tisdag 10 november 2015

Rasmus nya dojjor :)

Snart är vintern här och med den även halt väglag. Då måste jag ha brodd på Rasmus hovar om han ska kunna dra vagnen utan att halka, och istället för vanliga järnskor så tyckte jag att hovboots verkade vara ett bra alternativ. 
Det finns inte särskilt många märken och modeller att välja på till så små hovar som Rasmus har, men dessa som jag köpt är många nöjda med så jag hoppas att jag också kommer bli det. Dom är av märket Easyboot och modellen heter Epic.
Dom går att brodda, det fastnar inget snö så det bildas "styltor" som det gör med vanliga skor, och han kan gå barfota resten av tiden på dygnet vilket jag är säker på är det absolut bästa för hovarna om hästen inte är ömfotad eller har något problem som gör att den måste skos.

Nu återstår bara att testköra dom så jag vet att dom sitter och inte åker av under rörelse! ;)
En runda i promenadtempo har vi avverkat hitintills, och det gick bra! Nästa gång blir det med vagnen så jag ser att dom även sitter kvar i ett högre tempo. Hoppas, hoppas!:)


måndag 9 november 2015

Ruskväder!

Blåst, regn och tre plusgrader...sådär kul...
Det enda som är bra är att jag hade planerat att städa idag, och då är det nästan bara bra att det är skitväder ute för då känns det bättre med "inomhusaktiviteter" ;D Men en runda har jag jag redan varit ute med Smilla för att hon skulle somna, och det får väl bli en till sen ändå trots vädret. 
Jag har ju lite bestämt mig för att jag måste gå en lite längre runda varje dag oavsett väder (med vissa undantag...) för att jag vet att jag mår bra av det, så det är väl bara att bita ihop och ta på regnkläderna och gå ut sen.
Det är ju alltid skönt efteråt, det vet jag ju :) Bara man har bra kläder så man inte blir blöt och kall!


Smilla sover i alla fall extra bra till ljudet av regn :)

torsdag 5 november 2015

Smakis ;)

Efter besök på BVC och Willys så passade vi tjejer på att fika lite medan Lasse var inne om i sista affären :)




På promenad :)

Jag har så mycket jag vill göra, utöver alla måsten! 
Komma igång att köra med Rasmus igen, hantera och påbörja Bettys inkörning så smått, börja springa några gånger i veckan och styrketräna. 
En helt omöjlig ekvation egentligen i mitt liv, det tar för mycket tid helt enkelt, tid som vi inte riktigt har just nu. Vi har ju ändå annat som ska göras, och vi har Smilla som kräver sin tid... och Lasse vill också ha lite fritid, ibland vill vi göra grejer tillsammans hela familjen, ja och så vidare...
Bara hästarna tar ju ett par timmar åtminstone om jag ska hinna med båda samma dag.
Ja jag får se om det går att lösa.
En grej har jag i alla fall kommit på en lösning till, och det är rastning av Rasmus! Eftersom han inte blivit körd på flera månader så måste han sättas igång lite försiktigt först, och istället för att skritta runt med vagnen i ett par veckor, vilket är dötrist och tidsödande, så passar jag på att ta med honom när jag ändå ska ut och promenera. 
Och sen är min tanke att när (inte om!...;) ) jag kommer igång med löpningen så får han helt enkelt följa med på det med dom dagar som jag inte hinner köra honom. Smart va!
Styrketräningen klämmer jag in där det finns tid, tex på kvällen istället för att titta på teven. 
Nikki tycker det är jättekul när jag tränar och vill alltid vara med, så det har blivit vår grej liksom. Skitkul! :)
Betty får klämmas in där det finns tid över när Lasse är hemma. Hon är ju inte så gammal så det blir ändå inga längre stunder jag håller på med henne, och det är heller inte hela världen om hon blir lite åsidosatt ibland. 
Ja, så är min plan som det ser ut nu i alla fall :) Det kommer säkert gå i vågor hur mycket jag hinner (och orkar!) göra, det beror väl lite på hur mycket annat vi har att göra på gården, hur Smilla sover, (...) ibland sätter vädret stopp, och ibland kommer helt enkelt livet emellan!
Men jag ska ge det ett försök i alla fall!


Nikki tycker inte om att vara hemma själv så hon brukar (efter lite suckande) alltid följa med mig ut och promenera om jag inte hunnit med det tidigare på dagen när hon är i skolan. Nu när vi har Rasmus med så passar hon på att rida vilket hon tycker är betydligt roligare än att gå ;)


Innan så avskydde Smilla att ligga i vagnen, men nu går det faktiskt jättebra tack och lov! Och hur pigg och busig hon än ser ut att vara i början på turen så brukar hon i alla fall somna till slut ;)

söndag 1 november 2015

Halloween

Vår egen söta häxa uppklädd inför halloweenfest i fredags :) 

Själv passade jag, under dom 2 timmarna Nikki var iväg, på att ta det lugnt medan Smilla sov (efter att ha gnällt och skrikit i typ 1,5 timme innan...) och Lasse var på jobbet.
Satt en stund vid datorn, en stund vid teven och hann även rita lite innan Smilla vaknade igen. 
Skönt! 

