söndag 8 oktober 2017

Den blå planet

Tänkte jag skulle lägga in lite bilder från när vi var på Den blå planet i Köpenhamn.
Kan verkligen rekommendera ett besök där.  Där finns fiskar och andra vattenlevande djur (plus lite fåglar och annat) från all världens hörn och det är uppbyggt så man får se dom i deras olika livsmiljöer.
Passar både stora och små :)

Utanför :)

Smilla gillade verkligen att titta på fiskarna :)


En "ubåt" som barnen kunde gå in i och pilla på en massa grejer... ;)

Här inne gillade dom att vara :) 

Så häftiga "maskar" som levde nere i sanden :)
(Det står bredvid vad allting är och lite fakta, men jag kommer inte ihåg...)

Lunch! Man blir hungrig av att kolla på fiskar ;)

På ett ställe fick man känna på krabbor, snäckor, sjöstjärnor mm, detta gillade Nikki jättemycket :)

Herr Kroko :)

Inne i tropiska avdelningen fick man klappa en orm :) Det fanns spindlar och skorpioner också, men där fick man bara klappa på döda exemplar ;)

 Inne i en tunnel som gick genom ett av akvariumen :)




Pirayor :) 

Hammarhaj :)

Det fanns så mycket mer än vad jag har visat här, men det är i alla fall en litet smakprov :)




lördag 7 oktober 2017

Trötta men glada :)

Blev inget inlägg igår då jag kände mig så trött i hjärnan. Eller nåt ;)
När jag är stressad, vilket jag varit (!) sista tiden, så går min hjärna på högvarv, och när jag sen slappnar av så saktar liksom allt ner och blir lite slött typ. Äsch, svårt att förklara. Men jag blir trött helt enkelt, helt sjukt trött faktiskt.
Det har varit alldeles för mycket för mig denna sommar med allt från att ta  beslutet att lägga ut gården till försäljning fram till nu. Inget man återhämtar sig från utmattningssyndrom direkt, haha ;D
Men nu hoppas jag det kan bli bättre med lite sol, värme och vila :)

Igår startade vi dagen med att promenera upp för berget här bredvid, Montaña Roja (som, om jag inte är helt ute och cyklar, betyder typ rött berg). Det var sjukt jobbigt, haha :D Kondisen är inte på topp direkt...
Vi fick stanna flera gånger och pusta, men till slut så kom vi faktiskt upp och det var det värt för vilken utsikt! Tyvärr var det lite molnigt och disigt men så fint ändå!
Väl nere igen så stannade vi en stund på stranden och badade. Och ja, jag vet att det blir mycket oooh och wow nu i början men det får ni stå ut med ett tag ;)
Det var sååå jäkla härligt i havet!! Aaaah, skulle gärna stannat hela dagen!!
Men blekfisar som vi är så fick vi snällt gå hemåt efter ett tag, och det var nog lika
bra det för då var vi vrålhungriga!

Resten av dagen tog vi det bara lugnt. Gick ner en stund på lekplatserna och sen gick vi och åt på en restaurang bredvid. Gött liv!
Kvällen avslutades med Idol, fläsksvålar, mango och Smirrnoff Ice i en härlig  blandning ;)

Äntligen uppe på Montaña Roja! Här utsikt mot El Médano :)

Utsikt över "vår" strand precis nedanför Moñtana Roja, och bort mot Los Abrigos och Las Galletas :)

Blev inga badbilder från igår, men här är bilder från förrgår istället när vi var nere om en sväng på stranden :)

Man måste ju doppa fötterna och känna lite på temperaturen i vattnet ;)

Montaña Roja i bakgrunden :)

Ja, sen urartade det i vanlig ordning som det alltid gör när våra barn är i närheten av vatten ;D

Lyckliga barn :)

lekplatsen utanför vårt område :)

Smilla åker rutschkana :) 

En lekplats för alla åldrar ;D

Maaat, mums! :)



torsdag 5 oktober 2017

Äntligen framme! :)

Efter lite om och men så är vi så äntligen här!

Vi fick ett varmt mottagande av Lasses kusin Lena (hon bor här nere sen 20 år tillbaka), som också är den som hjälpt oss att förverkliga denna dröm!
Efter att ha hälsat färdigt och packat taxin med allt bagage så for vi bort till stället där vi ska bo. Det är ett område eller komplex med låsta grindar, vilket känns väldigt bra med tanke på barnen. Till och med poolområdet har en egen nyckel för att ta sig in, så himla skönt.
Vår bungalow, som det heter (och inte lägenhet som jag sagt) var precis så fin som den såg ut på bilderna :)
Man kommer in på markplan eller hur jag ska beskriva det, och där finns kök, matplats, vardagsrum, toalett samt två terrasser (en där man går in/på framsidan och en i anslutning till vardagsrummet och köket). En våning ner finns garaget samt tvättrum. På ovanvåningen finns ett större badrum samt två sovrum och en terrass i anslutning till vårt sovrum.
Det blir hur bra som helst för oss :)

På andra sidan vägen mitt emot vårt område ligger det lekplatser samt ett litet köpcentra med mataffär, butiker, gym och restauranger. Och ett par hundra meter bort ligger stranden. Vad mer kan man önska?

