om baljan är några nummer för liten för henne ;D
Perfekt för mig som då slipper sitta i en konstig ryggdödande ställning och hålla Smilla, utan kan sitta ordentligt bredvid istället och titta, och kul för Smilla som då kan bada lite längre!



lördag 17 oktober 2015

"Snälla matte, släpp in oss i stallet...

Städade hos hönsen och marsvinen här om dagen och passade på att ha dörren till lösdriften öppen för att lufta. Men man måste barrikadera dörren för annars har man dom här två huliganerna i stallet på två röda sekunder! 
Och hur obeskrivligt söta dom än är så vill man inte ha dom lösa i stallet för dom river ner och välter omkull allt som kommer i deras väg... ;D

"Nä jag släpper inte in er, och det hjälper inte att ni tittar på mig på det viset, jag går inte på det fler gånger nu! ;)

Filitjärns hönseri :)

Från att stå med två stackars överlevare efter rävens massaker i våras, så har vi nu 45 höns! Börjar kännas som ett mindre hönseri...:D

Kort efter massakern skaffade vi ju oss Araucanakorsningarna, tre hönor och en tupp (tuppen är renrasig Araucana, hönorna korsning med Lohman).
Sen kläcktes äggen från våra gamla höns fram (vi lade ju en massa ägg i kläckaren efter massakern).
Direkt efter kläckte vi fram kycklingar av raserna Maran, som värper mörkbruna ägg, och Isbar som värper gröna ägg.
Totalt hade vi då 28 höns vilket bara det är hyfsat många tycker jag.
Men så här om veckan blev vi erbjudna att få några höns gratis, och det kan man ju inte tacka nej till ;) Så i måndags kom Lasse hem med 17 stycken!
Kanske några fler än vad vi räknat med, jag trodde det skulle bli kanske 5 stycken!
Fina är dom i alla fall, utom vissa av dom som ruggar och ser ut som...ja...ruggugglor ;D
Två är av rasen Sussex, en är korsning med Araucana och Leghorn (den här värper också blå ägg), en är korsning Leghorn-Lohman och resten är renrasiga Leghorn.

Det är jättekul med så många olika raser, känner att jag lätt skulle kunna nörda in totalt och börja avla! :D Enda kruxet då är att vi måste dela upp dom i grupper och ha dom separerade från varandra vilket vi inte har möjlighet till som det ser ut nu.
Ja ja, vi får se hur det utvecklas med vårt lilla hönseri framöver :)

Alla dom vita hönsen på bilden (utom den framför tuppen) plus den gulbruna är avkommor till dom stackarna som räven bet ihjäl i våras. Kul att ha kvar lite av dom gamla generna faktiskt :) Dom är en salig blandning av mestadels vit men även brun Lohman, Dvärg kochin och Skånsk blommehöna.

Dom mörka hönsen är några av Maranerna :)

Några av dom nya :) Den skabbiga längst fram är Leghorn-Lohman korsningen, den stora tegelbruna längst bak i mitten är den ena Sussexhönan och resten är Leghorn, även tuppen :)

onsdag 14 oktober 2015

När man ser det lite grann så här från ovan...

Lånade(tack Thommy) hem en drönare över helgen för att filma lite i Filitjärn. Klämde in en liten flygning i söndags mellan jobb med vinterhage och fika.  Väldigt kul att se omgivningarna på ett annat sätt än det man vanligtvis går och tittar på. Kanske kan vi filma de olika årstiderna och lägga ut här på bloggen. Vi börjar med höst i alla fall. Tryck på helskärm i klippet så blir det bättre kvalité.   


Det syns kanske inte till några slott och herresäten men vi gillar det ändå :-)

/Lasse


tisdag 13 oktober 2015

Eftermiddags promenad:)

Det var så himla dimmigt igår förmiddags så jag tyckte det var bättre att vänta och gå på eftermiddagen. Det är jag glad för, för det blev ett väldans vackert väder!
Så härligt!
Och så fick jag sällskap av Nikki också:)
Hon orkade inte gå så hon tog cykeln, och passade på att visa mig alla sina konster;) Några av dom fastnade på bild.

