fredag 16 maj 2014

Fårsläpp :-)

Fåren har varit så himla jobbiga sista veckan, bara bräkt och bräkt dagarna i ända! Väldigt irriterande!! Förstår att dom har varit lite sura över att vara instängda i en liten skithage med bara tråkigt hö och gammalt torrt övervuxet gräs att äta, medan det frodas på andra sidan stängslet, men ändå... Dom har gått oss på nerverna med sitt bräkande! Vi hade först tänkt hasta ihop en sommarhage åt dom, men sen kom vi på att vi kunde fråga grannarna om vi kunde låna deras hage istället eftersom dom inte har några får kvar längre (och så slapp vi stressen med att bygga hage precis nu). Som tur är gick det bra, så i tisdags bar det av mot grannarnas fårhage! :-) Det gick jättebra, vi tog Berta i grimman och så hade vi med en spann med gotter i och dom följde med så snällt så. Eller ja, Berta var väl inte så glad över att bli ledd i en grimma till en början, så Lasse hade lite jobb med henne (dom är ju ganska starka faktiskt), men på slutet gick hon så fint så :-)
Det känns så skönt nu att veta att dom har det bra i grannarnas fina hage, och skönt att slippa höra dom ;-)

På väg :-)
Duktiga får :-)

Berta har gett upp och går så snällt efter Lasse sista biten :-)
Äntligen framme! :-)

Hoppsan, ett dike... ;-) 



Nöjda får, nöjd husse...

...och nöjd matte! :-)

/Maria

måndag 12 maj 2014

Växlande väderlek...

Hela dagen har det växlat mellan sol och regn, oftast så har det varit både och samtidigt. Nu ikväll blev det en så fin regnbåge, eller två till och med. 


/Maria

Besök :-)

I förra veckan kom mamma/mormor/svärmor på besök till Filitjärn. Här är några bilder från dagarna:


 En omgång SkipBo :-) Som vanligt vann Lasse och som vanligt kom jag sist *surar lite* ;-)

 Det var så härligt väder i tisdags, så medan mamma var ute och rastade sig med en morgonpromenad så höll jag och Nikki frukost ute i solen :-)


 På väg till bilen efter vår lilla shoppingrunda i Sollefteå :-)

 Jag blev förföljd av dom här två söta änderna ända bort till bilen. Slängde ut lite nötter åt dom som dom kunde smaska på :-)

Lunch på Hallstaberget. Alltid god mat och fantastisk utsikt!

/Maria


måndag 5 maj 2014

Skepp O'hoj!

 Skepp i sikte! Det fruktade piratskeppet "Tiger" med kapten Nikki och hennes besättning, matros Nasse, Simon Entand och Orvar Sjökatt!


 "Tiger" med nästan hela besättningen. Orvar Sjökatt har fallit överbord och driver ut till sjöss... ;-)

 Ännu en man överbord! ;-)

Så ja, alla ombord igen. Ja...utom Orvar Sjökatt, han är lämnad åt sitt öde ;-)

Fiende i sikte, ladda kanonerna!

Svärdet draget, bäst att akta sig! :-)

Får väl fortsätta med det jag höll på med, att samla ihop gamla eltrådar....

/Maria

torsdag 1 maj 2014

1 år

Den 23 april var det ett helt år sedan Tilda dog. Jag kan inte fatta att det redan gått ett helt år.
När hon dog, så önskade jag mig framåt i tiden för att jag tänkte att det skulle vara lite lättare då, att jag inte skulle vara lika ledsen längre. Ja, jag vet inte riktigt om det är så. Både ja och nä tror jag. Mest nä.
Det gör lika ont nu som då att tänka på henne, och jag kan fortfarande inte prata om henne utan att gråta. Inte skriva heller för den delen... Visst, jag gråter inte varje dag längre, eller oftast inte i alla fall, men jag tänker på henne varje dag och saknar henne så förfärligt mycket!
Det har varit jobbigt att se årsdagen närma sig i almanackan, och det var väldigt jobbigt den dagen. Många tårar som rann. Bittra tårar över det som aldrig blev som vi hade tänkt oss, och ledsna tårar över vår förlorade Tildis.

Puss på dig mitt lilla hjärta 

/Maria

Vårpyssel...

Jaha, så har det gått hur lång tid som helst sen jag skrev sist igen... Har bara inte orkat. Har faktiskt nästan inte orkat någonting. Känt mig extra trött och hängig sista veckorna, jättetråkigt är det! Jag har ju så mycket jag vill göra!