Jag fattar inte att det här händer oss, jag kan liksom inte ta in det riktigt än! Får typ nypa mig i armen för att vara säker på att jag inte bara drömmer, haha ;)
Idag ska vi kolla in allting lite mer ordentligt. Vi kom ju redan igår eftermiddag men då hann vi inte göra så mycket innan det blev mörkt.
Det blir en spännande dag idag! :)

Efter en något skumpig och vinglig landning så blev det en lååång väntan på bagaget.

Så kul att träffa Lena igen! :) 

Vår bungalow för nästan ett år framåt :)

Utanför vår bungalow :) 

På väg till La Tejita streetmarket :)

Väntar på maten :)

Barnen orkade inte sitta still mer ;) Dom sprang över till lekplatsen istället sen i väntan på maten :)

Vi avslutade med varsin Barraquito, yammie ;) Och ja, jag var (är) precis lika sliten som jag ser ut på bilden...men glad :)

Kollade in köpcentrat lite :)

Sista bilden jag hann ta innan det blev för mörkt för mobilen ;) Barnen ville ju så gärna gå ner till stranden och titta trots mörkret, men vi får nog ta en promenad dit idag igen när det är ljust så vi ser ordentligt, och kanske ta ett dopp med :)





onsdag 4 oktober 2017

Sverige-Teneriffa :)

Efter en del krångel med vårt ena flygbolag Monarch (som de flesta säkert läst om) så blev vår resa från Kastrup till Teneriffa inte riktigt som vi hade planerat.
Vår ursprungliga flygrutt skulle varit från Kastrup till Gatwick(London), och sen vidare från Gatwick till Teneriffa.
I går morse hade vi bara fått information om att ta oss til Kastrup och flyga till England, så vi begav oss till Kastrup i god tid på morgonen. Precis efter att vi blivit avlämnade så ringer dom och berättar att vi inte längre ska till England, utan istället får vi två andra alternativ.

1: Vänta i Köpenhamn och ta flyget till Malaga klockan 17.00 och sedan ta in på hotell över natten för att sedan flyga vidare till Teneriffa idag klockan 11.50

2: Vänta till idag istället och då flyga från Kastrup kl 08,40 och mellanlanda i Bryssel, och sedan vidare från Bryssel kl 13.15 till Teneriffa.

Efter en timmes velande så bestämde vi oss till slut för alternativ 1. Kändes ju skittråkigt att åka hem igen och ”börja om” nästa dag. Bättre att ha kommit en bit på vägen, och dessutom kändes det som bästa alternativet för Smilla.
För att få timmarna att gå så passade vi på att besöka Den blå planet. Så häftigt ställe, passar verkligen hela familjen. Smilla var verkligen fashinerad av alla fiskarna, eller blubb blubb som hon kallar dom, haha :D
Till slut var det i alla fall dags att gå tillbaka och förbereda för flyget till Malaga. Det var tur vi var i god tid för det var en massa krångel i säkerhetskontrollen...
Det var det ena med det andra, trodde nästan att vi inte skulle få komma igenom ;) Dom packade upp typ alla våra grejer! Var ett jäkla jobb att pussla ihop allting sen igen för att få plats med det i väskorna igen, suck. Men vi kom igenom till slut i alla fall och fick flugit till Malaga.
Hotellet där var faktiskt helt okej, men det hade nog inte spelat någon roll vid det laget hur det hade sett ut för vi var så trötta så vi bara stupade i säng efter varsin dusch.
Efter en god natts sömn och en väldigt onyttig hotellfrukost så åkte vi tillbaka till flygplatsen. Och efter den sedvanliga väntan så sitter vi nu äntligen på flyget ner till Teneriffa. Vi är så trötta allihop, men åhh vad vi längtar! Snart är vi där!

Kaos! Inte lätt att få ner sitt bohag i två resväskor och fyra kabinväskor utan att det blir övervikt ;)

Men till slut så! Tisdag morgon och vi var alla oroliga över hur det skulle bli med flyget, samtidigt som vi såklart kände oss förväntansfulla! :)

Klassiska bilden på Öresundsbron ;)
 
"Den blå planet" :)

Tröttsamt att vänta på flyget ;)

Tur det finns bagagevagnar...;)

Äntligen dags att stiga ombord planet till Malaga :)

Hotellet vi övernattade på i Malaga :)

Då var det dags igen. Tillbaka på flygplatsen i Malaga :)

Smilla älskar att åka rulltrappor så det fick bli ett par gånger upp och ned ;)

På planet mot Teneriffa. Snart framme! :)







söndag 1 oktober 2017

En härlig helg!

