torsdag 31 maj 2012

Mors dag




Fick fina blommor, en bok, foppatofflor och ett fint kort med Nikkis och Tildas handavtryck i på Mors dag :) Och efter kvällsmaten ställde sig Nikki på sin stol och sjöng "Vi gratulerar" några gånger för mig också. Min lilla tutta vet precis hur man ska uppvakta sin mamma på bästa sätt :)

//Maria

onsdag 30 maj 2012

En hel mus..

...svalde den här hönan i ett svep! Blörk! Fast ändå lite imponerande att den lyckades få ner en hel mus i den lilla (?) munnen. Som en orm :)


//Maria

Dammbygge

Äntligen har våra små söta ankor börjat gå ut om dagarna :) Lasse och Nikki fick plocka fram spadar och gräva en liten plaskedamm till dom. Det var mycket uppskattat av ankgänget!!




//Maria

Frukost!

Härligt med sommarvärme så man kan sitta ute och äta hela familjen :)



//Maria

Paus!

Den här dagen blev det mycket promenerande! Nikki gick hela vägen till dagis och hela vägen hem sen på eftermiddagen! Vi tog en liten paus vid sjön på vägen hem och Nikki passade på att fiska lite med sitt nya fiskespö som hon tillverkat på dagis :)





//Maria

Mördare!

Efter att räven nästan lyckats fånga en av våra hönor så fick Rolf flytta hit som hönsvakt. Han gjorde tyvärr ett uselt jobb då han istället bet ihjäl en av våra finaste hönor.... 

Här är han, mördarhunden! 

//Maria

Helt perfekt!

Lasse var tvungen att fota sin (enligt honom) helt perfekt stekta pannkaka :) Så här är den, fin va! Pannkaks SM nästa! ;)


//Maria

söndag 20 maj 2012

Ture hälsar på

Nikki ville att Ture skulle med när vi åkte hem från mormor så han hoppade snällt in i bilen.
Grillning vid hemkomst men det blåste en del så det blev kvällsmat inne.




Sen dags för kvällspromenad med Ture.
















//Lasse

lördag 19 maj 2012

Kryddig indisk gryta med kyckling


Kryddig indisk gryta med kyckling.
Använde filé från våra egna tuppar som hamnade på huggkubben i vintras. Riktigt gott och annorlunda smaker. Ska man säga något så kanske man ska vara sparsam med kryddnejlikan. Tack till Läppehus för lån av recept.


1 kg  
1 st  
3 st  
1 st  
0,5 st  
0,5 st  
2 st  
1 tsk  
1 msk  
1 msk  
1 msk  
500 gram  
5 dl  
1 st  
2 dl  
1 kruka(or)  
20 gram  

Till servering


1. Skölj och torka av kycklingdelarna. Fräs dem i lite smör eller olja så att de får vacker färg. Tag upp dem och lägg åt sidan.
2. Skär bort kärnor och fröfästen ur chilin och hacka chili och vitlök. Skölj och ansa purjon och skär den i grova bitar. Skölj squash och aubergine och skär dem i bitar.
3. Hetta upp lite mer smör i en stor gryta och fräs allt det hackade lätt tillsammans med kryddorna. Häll i tomaterna och vattnet och smula i buljongtärningen. Låt allt sjuda i 10 minuter under lock.
4. Lägg i kycklingen och låt den koka med i 20 minuter. Lägg i linserna de sista 5 minuterna. Hacka till sist koriandern och lägg i den. Smaka av med salt och peppar. Rosta mandelspånen lätt i en torr panna och strö dem över grytan.
5. Servera med varma naanbröd, vitlökssmör och, om du vill, turkisk yoghurt och basmatiris.


Knäcke

Efter promenaden igår gjorde vi lchf knäckebröd. Recept här men vi hade inte i någon kruskakli.




I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...