tisdag 10 november 2015

Rasmus nya dojjor :)

Snart är vintern här och med den även halt väglag. Då måste jag ha brodd på Rasmus hovar om han ska kunna dra vagnen utan att halka, och istället för vanliga järnskor så tyckte jag att hovboots verkade vara ett bra alternativ. 
Det finns inte särskilt många märken och modeller att välja på till så små hovar som Rasmus har, men dessa som jag köpt är många nöjda med så jag hoppas att jag också kommer bli det. Dom är av märket Easyboot och modellen heter Epic.
Dom går att brodda, det fastnar inget snö så det bildas "styltor" som det gör med vanliga skor, och han kan gå barfota resten av tiden på dygnet vilket jag är säker på är det absolut bästa för hovarna om hästen inte är ömfotad eller har något problem som gör att den måste skos.

Nu återstår bara att testköra dom så jag vet att dom sitter och inte åker av under rörelse! ;)
En runda i promenadtempo har vi avverkat hitintills, och det gick bra! Nästa gång blir det med vagnen så jag ser att dom även sitter kvar i ett högre tempo. Hoppas, hoppas!:)


1 kommentar:

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...