"Stå på stången" (syns inte så bra tyvärr) :)

"Sitta på pakethållaren" :)


Slutdestination vid "forsen" som vi kallar den för. Fast egentligen heter den Laduvattenån, har jag för mig...



måndag 12 oktober 2015

Lik sin far men söt ändå ;)

Här är en som växer så det knakar! Snart 5 månader är hon nu, vår lilla loppa, och något av en chef här hemma...;) Liten men bestämd! 
Tur för henne att hon är så söt ❤



söndag 11 oktober 2015

Skogsarbete!

Den där hagen där vi avverkade en hel del träd i vintras, den kämpar vi med fortfarande! Något av ett evighetsarbete känns det som...
Nu börjar den dock bli färdig, eller färdig och färdig, i användbart skick kanske man ska säga;)
Färdig blir den nog först om nåt år, när vi och hästarna röjt lite till och den använts lite.
Men den blir nog fin till slut!
Tanken är ju att den ska bli en permanent vinterhage åt hästarna, så jag hoppas att den funkar bra även sen i vinter och även framåt våren. Man vet ju aldrig riktigt innan man prövat så vi får utvärdera till våren/sommaren hur det gick.
Den hagen dom hade förra vintern (innan vi flyttade bak dom till fåren) visade sig inte vara så bra som vinterhage på grund av att bäcken som rinner igenom den blev en stor isbana tillslut. Hoppas inte det blir så här!
Sen ska vi pröva att ha hästarna ute på lösdrift i vinter, det funkade ju så bra i våras!  
Vi har gjort så att man kan koppla ihop lösdriftsdelen med vinterhagen så dom kan gå mellan hage och lösdrift som dom vill. Blir skönt för dom att vara ute dygnet runt, värre för mig som är nojjig att det ska komma vargar och äta upp vår lille Rasmus om natten, huvva! Jaja, försöker intala mig att risken är ganska liten...
Idag är det i alla fall tänkt att hästarna ska flytta in i sin nya vinterhage. Vi ska bara bli färdiga med stakeket...
Just nu går dom hos grannarna, vilket dom gjort större delen av sommaren, och det ska bli så himla kul att få hem dom! Saknar mina pluttisar!:)

Lite bilder från några av dagarna vi tillbringat i vinterhagen :)

Sjöutsikt :)

Nikki bygger hus och annat till sina leksaksdjur :)

Gratis träning, om man ska se det positiva i det hela ;)

 
Hejarklacken ;)

                           

En av alla vändor vi kört för att få bort gammalt ris...

Okej, den här bilden...

...och den här bilden är inte från vinterhagen, men det var så vackert att jag var tvungen att ta med dom ;) Och den här gamla hagen ligger precis mitt emot så det är ju nääästan ;) Denna hagen kommer också bli ett projekt så småningom...någon gång i framtiden...

Spetsa till stolparna lite :)

Dags att slå ner stolpar :)

lördag 10 oktober 2015

Fåren!

Vi bestämde oss i våras för att lägga ner det här med fåren, så alla utom bagglammen, som föddes i januari/februari, såldes i början på sommaren.
Känns som ett bra beslut eftersom vi var så trötta på dom, samt att vi heller inte var några större fan av köttet så det kändes ju också onödigt att föda upp djur som vi själv ändå inte gillar att äta!
Ångrar mig inte men ibland känns det lite tomt utan dom faktiskt. I början saknade jag Mormor och Berta ganska mycket, dom var ju ändå våra första får, och särskilt Berta var ju så mysig och älskade att bli kliad.
Bagglammen har gått hela sommaren hos grannarna på bete, men nu är det snart dags för slakt för dom. Vi har sålt alla så inget kött till oss. Funderar dock på att spara nåt skinn och skicka på beredning.
Sen är vi 100% utan får.
Tanken är att ersätta fåren med kor istället, kanske gäss också:)
Men det blir inte fören tidigast nästa sommar i så fall. Tror jag.... helt säker kan man ju aldrig vara;)

Några bilder på bagglammen :)



tisdag 6 oktober 2015

Kallt!

