torsdag 7 april 2016

Dagens...

Då var första tömkörningen för i år avklarad! Kommer inte ens ihåg när jag tömkörde Betty sist, måste varit i november- december någongång. Jaja, det var hur som helst ett bra tag sen sist, men hon traskade på som om det vore igår, duktiga fina lilla häst!
Hoppas jag kan komma igång ordentligt med tömkörningen nu så vi kommer lite framåt i utvecklingen :) 


Hjälp mig matte, den där grejen du spänner fast runt magen kliar så förskräckligt! ;)

Ja, sen är vi i princip färdiga med buren. Det ska fixas en avdelare till marsvinen bara. Sen vill jag ha lite nya hus och lite annat till djuren, men det blir nog inte just nu det. Nu har vi andra projekt på gång som har högre prioritet ;)

Jag är så nöjd, det blir nog bra det här! :) Ska bara inreda lite mysigare, det blev bara gjort i all hast igår. Sen ska övriga delen av boxen röjas och göras i ordning och så ska resten av smådjuren in där :)

Och så lite bilder på lilla skruttan bara för att hon är så söt :) Vi var och handlade lite innan idag och det gillas av damen! Både att åka till stan och sen alla grejer som vi ställer på golvet...! Då har hon att göra ;)

Mycket jobb med toapappret hade hon, haha :)

Stark som en oxe ;)

Dags för nästa påse ;)

Kan va nåt kul i den... ;)

En härlig promenad :)

Här om dagen var det så himla härligt väder, en riktigt härlig vårdag!
Nu när snö och is töat bort från vägarna så det går att cykla, så lyckades vi få med oss Nikki på promenad också :)
Kul att hela familjen gick tillsammans! 
Som vanligt vaknade Smilla alldeles för tidigt och höll på att härja i vagnen hela rundan. Det går banne mig inte att gå med henne i vagnen längre, haha!
Jaja, det är inte bara Smilla som är less på vagnen, det är vi med! 
Vi har faktiskt bestämt oss för att införskaffa en bärstol att ha istället, tror hon kommer gilla att komma upp lite högre så hon ser ordentligt, och dessutom kan vi gå vart vi vill och är inte bundna till vägarna på grund av vagnen.

Nikki var tvungen att gå ner i varenda bäck längs hela rundan, haha! :)

Betty fick också följa med, bra miljöträning för henne! Och hon skötte sig exemplariskt! Ja det gjorde allihop, förutom Smilla bus ;)

fredag 1 april 2016

Bettys boots

För några veckor sedan kom äntligen barfotabootsen till Betty, och vi har hunnit vara ute och testat dom några gånger :) Dom sitter som ett smäck och funkar jättebra!
Nu gör vi ju inget avancerat jag och Betty, vi bara promenerar och kanske springer en liten bit då och då, så jag kan ju inte svara för om dom sitter kvar i galopp eller trav i högre tempo. 
Bootsen är av märket Scoot Boot, och dom är helt gjorda i ett halvmjukt plastmaterial vilket gör dom väldigt lätta att rengöra och dom torkar snabbt! Dom är som en sandal som man bara trär på och sen spänner åt remmarna genom att trä dom över en liten "plopp". Enkelt!
Dock kan jag säga att man får se till att hovarna inte växer sig alltför långa mellan verkningarna, för första gången jag provade bootsen efter att jag fått hem dom så var det precis någon dag innan vår hovslagare skulle komma, och då var det svårt att spänna bootsen (och att ta loss spännena också..). Det var en enorm skillnad att ta på dom efter verkning! :)
Bootsen sitter jättebra trots att Bettys hovar är bredare än långa, och hon har inga problem att gå med dom. Lika bra övertramp som vanligt.
Jag beställde ju dessa med broddar också och det är riktiga rejäla vinterbrodd (stjärnbrodden) till skillnad från många andra boots som man bara kan sätta dubb i.
Känns säkert!
Nu töar det dock som bara den här, så just nu behövs inga dojjor alls, vilket i och för sig är skönt det. Ett moment mindre ;) Fast lite snöpligt på nåt vis ändå, nu när jag väl skaffat dom, haha! Jaja, det är i alla fall superskönt att snön och isen försvinner och man känner att våren är på gång!
Och det kommer ju en ny vinter igen! Jag får bara hoppas att hon inte växer ur dom!

