lördag 24 maj 2014

Varmt!

Årets första dopp stod jag och Nikki för förra helgen, och det var iskallt! Men efter en hel vecka med sommarvärme i luften var vattnet flera grader varmare idag, ja riktigt skönt faktiskt!
Till och med så man utan besvär kunde simma runt och bara njuta av att svalka sin nästan kokande kropp (det känns som den kokar iaf! :-D ). Så himla härligt, och det känns så lyxigt att bara kunna promenera ner till sjön så där utan planering och bilkörning. Kan man bo bättre? Inte om man frågar mig i alla fall! :-)

/Maria

Odling 2014

Äntligen har vi fått gjort ett litet grönsaksland och nästan allt är sått/utplanterat. Det blir bara det mest grundläggande i år, så får vi utöka sen efterhand:-)
Grönsakslandet är också lite av ett hastverk, ingen gödsel och lerjord full med hårda klumpar, sten, grästuvor och annat ogräs, men förhoppningsvis är där nåt som kan växa där ändå...
Vi har sått morötter, lök, vitkål, spetskål, grönkål, brysselkål, kålrabbi, sallad, spenat, jordgubbar, och squash, fast den är inte utplanterad än. Och sen har vi en väldans massa tomatplantor, vet inte hur jag tänkte när jag sådde?  Och en smultron som vi köpte till Nikki. Sen var det nog inget mer. Tänkte så kålrot också men jag vet inte om jag orkar...
Kan kanske övertala Lasse att göra det :-)
Fast jag är nöjd som det är, nu håller vi bara tummarna att det vill växa nåt där också! :-)

/Maria

Friad

Vår arresterade höna pöna är friad och åter i hönsgården med dom andra. Det är ingen av hönsen som är skyldig, utan någon utifrån. Så nu klurar vi på en lösning för att förhindra ytterligare tjuveri, och undertiden håller vi luckan stängd på förmiddagarna när hönsen värper så vi kan plocka äggen innan vi öppnar för dom.

/Maria

tisdag 20 maj 2014

Hönshäktet

Häktad för stark misstanke om äggätning ur värpreden! Rättegång imorgon eftermiddag då ytterligare bevis finnes.

/Maria (hönsgårdspolis och högste domare på gården)

fredag 16 maj 2014

Fårsläpp :-)

Fåren har varit så himla jobbiga sista veckan, bara bräkt och bräkt dagarna i ända! Väldigt irriterande!! Förstår att dom har varit lite sura över att vara instängda i en liten skithage med bara tråkigt hö och gammalt torrt övervuxet gräs att äta, medan det frodas på andra sidan stängslet, men ändå... Dom har gått oss på nerverna med sitt bräkande! Vi hade först tänkt hasta ihop en sommarhage åt dom, men sen kom vi på att vi kunde fråga grannarna om vi kunde låna deras hage istället eftersom dom inte har några får kvar längre (och så slapp vi stressen med att bygga hage precis nu). Som tur är gick det bra, så i tisdags bar det av mot grannarnas fårhage! :-) Det gick jättebra, vi tog Berta i grimman och så hade vi med en spann med gotter i och dom följde med så snällt så. Eller ja, Berta var väl inte så glad över att bli ledd i en grimma till en början, så Lasse hade lite jobb med henne (dom är ju ganska starka faktiskt), men på slutet gick hon så fint så :-)
Det känns så skönt nu att veta att dom har det bra i grannarnas fina hage, och skönt att slippa höra dom ;-)

På väg :-)
Duktiga får :-)

Berta har gett upp och går så snällt efter Lasse sista biten :-)
Äntligen framme! :-)

Hoppsan, ett dike... ;-) 



Nöjda får, nöjd husse...

...och nöjd matte! :-)

/Maria

måndag 12 maj 2014

Växlande väderlek...

Hela dagen har det växlat mellan sol och regn, oftast så har det varit både och samtidigt. Nu ikväll blev det en så fin regnbåge, eller två till och med. 


/Maria

Besök :-)

I förra veckan kom mamma/mormor/svärmor på besök till Filitjärn. Här är några bilder från dagarna:


 En omgång SkipBo :-) Som vanligt vann Lasse och som vanligt kom jag sist *surar lite* ;-)

 Det var så härligt väder i tisdags, så medan mamma var ute och rastade sig med en morgonpromenad så höll jag och Nikki frukost ute i solen :-)


 På väg till bilen efter vår lilla shoppingrunda i Sollefteå :-)

 Jag blev förföljd av dom här två söta änderna ända bort till bilen. Slängde ut lite nötter åt dom som dom kunde smaska på :-)

Lunch på Hallstaberget. Alltid god mat och fantastisk utsikt!

/Maria


måndag 5 maj 2014

Skepp O'hoj!

 Skepp i sikte! Det fruktade piratskeppet "Tiger" med kapten Nikki och hennes besättning, matros Nasse, Simon Entand och Orvar Sjökatt!


 "Tiger" med nästan hela besättningen. Orvar Sjökatt har fallit överbord och driver ut till sjöss... ;-)

 Ännu en man överbord! ;-)

Så ja, alla ombord igen. Ja...utom Orvar Sjökatt, han är lämnad åt sitt öde ;-)

Fiende i sikte, ladda kanonerna!

Svärdet draget, bäst att akta sig! :-)

Får väl fortsätta med det jag höll på med, att samla ihop gamla eltrådar....

