torsdag 14 januari 2016

Trött på allt!

Jag kan tycka att livet är skit ibland, men inte ofta tycker jag synd om mig själv.
Men nu gör jag nog det. Tycker synd om mig själv alltså.

Allt går emot mig hela tiden har det känts det som dom senaste månaderna. Precis allt. 
Särskilt stallet börjar gå mig på nerverna. Hela jävla hösten och fram till nu har jag försökt komma på lösningar på än det ena och än det andra för att underlätta och förkorta "arbetstiden" för oss där ute och göra det bättre för djuren.
Särskilt hönsen och hästarna har jag lagt otroligt mycket tankeverksamhet och energi på för att hitta bra lösningar vad gäller foder, vatten, sittpinnar, krubbor, staket, bajsbräda och så vidare...
Och det är bra lösningar, det är det. 
Tycker jag åtminstone när jag kommer på dom.
Men.
Så enkelt är det inte. Såklart inte, varför ska det någonsin vara lätt liksom!?
Problemet är ju att våra djur inte läst boken "samarbeta med din människa". Nä, våra djur vet inte vad samarbete är. Alls.
Så då måste man hela tiden vidareutveckla, ändra om eller helt enkelt skrota det som man tyckte var så finurligt (och som verkar funka så himla bra för andra...) och börja om från början igen med nya lösningar på problemet.
Och så har det varit hela jävla hösten.
För tillfället är det dom jävla småmaskiga hönäten som jag köpte för bara ett tag sedan som håller på och krånglar. Eller rättare sagt hästarna. 
Det började med ett hål, som Betty lyckades fastna i med hoven. Och sen ett hål till, och ett hål till, och ett hål till... 
Fan alltså jag blir tokig! 600 spänn rätt i sjön känns det som. 
Och en jävla massa lagande av nät. Skitnät! Och jag är dum i huvudet som köpte billigt skit!
Så nu är jag tillbaks på ruta ett vad gäller hästarnas hö. Den gamla höhäcken funkar inte bra och inte näten heller. Men jag vill ha nät, så det är väl bara att fundera ut nya lösningar på problemet. Suck.

Men det som kanske är allra tråkigast av allt är jag inte ens har nåt ut av det jag gör. Kan ju inte använda mina hästar! 
Ett stort bekymmer är ju den här jävla isen, som för tillfället visserligen är täckt av snö, men vad fan hjälper det när det är lössnö?! Nä just det, inte ett skit.
Rasmus blev skodd innan jul då dom där barfotabootsen jag köpte inte gillades av herrn, men självklart trampade han av sig en sko redan 1,5 vecka efter så då kunde jag inte ta ut honom ändå eftersom att tre skor är lika med noll på ren is. Hann köra honom en gång, jippie...
När jag sen äntligen efter helger och röda dagar får bokat ny tid med hovslagaren för att slå på en ny sko så får han fång.
Ja, varför inte liksom.
Så istället för att slå på en sko fick jag dra av tre...
Nu står han på boxvila och jag har ingen aning om han ens blir bra igen. Det kan väl bara tiden utvisa. Han verkar ju pigg men så går han också på smärtstillande fortfarande. 
Ett jävla skit är det. Har dåligt samvete för att han fått fång, jag borde ha sett till att han inte blev så tjock.
En jävla idiot är jag som nonchalerat det!
Letar efter halm att dryga ut hans hö med men det verkar omöjligt att få tag på här uppe. Blir fan gråtfärdig över det! 
Och Betty, ja hon har ju inga skor alls. Har letat som en idiot efter barfotaboots (som går att brodda) till henne med, men det finns inga som passar hennes hovform. Varför i helvete tillverkas det inte boots som passar breda hovar?! Och varför kan inte mina hästars hovar vara mer normala?!
Nä, jag får väl vänta med att ta ut henne ur stallet till sommaren eller nåt. Och samma med Rasmus verkar det som. Kan ta flera månader för dom att bli helt bra i hovarna igen efter fång.
Så just nu har jag tre hästar (grannarna har sin häst här) som jag sköter om två-tre gånger om dagen, men har inte ut ett jävla skit av det mer än en massa jobb.
Jo, förstörda hönät, bajs i krubborna, nersmutsat vatten och en söndrig spångrep. 
Och en massa kostnader såklart.