Ja... det är kanske lite svårt att se hur det ser ut för allt hovskägg ;D

Så här ser dom ut!






Ja men jag var tvungen att fota spåren också ;)

Burbygge

Det funkade inte så bra att ha vaktlarna i en stor ljus box, dom känner sig otrygga trots att jag gjort små gömslen till dom, och dom är väldigt flygiga. Och dom flyger högt, och in i allt! Fönster, väggar och galler. Pang bom! Usch, jag tror dom ska bryta nacken av sig varje gång!
Obehagligt!
Dessutom flyger dom ju givetvis också ut ur boxen så vi får hämta vaktlar var och varannan dag ute i stallet.
Nä, så kan vi ju inte ha det såklart. Det är synd om dom att vara så stressade så fort vi ska in i boxen!
Läste på lite mer om just det här med burar och förstod att fler haft samma problem som oss, och att många tyckte att det funkade bäst att ha dom i ett mindre utrymme, och framförallt med lägre takhöjd så dom inte hinner få upp nån fart när dom flyger upp.

Ja, så nu blev det plötsligt burbygge på schemat. Det blir en fackbur med tre våningar. Två utrymmen till vaktlar och ett till marsvinshanarna. Marsvinshanarna har fått gå tillsammans sedan vaktlarna flyttade hit, men jag tycker inte det känns optimalt då dom är lite bråkiga med varandra. Deras våning kommer delas i två, så två marsvin på ena sidan och en som blir ensam i utrymmet bredvid.
Så hade jag dom uppdelade innan och det funkade jättebra så jag hoppas att det kommer göra det igen.
Den som blir ensam är den som är största bråkstaken ;) Trist att dom inte kan gå ihop men så är det, dom ser ju varandra genom nätet ändå så helt ensamt blir det inte i alla fall.

Första hyllplanet uppe :)

Andra hyllplanet uppe och första dörren på g :)

Så här långt är vi komna hittills. Det går hyfsat fort ändå, hade vi inte haft en massa annat att göra hela tiden så hade vi varit färdiga nu, men det är ju som vanligt ;)

onsdag 30 mars 2016

Energi sökes!

Alltså jag är så trött så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Trött, trött, trött! Får snart panik på det! Vill bara sova...
Hoppas att det beror på den lättare förkylningen (bihålorna igen...) som jag dragits med i över en vecka nu, och att den försvinner snart! Typ imorgon...

Och Smilla är så sjukt grinig för tillfället, ja herregud vad gnällig hon är! Jag blir tokig snart tror jag!
Fast en massa skit lyckas hon ändå hitta på...




Jag tänkte igår att jag i alla fall kunde börja så vissa fröer med den jorden som fanns kvar, och sen ställde vi (Lasse och jag..) trågen med småkrukorna på mattan (och absolut inte på det nyslipade och obehandlade golvet!) och tänkte att dom kunde stå där tillfälligt tills vi hade hämtat in hyllan till dom, och stängde givetvis dörren till rummet. Men ja...
Kan säga att det såg ännu värre ut när jag kom in först, började städa upp för att rädda det som kunde räddas innan jag kom ihåg att det kunde vara kul någon gång i framtiden att ha eländet på bild...
Smilla var i alla fall väldigt nöjd och glad ;)