Idag var vi tidigt ute, jag och Smilla, och det var så himla fint!
Men kallt, minus 6 grader i morse och det bet riktigt i kinderna. Nu är det höst på riktigt :)








/Maria

fredag 2 oktober 2015

En rejäl bloggtorka!

Nä, nu är det dags att ta tag i bloggen igen känner jag! 
Tyckte jag kom igång så bra i våras, men nu med en liten bebis så blir det inte mycket tid och ork att sitta vid datorn längre.
Inte om man vill göra andra saker också, och det vill jag :)
Min förra mobil gick nämligen inte att blogga ifrån vilket gjorde att jag blev bunden till datorn varje gång jag ville göra ett inlägg, och det kändes så jobbigt, omständigt och tidskrävande så jag bestämde mig för att lägga ner bloggandet en period istället för att det inte skulle bli ett stressmoment (vilket det lätt kan bli för mig).
Men nu har jag då äntligen skaffat mig en ny smartphone som alltså går att blogga ifrån, så då tänkte jag att jag skulle försöka komma igång igen!
Bloggen är ju vår dagbok och det är så kul att kunna gå tillbaks och se vad vi gjort och hur vi utvecklats :)

Gården nerifrån vår uppfart :)

Här hos oss är hösten i full gång, så vackert!
Efter att knappt ha kunnat gå på hela sommaren (ja och hela graviditeten...) så har jag faktiskt kommit igång nu vilket känns så himla skönt!
Mina fötter är problematiska på nästan alla sätt och vis ;) Jag är plattfotad, bredfotad med halgus valgus på framförallt vänster fot och så har jag hälkuddesyndrom/hälkuddeatrofi (uttrampade hälkuddar helt enkelt) och lite annat smått och gott.
Alla problemen har jag haft åtminstone sen tonåren, mer eller mindre i perioder så det är inget nytt, men inte desto mindre ett problem för det.
Problemet i somras, och nu med, har varit framförallt hälarna. Jag har inte kunnat gå normalt för det har gjort så ont i hälarna, vilket gjort att jag snedbelastat andra delar av benet, vilket lett till att en gammal knäskada gått upp och ja...suck!
Men nu kör jag med tejpade hälar om dagarna plus att jag rotade fram mina gamla skoinlägg (som köptes i samband med knäskadan för några år sedan) som är uppbyggda i hålfoten och har som en tjock kudde i hälen, så nu kan jag äntligen gå hyfsat igen, wihoo! :)

På promenad med Smilla i vagnen :)

Djuren mår bra och dom som fortfarande kan gå ut om dagarna njuter av det milda höstvädret! Hönsen har fått nytt boende, och hästarna ska snart få flytta in i ny vinterhage. Kaninen Mona råkade visst bli dräktig i somras och fick ungar för nästan två veckor sedan.
Lammen har växt till sig rejält och ska snart slaktas, tyvärr kommer Casper gå samma öde till mötes.
Men mer om djuren i separata inlägg.

Nikki har börjat ettan och stormtrivs! Känns så skönt!!
Tänk så stor hon blivit, vår lilla tutta ♥

Smilla växer så det knakar och lär sig nya saker hela tiden :) Det är så kul att få uppleva småbarnstiden igen, med ett friskt barn! Det är ju så här det ska va! Känns som att vi har levt upp igen som familj sen Smilla kom, hon livar upp liksom :)
Jag är verkligen så glad och tacksam för att vi vågade prova igen, och att vi fick lilla Smilla ♥

Jahapp, en liten kort uppdatering. Men det får räcka för denne gången :)

Gården igen :)
/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...