Vaknade i morse och kände mig jättestressad över att få färdigt det sista nu inför resan.
Känns lite kaos just nu innan jag har koll på allt ;) *kontrollfreak*
Idag har vi i alla fall varit och lämnat av hästarna i Klågerup där dom ska bo på obestämd tid. Allt gick bra, dom är ju så snälla och okomplicerade båda två. Dom går dock i en egen hage till en början och ska inte släppas ihop med de andra fören om några dagar så jag kommer ju vara jättenervös fram tills det är gjort och jag vet att allt gick bra... Jobbigt att inte kunna vara här när det görs, men jag får helt enkelt bara hoppas det går bra och ingen kommer till skada. *hönsmamma* ;)

Har också varit och hälsat på en av mina bästa vänner idag vilket var jättekul! Det går alltid väldigt lång tid emellan våra träffar, men med vissa människor spelar det liksom ingen roll, man träffas och pratar på som om det bara gått en månad sen sist ungefär 
Och igår var vi bjudna på middag med Lasses släkt och bästa vänner vilket var supertrevligt! Så himla kul att träffa alla, och jättegod mat!
Ja det blev en riktigt bra helg faktiskt! Hann till och med träffa brorsan lite, och se hur han bor på sitt "nya" ställe som han flyttade till för ett antal år sedan... ;) Haha, jag vet det är skitdåligt av mig, men hey, bättre sent än aldrig, eller hur? ;) Tror han förlåter mig :)

Imorgon blir det full rulle med att få färdigt allt. Vill gärna  bli färdig på förmiddagen så jag hinner åka och pussa lite på hästarna en sista gång... Hoppas jag hinner! Och så vill jag hinna åka inom till min morfar på vägen tillbaka och säga hej, och sen har jag tid med min psykolog från "Tildatiden". Får se om jag hinner allt, har dock en känsla av att jag inte kommer det tyvärr. Men det får vi se imorgon, huvudsaken är i alla fall att all packning är färdig, det är prio ett!

Då var det dags att åka igen. Dom börjar bli resvana nu :)

Galopp, galopp...

Och lite galopp till ;) Enkelt sätt att bättra på sina hästars kondis, flytta dom till nytt ställe med jämna mellanrum, hehe ;)





fredag 29 september 2017

Lata dagar...

Fy vad jag har varit trött dessa dagar sedan vi kom ner till Skåne! Helt slut! Ja och inte bara jag såklart utan resten av familjen också...
Tur vi inte haft något större inbokat de här dagarna utan istället kunnat ta det lite lugnt. Så lugnt det nu går med en liten tvååring ;) Hon känner helt säkert av att allt inte är som vanligt för hon är väääldigt mammig för tillfället! Och igår fick hon feber till på köpet stackaren, tempen var uppe och vände på 39,6 :(  Som tur är försvann det framåt kvällen igen, och idag har hon varit som vanligt tack och lov.

Vädret har varit sådär sen vi kom ner. Första dagen var det jättefint men blåsigt, igår var det typ halv storm och inte alls skönt att vara ute i. Idag var det fint igen och inte fullt lika blåsigt, så passade på att pyssla lite med hästarna. Borstade bort ett par kilo lera på dom, verkade Rasmus hovar och sen körde vi lite frihetsdressyr i paddocken. Eller dressyr och dressyr, men dom är fria och jag försöker få dom att göra det jag ber dom om, så då blir det väl frihetsdressyr? Haha ;) Kul är det i alla fall!
Sen avslutade vi med att gå och möta upp mamma, Nikki och Smilla som varit ute på en lång promenad. Härligt!


Mina hjärtan 

Stockholm Horse Show nästa för oss, haha ;D

Svårt när den ene är superivrig och den andre börjar tröttna, haha ;D

Promenad :)

Tre fina rumpor ;)

Lillfisan :)

Vi följde med min syster Emma på hoppträning i Gryttinge i onsdags. Inte varje vecka hon har egen hejarklack med sig ;D

När man tröttnat på att heja på moster kan man ju alltid fylla läktaren med koner istället ;)

 En glad Nikki som fick skritta av fina Samantha efter träningen :)

torsdag 28 september 2017

Ett avslut

Idag var vi på banken och slutförde försäljningen av gården, så nu är det på riktigt. Känns faktiskt skönt att ha det gjort, även om det är lite svårt att förstå samtidigt. Att vi aldrig mer ska åka "hem" till vår fina gård i fina Filitjärn.
Det livet vi hade där är nu ett avslutat kapitel och det känns trots allt väldigt sorgligt när man tänker på det. Men det är ett beslut vi tagit av viktiga anledningar och som vi kände var tvunget, så det känns ändå som rätt beslut.
Och det ena kapitlets slut är början på ett nytt, och både jag och resten av familjen ser jättemycket fram emot vårt nya liv. Det blir väldigt annorlunda mot det vi levt dom senaste åren, och det ska bli så spännande!

 Från den här idyllen...


 ...till det här. Kontraster ;)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...