Ja ja,trots tröttheten har jag i alla fall varit ute och promenerat idag, och det blev dessutom en del löpning på grund av att jag skulle försöka fånga in tre lösa hästar som kom springande mitt på vägen under min promenad...
Det ville dom såklart inte alls, det var ju säkert jättekul att vara vildhäst ;) Närmare än 200m släppte dom mig inte!
Alltså jag sprang såklart inte efter dom när jag försökte fånga dom (det skulle ju bara skrämma dom), utan för att inte tappa bort dom när dom sprang sin väg, bara för att förtydliga...
Som tur var sprang dom mot Filitjärn så då kunde jag springa hem och hämta bilen, och när jag väl hittade dom igen en bit bort så stannade dom äntligen så jag kunde fånga dom, phu!
Vi var nog lika svettiga alla fyra, haha ;)
Jaja, jag slapp gå hem med dom i alla fall (dom bor några km bort) utan dom blev hämtade med transport.
Slutet gott allting gott!



tisdag 29 mars 2016

Påsken :)

Då var det vardag igen, skönt! Jag blir alltid uppstressad och trött av dessa kravfyllda helgdagar!
Alltså, jag försöker att inte göra dom till nåt kravfyllt men hur det än är så blir dom ju det i alla fall till slut.
All mat som ska inhandlas och tillagas, påskpynt, påskägg och allt vad det är, och så dom vardagliga sakerna på det dessutom! Huvva, jag blir trött bara jag tänker på det!
Problemet är nog att vi är själva, jag och Lasse, med att fixa allting. Det hade varit enklare om vi var några personer till, helt klart!
Men allt går bara man vill, och det blev en bra påskafton det här året också med både god mat, påskpynt, påskägg och den sedvanliga skattjakten för att hitta dessa :)

Här kommer lite bilder på våra söta påskkärringar :)

Den glada påskkärringen :)

Och den arga påskkärringen! ;)

Smilla gillade INTE att ha huckle på huvudet!!!

Den SKA av!!! Haha ;D

Kan tillägga att det arga och envisa lilla barnet slapp den förhatliga mössan efter fotograferingen ;)



torsdag 24 mars 2016

Stjärttorsdag :)

Vaknade i morse och var så jäkla trött efter en dålig natt, och kände bara att idag kommer jag inte orka göra ett endaste dugg mer än att sitta inne och hänga.
Men så blev det en ganska bra dag i alla fall, och jag fick gjort en hel del (för att vara mig) ändå :) 

Det är inte lätt att fota sig ihop med en häst som vill pilla på mobilen heeeela tiden ;) ;)

Det fick bli en sån här bild istället! :)

Dags för en ny bal :)

Nikki bus :)

Eftermiddagspromenad :)


Lite haghäng med två nyfikna hästar :) 




Besök på Aquarena :)

Igår åkte vi och badade på Aquarena i Sollefteå. Första gången för Smilla att bada i badhus (eller någonstans utom i badbaljan här hemma för den delen) :) Nikki har varit där förut och sprang direkt till vattenrutschkanan såklart ;) Sen tränade vi lite simning i stora bassängen och lite dykning, simning under vatten och att hämta upp en ring från botten inne i rehabbassängen. Det gick jättebra alltihop! Nikki har tidigare varit lite rädd för att ha huvudet under ytan så det här är ju ett stort framsteg för henne!





Besök från Skåne och spa :)

På grund av mina blogguppehåll så missas det ju en massa saker här i bloggen, tyvärr. 
Till exempel när mamma och Emma var på besök i februari och jag, Lasse och Nikki gick på spa :) 

Det var ingen lång visit men lite hann vi göra, bland annat ett besök på fina Hallstaberget i Sollefteå. 
Först åt vi en god lunchbuffé tillsammans, sen gick jag, Lasse och Nikki på deras Spa- och relaxavdelning medan mamma och Emma passade Smilla. 
Vi hade fått ett erbjudande om ett besök där till ett lägre pris, så när vi nu äntligen hade barnvakt så passade vi på att utnyttja detta! Lyxigt!
Här kommer lite bilder :)


Hemgjord pizza med öl och cider, mums! :) 

Vi åt så vi nästan sprack av lunchbuffén, haha ;D

En glad Smillis :)

"Stora" bassängen :)


Lasse försöker hjälpa Nikki att simma själv :)

Och det gick ju hur bra som helst när hon väl vågade! :) 
Duktiga Nikki!

