lördag 15 december 2012

Tömkörning

Egentligen har jag ingen ork till någonting nu förtiden, hur kul jag än tycker att det är, men igår gav jag mig själv en spark i röven och gick ut och tömkörde Casper lite. Ska vi komma någon vart så måste vi hålla igång träningen liiiite åtminstone.... 
Sjätte gången han blir tömkörd och första gången med bett i munnen. Innan har jag bara använt repgrimman för att undvika att dra honom i munnen tills han lärt sig höger och vänster och halt. Det gick jättebra, precis som alla dom andra gångerna. Vi tränade på svängar, halt och att gå runt och emellan olika grejer, även läskiga sådana. Det fixade han galant med lite övertalning från matte. Blir så stolt, särskilt som han var så rädd för allt när han flyttade hit. 
Jag är så glad över min fina häst, han gör att jag glömmer bort allt jobbigt för en stund och ger mig energi. Och det behövs.


/Maria

Dags att klä granen!

Vilket jobb vi hade, jag och Nikki :) Men fin blev den! 



/Maria

Lucia

Så var det dags för årets luciafirande och i år ville Nikki vara lucia. Och vilken söt lucia hon var, världens finaste! I år fick vi vara inomhus och det var rätt skönt, särskilt med tanke på att vi hade Tilda med.
Alla barnen var så söta och sjöng så fint, man kan inte sluta le när man ser dom. Samtidigt som jag inte kan få bort tanken på att Tilda också skulle ha varit med där om det inte hade varit för att hon var sjuk, och inombords så gråter jag stora tårar.... 
När barnen lussat färdigt så bjöds det på fika och sen körde vi hem. Men lussefirandet var inte slut för det inte, Nikki hon fortsatte lussa för oss sen hela kvällen där hemma :)



/Maria

Lite vinterbilder

-15 grader men alldeles underbart fint var det häromdagen när jag var ute och fixade med djuren. Som ett sagoland! Tillät mig att stanna upp för en liten stund och bara njuta av det glittriga landskapet och våra fina djur innan jag var tvungen att gå in till verkligheten igen.

 Fröken Lisa som bara var ute om en sväng, hon ville in rätt fort till värmen igen ;)


 Mormor, Bärta och Freddie i värsta vinterfluffet :)



 Rasmus :)


Och finaste av alla är min nallebjörn Casper :)

/Maria

onsdag 12 december 2012

12-12-12

Idag var det dags att prova ståskalet som vi var och gjorde en mall till för ett tag sen, så efter att vi lämnat en något motvillig Nikki på dagis så åkte vi direkt till Ortopeden i Lund. Tilda blev lika ledsen som vanligt i bilen :(
Skalet passade bra och hon verkade gilla att stå i det! Men det var med blandade känslor man såg på henne när hon stod där. Det är ju skönt för henne att komma upp men samtidigt är det en så sorglig påminnelse om hur hon skulle sett ut om hon inte haft den förbannade sjukdomen. Kunde inte hålla mig från att gråta när jag såg henne stå där så fint, och vad lång hon är när hon kommer upp, vår lilla Tildis...
Nu är det bara lite remmar och annat som ska fixas sen är det färdigt. Dock dröjer det nog ett par veckor till innan vi får det. Vi bestämde med vår snälla sjukgymnast Birgitta (som varit med när vi gjort ståskalet) att hon skulle komma hem till oss med skalet när det var färdigt och ställa in det och fixa med det sista här så vi slipper köra iväg med Tilda. Det är vi väldigt tacksamma för!

 Eftermiddagsvila för dom stackars sjuklingarna. Nikki är också väldigt snorig men hon mår bra ändå, till skillnad mot dom här två.


 Här är årets gran! Alla barnen på Trollungarna får välja vars en gran varje år från en närliggande granodling och denna fina valde Nikki :) Den får stå i hallen och tina upp lite först innan vi pyntar den!


Eftermiddagsfikan idag bestod av avokado med kanel, helt enligt önskemål. Mums enligt Nikki så då får man väl tro på det. Jag smakade aldrig.... ;)

/Maria

Pepparkaksbak

Igår kom Lollo och Elma hit till oss och bakade pepparkakor :) Nikki gjorde några stycken men roligast verkade vara att smaka på mjölet och degen och efter en stund sprang hon och Elma iväg och lekte istället. Gjorde inget för då fick jag och Lollo lite extra tid att snacka en massa skit istället medan vi kämpade med att få slut på degen ;) 
Det var jättemysigt med besök, hoppas ni kommer snart igen! :)

/Maria

söndag 9 december 2012

Playdo

Snälla Lone brukar nästan varje gång hon kommer hit ha med sig en hink med playdodeg till Nikki vilket är väldigt uppskattat :)



Uppvisning!

Så här fin är Nikki när hon ska ha uppvisning för oss om kvällarna :) Det är liksom halva grejen med kläderna, utan dom blir det inget! I uppvisningen ingår det kullerbyttor, dans och en massa annat skoj :)


Kvällsmys


 Sagoläsning i vanlig ordning :)

Lite mys innan läggdags :)

Puss 

Husmusen...

Duktiga Vilma hjälpte oss att fånga den här lille musen som bott i vårt kök senaste veckan. Som tack för hjälpen blev hon utkastad i kylan stackarn men fick komma in igen när hon ätit upp :)



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...