Det som användes var:
Murarbalja 90l och 65l
Värmekabel 4m
Frigolit
Byggskum
Silvertejp
Silikon, svart
Denna håller vattnet isfritt ner till ca -10. Om man vill vara efterklok kanske man skulle haft 6 eller 8m värmekabel för att ytterligare sänka fryspunkten.Vill man kan man lägga på ett lock över natten för att minimera isbildning. Värmekabel köpte jag på Biltema men finns även på tex på Jula. Baljorna köptes på granngården och resten på byggmax. Summa drygt 800kr.
| Frigolit i bottnen på 90l baljan. |
| Gör hål och trä igenom värmekabel.. |
| Fixera värmekabeln på 65l baljan. |
| Ja ni ser. |
| Fyll upp med byggskum mellan baljorna. |
| Täck med kökshandduk och låt jäsa. |
| Karva av överflödigt byggskum och täta med silikon. Satte lite silikon runt kabeln där den går in i baljan också. |
/Lasse
Va påhittig du är du borde ta patent på den kram lone
SvaraRaderaJa viss är jag duktig!! Nä, Maria hittade beskrivning på nätet. De säljs även färdiga för drygt tvåtusen.
SvaraRaderaHej! är verkligen i behov av en värmebalja till hästarna, min fråga är hur värmer du upp värmekabeln?
SvaraRaderaHälsningar Gunnar
Hej! Värmekabeln drivs med 230V. Den är egentligen till vattenrör, kranar osv...
RaderaKöpte min på Biltema, den har inbyggd termostat och går igång vid 3 grader och stänger av vid 10 grader.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Frostskydd/Frostskyddskabel-46365/
Om jag skulle göra en ny balja så skulle jag använda tio meters för att ytterligare sänka fryspunkten.
10m = 120W, 4m = 48W. Ett annat tips är att lägga på ett isolerande lock på natten.
Lycka till!
/Lasse
Tack för snabbt svar, var in och kollade på Biltema så att det blir en kabel på 10 meter,skall införskaffa allt imorgonn.
RaderaTjejen är lite orolig för att det blir dyrt i elräkning, men vad jag har förstått så blir det ca en hundring i månaden.. eller hur?
Hälsningar Gunnar
2,88kwh per dygn får jag det till så det kan nog stämma bra det.
Radera/Lasse
Supersmart!! Får man fråga om du räknat på vad den kostade att tillverka?
SvaraRaderaDrygt 800kr när jag satte ihop den. Kan säga att den håller till lägre temperaturer än -10 som jag skrev. Har bullat upp med snö runt baljan och det blir bara någon cm is på morgonen fast det varit nästan -25 de senaste dagarna. Skulle man lägga på ett lock av t ex frigolit tror jag inte att det fryser alls.
SvaraRaderaHej!!
SvaraRaderaSer att det är ett par år sen ni gjorde eran egen värmebalja. Har den funkat, hel fortfarande? Värt att göra själv, lr ska man köpa komplett?
Mvh Anna o ponnisarna som hackar is som tokiga
Hej, ja den funkar kanon fortfarande. Just nu står den på vår lösdrift och där funkar den faktiskt ännu bättre i och med att den står i lä där. I natt har det varit runt -20 och det var bara en tunn is som inte ens täckte hela ytan. Helt klart värt att göra och inte särskilt svårt heller. Mvh Lasse som slipper hacka is :-)
Radera