tisdag 28 februari 2012

Nyopererad...

Då var knappen på plats. Operationen gick jättebra och Tilda mådde bra. Hon fick ha lite morfin direkt efter för hon hade ont men sen var det okej igen. Lite dåligt samvete hade vi för att vi utsatte henne för en operation men så här efteråt så är vi glada att vi gjorde det! Det funkar MYCKET bättre att mata henne nu och hon verkar så nöjd. Tror hon tycker det är skönt att slippa slangen i näsan/halsen!

 Lite morronmys i mammas härliga lyxsjukhussäng ;) Allting är i plast så Tilda blev så svettig så svettig, så hon fick ligga nakenfis lite.

En trött böna :) Hon sov väldigt dålig inne på sjukhuset, kan ju bero på att hon svettades så mycket.

 Ja....vad säger man :) 

 Stolen som vi fick till Tilda var superbra att ha med på sjukhuset! Jag och Tildis gick en massa promenader i korridoren med den, det gillade hon jättemycket!


Nikki älskar lekrummet som dom har på avdelningen! Där finns hur mycket leksaker som helst ju :)


//Maria

I väntan på operation...

Mycket väntan blir det när man är på sjukhus har vi lärt oss ;) Här sitter vi och väntar på att tildisen ska få sin knapp inopererad på magen. Som tur är fick vi ett rum med trevliga "grannar". 

 Kvällen innan operationsdagen fick vi skrubba Tilda med descutan, två gånger. Samma visa sen när vi kom in till sjukhuset. Här är hon alldeles nybadad och inte en bakterie så långt ögat kan nå ;)


 En stund innan det var dags för operationen så fick hon lite lugnande. Den gjorde Tilda alldeles glad och snackig, lite som att hon var berusad :D



//Maria

Kalas!

Den 14 februari fyllde Tilda ett år, vårt lilla alla hjärtans barn :) Det firade vi med lite tårta! Tilda kunde ju inte smaka men var nog nöjd ändå, tror jag.




fredag 10 februari 2012

Skridsko premiär med blodsmak

Har inte gjort inlägg på länge för att jag varken haft lust eller orkat.  Det som hände igår tänker jag i alla fall skriva lite om:

Efter att Nikki åkt skridskor för första gången igår med förskolan så tänkte jag "ja men vi åker ner till sjön och åker lite till". När Maria väl hittat mina skridskor så bar det iväg.
Nikki tyckte det var jobbigt och var säker trött efter att ha åkt innan på dan. Så det blev stövlarna för Nikki och jag kämpade på. Tyckte att jag kom igång riktigt bra på rören och vi tog oss runt sjön. När vi närmar oss strandkanten för att så ropar Nikki bakom mig och jag ska kolla på henne. Tappar ballansen och ramlar bakåt. Dumt nog har jag ingen hjälm på mig. Slår huvudet isen så det svartnar och ringer i skallen. Blod rinner ur näsan och jag märker direkt att något är fel. Får inte ihop tänderna riktigt. Vi tar oss tillbaka till bilen och kör hemåt. Hemma så börjar jag må illa och lägger mig på soffan. Maria ringer efter barnvakter(tack svärmor och Ebba) så vi kan åka till akuten.
Var framme halv sju. Ångrar att vi inte väntade till idag. Fick sitta där i sex timmar innan vi var klara. De hade tydligen rätt många som kom emellan men det är ändå bedrövligt.
Efter att ha sett "Sveriges värsta bilförare" både en och två gånger så vill de att vi skulle invänta svaren från röntgenbilderna. Vi kör hem nu så kan ni ringa imorgon blev vårt svar. Då hade vi inte ätit på tolv timmar så vi var inte så muntra. Snabbt stop vid Max(gott men smärtsamt för min del) och sen hemåt. Drygaste kvällen jag upplevt.
Idag ringde läkaren och sa det jag anade. Jag har en fraktur på kindbenet under/bakom ögat någonstans så det är därför mitt bett inte riktigt går ihop. Ingen blödning någonstans som tur är. Ska tillbaka till Lund på måndag för undersökningar på "Ögon" och "Öron, näsa, hals". Då ska vi även till BUS för att få info inför Tildas "knappoperation". Förhoppningsvis blir det snart så hon slipper den tråkiga slangen i näsan.