torsdag 29 oktober 2015

Grönsakslandet

Eller ogräslandet som vi numera kallar det.
Det är helt förfallet där ute och jag gråter en smula inombords när jag ser det! Men det har varit så mycket annat som vi varit tvungna att göra, och grönsakslandet har än så länge väldigt låg prioritet här hemma. Så är det. Men två bäddar hann jag med att göra i ordning en dag när jag hade en timme över för ett tag sedan. Skördade morötter och vitbetor, rensade bort lite ogräs och annat och sen täckte jag över bädden med blast, vissna blommor, gammalt gräsklipp mm, så nu hoppas jag att det förmultnar och blir ny fin jord på bäddarna till våren :)
Var så mysigt att hålla på och pula där ute, önskar att jag hade mer tid över till det! Kände mig liksom så glad efteråt :) Får se om jag hinner göra i ordning resten av bäddarna innan vintern, annars får det väl vara till våren.
Sen hoppas jag ju att jag ska få ordning på det nya grönsakslandet som plöjdes nere på lägdan/fältet förra hösten. För tanken var ju att flytta odlingen ner dit, och bara ha sallad, kanske lite udda grejer samt växthus uppe i trädgården.
Tyvärr harvades det aldrig i nya landet i våras, så nu har det växt upp en massa igen så jag tror att vi måste plöja om igen. Och sen harva.
Det tråkiga är att vi inte själv har redskap som passar traktorn så någon annan måste göra det åt oss.
Får se om vi kan hitta någon som vill hjälpa oss med det. Vet inte om vi tar tag i det nu eller om det får vänta till våren, men helst nu såklart om man frågar mig ;)

Kålavdelningen :) Just nu finns det bara grönkål att skörda men vi hade ju en broccoliplanta som faktiskt gett en hel del skörd, och nu är där en brysselkålsplanta som också är på gång.

Broccolin ger sig inte, den fortsätter att ploppa fram nya små sidoskott hela tiden.

Ehrm, jordgubbslandet... 

Små bebisbrysselkål :) Har ingen aning om dom kommer bli färdiga, men strunt samma, jag är glad ändå att det ens blev nåt alls efter min misskötsel ;)

Vintersallad. Riktigt, riktigt god faktiskt, den ska jag definitivt odla igen! Ingen beska alls!

Överblick över mitt fantastiska ogräsl..hrm, grönsaksland ;) Jag vet, antingen vill man brista ut i skratt när man ser det, eller drar man en djup suck och tittar bort från eländet. Men det kommer bli bra, någon gång i framtiden ;) 

söndag 25 oktober 2015

Trapalanda....

För ett tag sen tog jag beslutet att vi skulle ta bort min fina Casper.
Trodde aldrig att vår resa skulle sluta på det här viset, men så blev det. I onsdags förmiddag fick han avsluta sitt liv här i fina Filitjärn där han kände sig trygg. 

Casper visade sig vara en väldigt speciell häst. Världens snällaste och gosigaste, men känslig och osäker. Han har aldrig gjort någonting av ondo, men en häst på runt 800 kg som blir rädd är livsfarlig för oss människor.
Han har visat sig vara väldigt opålitlig, vilket gjorde att jag tog det beslut jag gjorde.

När jag köpte Casper hade jag stora planer för honom och mig. Det skulle definitivt inte sluta så här, absolut inte. Det är så ledsamt och sorgligt på en så fin häst.
Han var min nallebjörn, mitt hjärta.

Jag vet inte varför han var som han var, om det var hans personlighet och temperament, eller om det hänt honom något innan han kom till mig som har gjort honom otroligt otrygg i vissa situationer?
Jag har lagt mycket tid och haft otroligt tålamod med att vänja honom vid saker som han varit rädd för, saker som andra hästar inte ens behöver tränas på, men ändå blev han aldrig helt trygg i närheten av människor.
Han var som tryggast ute i hagen med sin lilla flock.

Att han fick avsluta sitt liv här och nu var det bästa för honom. Att behålla honom var inget alternativ på grund av att vi inte litade på honom, och inte han på oss, och på grund av kostnaden att hålla en stor häst med foder, vård och hovslagare är för stor för oss.
Att sälja honom gick inte, och att ge bort honom som "problemhäst" till någon som tror sig kunna fixa honom var aldrig något alternativ heller.
Att ta bort honom var det enda alternativet som garanterade att han inte skulle hamna i dåliga händer om vi sålde honom billigt eller gav bort honom, eller i värsta fall hamna på en slakttransport till Italien bland andra hästar som sålts för billigt eller skänkts bort.
Nu behöver jag aldrig undra, och det känns bra.

Jag vet att han dog lugn och trygg, lyckligt ovetandes och att han nu galopperar på dom evigt gröna ängarna i hästhimlen Trapalanda 




tisdag 20 oktober 2015

Lunchlåda:)

Om man som jag tycker det är förfärligt tråkigt och tidsödande att laga mat, men ändå är noga med att äta ordentligt, då är matlådor den perfekta lösningen!
Kan tyckas onödigt kanske när man går hemma hela dagarna, men det är så himla skönt att bara plocka fram och värma! Brukar piffa till det med lite färska grönsaker ändå för det känns både gott och nyttigt, och även ett par matskedar mjölksyrade grönsaker för tarmarnas skull. 

Visst ser det mumsigt ut! Bild från gårdagens lunch. Broccolin och salladen hittade jag i grönsakslandet *skryt, skryt*:)

För mig som dessutom både är en känsloätare och överätare så är det även jätteskönt att slippa fundera på om jag ska ta "bara liiite till"- för att till slut sitta och äta rätt ur kastrullen bara för att det är gott, utan här är den portion som jag vet att jag blir mätt av och så behöver jag inte fundera på det mer.
Och så äter jag ungefär samma varje dag, mat som är god, men inte för god, vilket också gör mig "lugnare" med maten. 
Toppen! :)

Inte så färggrant, glömde ju dom syrade grönsakerna, men gott! Stekt grönkål (från grönsakslandet *skryt igen* ;) ), färs och avocado :)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...