/Maria

torsdag 1 maj 2014

1 år

Den 23 april var det ett helt år sedan Tilda dog. Jag kan inte fatta att det redan gått ett helt år.
När hon dog, så önskade jag mig framåt i tiden för att jag tänkte att det skulle vara lite lättare då, att jag inte skulle vara lika ledsen längre. Ja, jag vet inte riktigt om det är så. Både ja och nä tror jag. Mest nä.
Det gör lika ont nu som då att tänka på henne, och jag kan fortfarande inte prata om henne utan att gråta. Inte skriva heller för den delen... Visst, jag gråter inte varje dag längre, eller oftast inte i alla fall, men jag tänker på henne varje dag och saknar henne så förfärligt mycket!
Det har varit jobbigt att se årsdagen närma sig i almanackan, och det var väldigt jobbigt den dagen. Många tårar som rann. Bittra tårar över det som aldrig blev som vi hade tänkt oss, och ledsna tårar över vår förlorade Tildis.

Puss på dig mitt lilla hjärta 

/Maria

Vårpyssel...

Jaha, så har det gått hur lång tid som helst sen jag skrev sist igen... Har bara inte orkat. Har faktiskt nästan inte orkat någonting. Känt mig extra trött och hängig sista veckorna, jättetråkigt är det! Jag har ju så mycket jag vill göra!

Idag har jag i alla fall storstädat åt hönsen så nu har dom rent och fräscht (så fräscht det nu blir i ett hönshus...). Jag och Lasse gjorde en stor tabbe i vintras, när vi skulle kalka golvet hos hönsen. Vi hällde liksom bara ut den torra kalken på golvet... Inte så smart!! Det dammar nåt helt otroligt mycket, det går inte att beskriva! Bara man rör minsta lilla i det så ryker ett stort kalkmoln upp! Inte särskilt hälsosamt alls, varken för oss eller dom stackars hönsen som bor i det. Även om vi försökt att sopa upp det mesta (kalklunga- check!) och strö en massa spån och hö över så har det ändå varit otroligt dammigt därinne. Det går liksom inte att få bort det. Men idag tog jag hjälp av vattenslangen, och det blev toppen bra! Slapp stå i ett dammoln, och den kalken som finns kvar är numera fast"målad" av sopborsten på golvet. Så som vi skulle gjort från början... Jaja, man lär sig av sina misstag.
Lite tillökning i hönsflocken har vi också fått. Fem små söta kycklingar som duktiga Pyckel själv ruvat fram :-) Och en av våra vita unghönor har också lagt sig att ruva, så förhoppningsvis blir där också ett gäng kycklingar om ett par veckor! Längtar :-)


Nova kanin har också fått ungar nu i veckan, men jag har inte kollat hur många där är. Vill inte störa för mycket när dom är alldeles nyfödda. Ska bli spännande och se hur dom ser ut sen :-)
Hästarna har bestämt sig för att dom vill sova ute om nätterna och vägrar komma på kvällarna längre. Vi har haft så himla fint väder sista veckorna, varmt och skönt, så jag förstår dom. Dom har det bättre ute där dom kan röra sig. Fast nu har vädret slagit om till vinterläge igen så kanske jag tvingar in dom ändå några nätter ;-) Får se hur jag gör.
I förra veckan var det dags för den årliga vaccinsprutan så det var bara att packa in hästarna i släpet och köra iväg till veterinären. Det gick lika bra som vanligt, både lastning och vaccinering. Dom verkar aldrig märka att dom ens får en spruta? Skönt med snälla hästar :-)
Har tänkt komma igång att rida Casper nu när det är bättre underlag, men det har inte blivit av. Det mesta som jag tänkt göra har inte blivit av eftersom jag varit så trött. Får väl ta mig i kragen snart, jag mår ju så bra när jag håller på med hästarna. Rasmus har heller inte gjort så mycket förutom att hjälpa oss med att dra ner ris till vårt bål. Det klarade han galant, duktiga lilleman! Han verkar faktiskt tycka att det är kul att jobba lite.
Önskar verkligen att vi hade en riktig vagn så vi kunde ut och köra med honom! Det är liksom inte riktigt rätt underlag för att dra kälke nu ;-)

Ja, det är inte bara Rasmus som fått slita, allra mest har vi faktiskt själv fått bära, släpa och dra! Inser att jag (vi) ändå har gjort en del, trots att jag känner att jag aldrig får nåt gjort för att jag inte orkar... En massa sly har vi röjt, inte bara runt paddocken och rundkorallen, utan även längs hela infartsvägen och en hel del i trädgården. Det hade säkert gått hundra gånger fortare om vi hade haft en röjsåg, men nu har vi bara vanlig såg och sekatör och då tar det tid. Lång tid...
Och sen har vi samlat ihop en massa gamla hagstolpar och gammal eltråd. Eltråden var värst, ihopskarvad överallt och övervuxen av gammalt gräs så man får slita och dra. Inte kul, och här finns massor kvar! Det får bli en hage i taget...

  Jag och Nikki hjälps åt att samla ihop allt sly som låg runt paddocken :-)

 Detta är vårt lilla bål, det stora finns i rundkorallen. Här ska det eldas ;-)

 Och sen har jag samlat en massa gammalt rep som suttit runt paddocken. Alldeles alldeles sprött var det, så det blev mycket småbitar att plocka, suck!

Skulle nog kunna smula ner det till ett blått mjöl, så sprött det var! Äckliga gamla plastaskit ;-)

Inser hur mycket vi har att göra för att få ordning på stället här, det har ju varit förfallet ett tag. Men å andra sidan så är det ju det som är kul, att få göra gården och hagarna fina igen, förhoppningsvis lite bättre än innan :-) 

/Maria



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...