Slutkläm:
Så kids ska ni göra något där ni riskerar att trycka till skallen se då till att ta på er hjälm.


torsdag 9 februari 2012

Kvällsfika

Varm choklad och hemgjorda lchf-bullar med smör och ost, mums!






Klart att lille Simon också ska ha ;)

//Maria

Bad :)

Varje onsdag åker vi till Karlsrobadet i Eslöv med Tilda och badar med barnhabiliteringens simgrupp. Det tycker Tilda är sååå skönt! Hon sprallar och snackar och smakar på vattnet :) En hel del kallsupar blir det men det bekommer inte Tildisen ett dugg. Värre är det att hålla reda på den förbaskade sonden! Tejpen löser upp sig i vattnet och då åker slangen ut så vi får hålla på och trycka in den hela tiden. Men det får det vara värt när Tilda njuter så av badet!




//Maria

tisdag 31 januari 2012

Kyrkis och hovis :)

Igår åkte jag och Nikki med Louise och Elma till kyrkis (som en öppen förskola) i Svalöv. Känns kul att göra nåt själv med Nikki och hon tyckte det var jättekul där! Och så var det kul att träffa Lollo och Elma, det var ett tag sen! Det får vi göra om fler gånger :)

På eftermiddagen kom Filip hit och skodde om Landmann. Han hittade orsaken till att Landmann varit halt ett par veckor innan i jul, ett stort hål framme i ena hoven! Det hade alltså ändå varit en hovböld precis som jag trodde från början! Skönt att få reda på vad det var som hade gjort honom halt, och skönt att veta att det trots allt inte var allvarligare än en sketen hovböld :)
Casper fick också fixa sina hovar lite, eller ja bara strålarna men ändå, och han stod så fint så när Filip höll på med honom :)

//Maria

Barnvakt!

I helgen så var Tildisen hos faster Lone och Conny medans vi passade på att sova, en HEL natt!!! Oj vad skönt det var att vakna och känna sig utsövd!
Men visst saknade vi vår lilla böna, det var så tyst här hemma utan henne! Frågan är om hon saknade oss särskilt mycket, tror hon hade det rätt skönt hon med :) Att bli ompysslad och få all uppmärksamhet själv, åka en runda med vagnen, bada badkar och titta på fint lampljus, det är sånt som Tilda gillar!

Jag hade nån tanke om att vi skulle hinna göra hur mycket som helst när Tilda var borta men så blev det inte. Kranen hade frusit sönder i stallet så det var bara att ringa hit pappa så han kunde laga det. Tack snälla pappa! Och så fick vi ett kort besök av Gert och Snessi, kul att se dom, det var inte igår! :)
Ja sen var höet slut så vi fick ringa till Per och be han köra hit med en bal. Tur man har snälla grannar som inte bryr sig att man ringer en söndag!
Och sen blev det en runda till Klasaröd för att hämta hem Tildisen :)
Ja det var den helgen, rätt bra ändå! :)

//Maria

söndag 29 januari 2012

Frukost!

 Nikki äter som vanligt sin älskade yoghurt med grädde och kanel till frukost, och bjuder gärna på syrran :) Ett tag så hade hon även kokosflingor på sin yoghurt men det har hon inte längre bara för att då kan ju inte Tildisen smaka (hon klöks om hon får in bitar i munnen). Hon är så himla omtänksam min lilla "tutta-lutta"! :)


 Tilda har fått en ny rallystol som är mycket bättre än den röda klumpen! Den här har hjul och man kan höja och sänka den och ändra hur upprätt eller liggandes hon ska sitta. Dock tycker ju Tilda fortfarande att det är allra bäst att sitta hos oss så så värst långa stunder i stolen blir det inte ;) Men det är bra att vi har möjligheten att sätta henne där om så bara för en liten stund i alla fall!



//Maria



Middag!


 Stekt ankbröst med ångad broccoli och gräddsås, så himla gott! Tur man har en syrra med jaktlicens som kan fixa sån här fin middag åt en :) Mums!




 Tilda var ju dock inte så imponerad ;)

 Smaskens till sista droppen! 

//Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...