Jag och Nikki i bubbelpoolen :)
Lite trist väder just den här dagen men kan tänka mig hur härligt det måste vara att sitta här en stjärnklar kväll, med nåt gott att dricka och utsikt över Sollefteå! 

Lasse och Nikki :) Här sitter dom fint, men annars var det ett fasligt rännande mellan poolen och snön, haha ;)

Det här är som en liten "vak" med sexgradigt vatten i, brrr! Lasse och Nikki var i helt men jag klarade inte det, fy hundan vad kallt! 
Bakom kallbadet så finns en kalldusch, och runt om finns det 5 (tror jag det var) olika sorters bastu! (man ser ena bastun till vänster i bild)

Ahhh, det här är mer min grej! Varmt och skönt! Hade jag haft en huvudkudde skulle jag kunnat somna där :)

Så var det dags att säga hejdå! Kom snart hit igen! :)













måndag 21 mars 2016

Odling 2016

Odlingssäsongen har inte hunnit börja här än, men snart! Åh vad jag längtat!
Har lite större planer för odlingen i år, särskilt om man jämför med förra årets odling som var...tja..vad säger man? Inte så stor ;)

Hade egentligen planerat att ha sått en del fröer redan, dels fröer som tar lång tid på sig att gro som purjolök tex, samt att jag hade tänkt göra så kallade vintersådder utomhus.
Men så blev det då inte.
Listan på fröer jag ville köpa blev ehh...ganska lång, så jag var tvungen att reducera den lite. Eller ganska mycket om jag ska va ärlig, buhu!
Ska man vara självhushållande så var den nog visserligen inte för lång, men med tanke på hur lite erfarenhet jag har av odling, plus att vi inte har iordningställt det stora grönsakslandet nere på ängen än, så kände jag att jag ville ta det lite lugnt nu i början.  
Vågar inte riskera att köpa fröer för över 1000 spänn ifall allt (eller mycket) skiter sig, inte så länge jag är sjukskriven och Lasse vabbar åtminstone.
Så då rök bland annat de fröer som skulle sås tidigt, samt en hel del andra såklart.
Och vintersådderna då? Jo anledningen att dom inte blivit gjorda än är på grund av att jag upptäckte att påsen med jord nästan är slut. Snopet!
Det är visserligen inte för sent att så än, så kanske jag testar och gör några lådor ändå, är ju lite nyfiken på om det funkar :)
Men ska jag kunna så något överhuvudtaget så måste jag ha jord, så jag hoppas att affärerna börjar ta hem och sälja snart! Kollade efter jord i lördags när vi var och handlade men det fanns inget.
Nästa år får jag se till att ha hemma över vintern så jag kan börja så när jag vill!


Ja just nu är det inte mycket att hurra över, plätten som ska bli grönsaksland. Det är den långsmala ytan till höger jämte paddocken där det sticker upp en massa visset gräs...
Ibland känner jag bara att jag skiter i det, för hur ska vi kunna göra grönsaksland av den där plätten till maj/juni?! Jag vet faktiskt inte, helt ärligt. Bara tänker att det ska gå på nåt vis.
Har ju några lösningar på lut, men kan ändå inte låta bli att stressa lite över det. För fungerar ingen av mina lösningar så blir det ju inget grönsaksland där nere. Och det skulle vara så himla tråkigt nu när jag har planerat för det!
Jaja, än är det bara mars så hoppet är långt ifrån ute! 
Även fast det ser hopplöst ut när man tittar på bilden ;) 



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...