Just nu vill jag bara lägga mig ner och gråta och inte resa mig upp fören till våren igen.
Jag är trött.
På allt.













fredag 25 december 2015

Julafton :)

Är så nöjd med gårdagen och det tror jag resten av familjen också är!
Dagen gick i ett men allt var förberett så det kändes ändå lugnt och allting fick ta sin tid. Får ge all cred åt Lasse för det, det är han som är julmysexperten här i vår familj :) Han lagar god mat, slår in paket, spelar julmusik osv, och ja, ser till att det blir väldigt mysigt helt enkelt! 

Snön låg kvar lika fin som dagen innan och solen sken, ja bättre julväder kan man knappast önska sig! Så vackert!
Alla var på gott humör, till och med Smilla var glad mestadels ;) Det var en stor dag igår för henne, inte bara för att det var hennes första julafton, utan också för att hon fick sin första tand, yeay! :D
Hon har varit så himla gnällig på sistone, kan ju ha varit den lilla bissingen som ställt till det (hoppas det!...).

Dags för mat! Dom senaste två jularna har vi gjort så att vi delat upp julbordet på två tillfällen, så vi äter det "kalla" (sill mm) till lunch, och sen tar vi det "varma" (köttbullar osv) till kvällsmat. Vi tycker det funkar jättebra, man orkar liksom äta ordentligt av allt, och man slipper bli spymätt bara för att man så gärna vill smaka av allt på hela julbordet...

 Gott med julbord :) 

Älsklingar   

Mina fina tjejer  En något arg Smillis bara ;)

Nikki var helt salig över sina stora paket! :)

Nikki hjälpte tomten i vanlig ordning :) 

Smillas pakethög :) 

Det här paketet var en favorit redan när det låg under granen, så glänsande och fint ;)

Här är det storleken som räknas och detta var det största paketet ;)

Juklappsöppning :)

Vackert med snön!


En fortsatt God Jul  önskar vi er som fortfarande orkar läsa vår blogg :)


onsdag 23 december 2015

Himlen brinner!

Himlen var helt fantastiskt vacker innan idag när vi skulle ut på promenad. Önskar jag hade haft vår riktiga kamera istället för mobilen, men men...
Det syns ganska bra ändå:)



Lyxigt tänkte jag när Nikki erbjöd sig att dra Smilla i pulkan och satte av ner för backen! Tyvärr tog orken slut redan nere vid brevlådorna så det var bara att knäppa på selen och dra själv, haha ;)

Sällan man lyckas få med Nikki på bild nuförtiden men här fick jag henne, och inga grimaser heller! ;) Fina Tutta 

Hej mitt vinterland:)

Snälla låt den nu få ligga kvar, åtminstone tills fredag!!





tisdag 22 december 2015

Vintersolstånd

Årets kortaste dag, sen går det åt rätt håll igen. Skönt!! :)
Var ute idag vid tolvtiden och fotade solen som ju inte når över trädtopparna om dagarna här hos oss (ibland vill man faktiskt ha kalhygge...;).
Men snart når den över igen och sen går det bara fortare och fortare och rätt vad det är så är kvällarna ljusa igen. Och till sommaren har vi ljust dygnet runt, lovely!
Längtar!
Det är mest skymning under dagtid känns det som...

En bit hemifrån och lite högre upp så nådde solen precis upp över trädtopparna i alla fall, skönt med lite sol i ansiktet :)

Inga problem att åka skrillor ner till brevlådan om man känner för det...

Vår?

Vad hände med vintern?
Regn och fem plusgrader känns inte så vintrigt direkt, i alla fall inte här uppe! Trodde att vi skulle få riktiga vintrar när vi flyttade från Skåne, men än så länge är jag inte jätteimponerad direkt. Även om det visserligen är milt och skönt och vi slipper skotta snö så känns  det ändå trist.
Framförallt nu när det bara är ett par dagar kvar till jul och man vill ha vitt och fint!
Allt känns dessutom så mycket mörkare utan snön (som om det inte var mörkt tillräckligt liksom, solen når ju inte ens upp över trädtopparna denna tiden på året...)och sen den här jäkla isen som är allt som finns kvar efter den är ju hemsk!
Är så nervös att Betty, som ju går utan skor och brodd, ska halka och bryta benen eller fläka sig eller nåt annat hemskt :(
Vågar knappt gå bak till dom, är så rädd för vilken syn jag ska mötas av.
Usch! Nä fy fan för den här isen och det här skitvädret som är orsaken till det!
Blä!
Infartsvägen är ren is...

...gårdsplanen likaså...

                            
Hagen, med en i vanliga fall i princip osynlig "bäck", där det bara brukar rinna en smal ränna med vatten vid snösmältningen på våren har förvandlats till en stor is...

