lördag 19 maj 2012

Knäcke

Efter promenaden igår gjorde vi lchf knäckebröd. Recept här men vi hade inte i någon kruskakli.




Sömnig fladdermus

Maria kastade ner halm från loftet här om dagen och då följde den här lille gynnaren med. Den verkade inte så road av att bli väckt så vi la upp den på loftet igen.


Kryddig korvgryta

Nedan ser vi Nikki och Maria trycka i sig korvgryta.
Egentligen är receptet ett långkok med högrev men i brist på det så blev det en snabbkoksvariant med två paket Merguez - kryddkorv från Scan med spiskummin och chili istället. Passade utmärkt. Hade inte heller saffran i men det blev gott ändå. Hade tomater och en klick creme fraiche till. Har för mig att Nikki tyckte om korven fast den var ganska stark.

Kryddigt långkok med marockanska smaker 

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
600g högrev
smör att steka i
salt och peppar
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
1 tsk sambal oelek
2 burkar krossade tomater
saffran
  1. Hacka löken fint och riv eller pressa vitlöken.  Skär högreven i bitar och fräs tillsammans med lök och vitlök. Salta och peppra.
  2. Stöt saffran tillsammans med spiskummin och koriander och vänd ner i grytan. Tillsätt sambal oelek och de  krossade tomaterna.
  3. Låt puttra i 1 1/2-2 timmar.
  4. Servera med gröna salladsblad.





//Lasse


Tomatsoppa med tacofärs


Infrysta rester av tomatsoppa och tacofärs blev till tacosoppa . Gott! Toppat med creme fraiche och några blad basilika.
Så här gjorde vi soppan på ett ungefär.

Tomatsoppa

2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
2 msk hackad färsk timjan
1 msk torkad oregano
3 msk hackad färsk basilika
1,5 dl torrt vitt vin
3 burkar krossad tomat
2 dl vatten
3 dl vispgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar(eller fond som vi brukar använda)
2 krm svartpeppar

  1. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i smör.
  2. Tillsätt timjan,basilika och oregano och låt fräsa ytterligare någon minut.
  3. Häll i vin, krossade tomater, vatten och vispgrädde. Smula över buljongtärningarna och peppra.
  4. Låt koka ihop ca 10 min.
Färsen var bara stekt och kryddat med tacokrydda.






Nikki käkar frukost

Det är lite olika vad Nikki äter till frukost men hon äter alltid något. Alltid hungrig på morgonen.
Här äter hon äggröra med avokado och närodlad krasse.



Just nu är det "pannkaka" med vispad grädde och bär som är favoriten. Pannkakan är egentligen en omelett på smet på ägg, grädde, kanel och lite salt. I vispgrädden vill hon gärna ha lite vaniljpulver.




fredag 18 maj 2012

Promenad

Nikki ville gå en runda till sjön idag så det gjorde vi. Maria är hos "Tant Hanna" så hon blev utan motion.
Stannade till vid sjön(och otaliga andra ställen där det fanns något kul att titta på) för att fiska, Nikki hade med sig sitt "fiskespö" dvs en lång pinne. 

Spring! Det kommer en tiger efter oss!




Man måste hoppa från alla!




Nikki tröttnade lite på att gå efter 3km i gummistövlar.

Blir alltid en samling bra att ha grejor som Nikki  samlar på sig längs vägen.

Tur att Tilda snart ska få ny vagn. Hon har verkligen växt ur  denna :-)

Snart hemma.

Denna sten måste alltid bestigas innan man kan gå hem.
//Lasse

torsdag 17 maj 2012

Dåligt hö och sommarbete

Vi har haft lite otur med dom senaste höbalarna vi köpt, många har varit dåliga eller så har dom snabbt blivit ofrächa. Igår fick vi en som kändes varm redan när vi öppnade den... Jag blir tokig på detta hö! Har ju inget bete i hagen heller till dom stackars djuren.
Tack och lov gick Emma med på att låta dom gå hos dom tills nästa onsdag då dom ska på bete på ett annat ställe.
Så idag gick hela förmiddagen till att transportera hästarna hem till Ängdala gård. Ida var snäll och hjälpte mig och det gick superbra att lasta alla tre hästarna!! Först ut var Helenia och hon går ju snällt på. Sen tog vi Casper och Rasmus samtidigt och dom stod som två ljus :)
Och vad lyckliga dom blev över att få gräs sen! Känns bra när man vet att djuren har det bra!

/Maria

torsdag 3 maj 2012

Morgonsol

Frukost ute i trädgården och väntar på att Nikki ska vakna och ansluta till frukostgänget.




onsdag 2 maj 2012

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...