Alla ställen som vi gått på är is :(

Is, is, is, överallt is....

onsdag 16 december 2015

Filitjärns Klipp och Trim! Eller nåt... ;D

Har velat fram och tillbaka en längre tid om jag ska raka Rasmus eller inte. Vill ju helst låta mina hästar få leva så "naturligt" som möjligt, och rakning tillhör inte den kategorin ;)
Men, eftersom Rasmus blir helt dyngsur av svett av minsta lilla arbete så har jag alltså funderat på att raka honom. 
Efter en massa beslutsångest så bestämde jag mig då till slut för att han skulle rakas, men så kom ju nästa fråga. Hur ska han rakas?!
Ja, sen höll jag på att vela om det med ett tag innan jag tillslut bestämde jag mig för en filtklippning, dvs han har päls kvar på ryggen och rumpan, som en filt... ;)
Han har pälsen kvar på ben och huvud också, tror det räcker så här. Så har han lite skydd när temperaturen faller. Satte på honom hans  nya fina täcke efter klippningen igår kväll för säkerhets skull, men tog av det idag igen och han klarade sig utmärkt utan. Verkar hur nöjd och glad som helst!:)


När man ser bilden här på Rasmus så får man ha i åtanke att jag bara klippt en enda häst i mitt liv tidigare, och den hästen helrakades, dvs det var bara att köra. Här skulle jag ju få till snygga kanter, och jag tyckte när jag höll på att det blev hyfsat, men den oklippta pälsen hänger över och gör att det ser sjukt ojämnt ut. Jaja, det är ju ingen annan än jag själv som behöver se eländet :D

Han hade små plitor som jag tror uppkommit av att han varit varm och fuktig, för dom satt bara på ställen där det inte är så luftigt som till exempel under den tjocka delen av manen och i armhålan, så det här var nog ändå bra :)

Skulle ha valt en annan färg på täcket om jag kunde, men det fanns bara lila :) Han är hemskt söt i alla fall, i sitt lila täcke :)

Min egna My Little Pony :D 

Sopsortering...

Vi har under året samlat ihop till en rejäl hög med skräp, som givetvis ligger precis där vi tänkt ställa hästtransporten i vinter. Bara att sätta igång att rensa undan...
Av erfarenhet vet vi hur trist det är att komma till återvinningen med allt skräp blandat så vi måste stå och sortera där, så nu gjorde vi detta här hemma.
Vi hade dessutom mer skräp än bara det som låg i högen, väldigt mycket gammalt järnbråte som legat i hagar och lite här och var på gården, samt en massa gammal järntråd som vi rensat bort  runt hagarna.
Hela transporten blev proppfull!
Skönt att bli av med skiten!
Tyvärr finns det ju fortfarande massor med gammalt skräp kvar här på gården, men det får rensas ut allt eftersom vi gör i ordning här.
Tar väl några år...


Skönt att bli av med det! Det har varit en stor nagel i ögat att ha det liggandes där!

Smilla ville inte somna först så Nikki var snäll och körde runt henne i pulkan, vilket var väldigt uppskattat av både Smilla och oss!
Tillslut somnade hon i alla fall så vi kunde hjälpas åt hela familjen med skräpet. Härligt tisdagsnöje ;)

Mycket glad Smilla! :)

måndag 14 december 2015

Regnbåge

Det var lite märkligt väder förra veckan. Hos oss sken solen, men om man kollade runt om på bergen så såg man att det stundtals var ganska dåligt väder längre bort, och med det blev det en massa regnbågar. Såg flera stycken under olika tidpunkter den dagen :)
Vissa var riktigt stora och fina medan andra var mindre och blekare.

Här är bara en av alla regnbågar som visade sig den här dagen :) Hade inte tid att fota för jag hade hovslagaren ute så jag missade nån stor och fin, men den här får duga!

Lussekatt

Bakade lussekatter förra veckan och dom blev helt okej! Det går ju inte att jämföra med "vanliga" lussekatter gjorda med vetemjöl och socker, men det är det inga lchf eller paleobakverk som gör så det hade jag ju inte förväntat mig heller.
Vi har inte provat att baka lchf-lussekatter tidigare, så vi har ju inget att jämföra med, men jag tyckte dom var goda och dom blev uppätna varenda en :)
Ja... alltså vi hjälptes åt att äta dom hela familjen, jag åt inte alla själv, ha ha ;D 

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...