Idag har jag i alla fall storstädat åt hönsen så nu har dom rent och fräscht (så fräscht det nu blir i ett hönshus...). Jag och Lasse gjorde en stor tabbe i vintras, när vi skulle kalka golvet hos hönsen. Vi hällde liksom bara ut den torra kalken på golvet... Inte så smart!! Det dammar nåt helt otroligt mycket, det går inte att beskriva! Bara man rör minsta lilla i det så ryker ett stort kalkmoln upp! Inte särskilt hälsosamt alls, varken för oss eller dom stackars hönsen som bor i det. Även om vi försökt att sopa upp det mesta (kalklunga- check!) och strö en massa spån och hö över så har det ändå varit otroligt dammigt därinne. Det går liksom inte att få bort det. Men idag tog jag hjälp av vattenslangen, och det blev toppen bra! Slapp stå i ett dammoln, och den kalken som finns kvar är numera fast"målad" av sopborsten på golvet. Så som vi skulle gjort från början... Jaja, man lär sig av sina misstag.
Lite tillökning i hönsflocken har vi också fått. Fem små söta kycklingar som duktiga Pyckel själv ruvat fram :-) Och en av våra vita unghönor har också lagt sig att ruva, så förhoppningsvis blir där också ett gäng kycklingar om ett par veckor! Längtar :-)


Nova kanin har också fått ungar nu i veckan, men jag har inte kollat hur många där är. Vill inte störa för mycket när dom är alldeles nyfödda. Ska bli spännande och se hur dom ser ut sen :-)
Hästarna har bestämt sig för att dom vill sova ute om nätterna och vägrar komma på kvällarna längre. Vi har haft så himla fint väder sista veckorna, varmt och skönt, så jag förstår dom. Dom har det bättre ute där dom kan röra sig. Fast nu har vädret slagit om till vinterläge igen så kanske jag tvingar in dom ändå några nätter ;-) Får se hur jag gör.
I förra veckan var det dags för den årliga vaccinsprutan så det var bara att packa in hästarna i släpet och köra iväg till veterinären. Det gick lika bra som vanligt, både lastning och vaccinering. Dom verkar aldrig märka att dom ens får en spruta? Skönt med snälla hästar :-)
Har tänkt komma igång att rida Casper nu när det är bättre underlag, men det har inte blivit av. Det mesta som jag tänkt göra har inte blivit av eftersom jag varit så trött. Får väl ta mig i kragen snart, jag mår ju så bra när jag håller på med hästarna. Rasmus har heller inte gjort så mycket förutom att hjälpa oss med att dra ner ris till vårt bål. Det klarade han galant, duktiga lilleman! Han verkar faktiskt tycka att det är kul att jobba lite.
Önskar verkligen att vi hade en riktig vagn så vi kunde ut och köra med honom! Det är liksom inte riktigt rätt underlag för att dra kälke nu ;-)

Ja, det är inte bara Rasmus som fått slita, allra mest har vi faktiskt själv fått bära, släpa och dra! Inser att jag (vi) ändå har gjort en del, trots att jag känner att jag aldrig får nåt gjort för att jag inte orkar... En massa sly har vi röjt, inte bara runt paddocken och rundkorallen, utan även längs hela infartsvägen och en hel del i trädgården. Det hade säkert gått hundra gånger fortare om vi hade haft en röjsåg, men nu har vi bara vanlig såg och sekatör och då tar det tid. Lång tid...
Och sen har vi samlat ihop en massa gamla hagstolpar och gammal eltråd. Eltråden var värst, ihopskarvad överallt och övervuxen av gammalt gräs så man får slita och dra. Inte kul, och här finns massor kvar! Det får bli en hage i taget...

  Jag och Nikki hjälps åt att samla ihop allt sly som låg runt paddocken :-)

 Detta är vårt lilla bål, det stora finns i rundkorallen. Här ska det eldas ;-)

 Och sen har jag samlat en massa gammalt rep som suttit runt paddocken. Alldeles alldeles sprött var det, så det blev mycket småbitar att plocka, suck!

Skulle nog kunna smula ner det till ett blått mjöl, så sprött det var! Äckliga gamla plastaskit ;-)

Inser hur mycket vi har att göra för att få ordning på stället här, det har ju varit förfallet ett tag. Men å andra sidan så är det ju det som är kul, att få göra gården och hagarna fina igen, förhoppningsvis lite bättre än innan :-) 

/Maria



lördag 12 april 2014

Men sitt STIIIIILL!

Nu när jag håller på att ansöka om att bli genbank så ville dom att man skickade in bilder på sina genbanksdjur. Javisst, inga problem! Eller jo, det var det visst.... I alla fall när jag skulle fota Yellow, han satt ju inte still en sekund! Trodde jag skulle bli tokig till slut. Ja, ja, långt om länge fick jag mina bilder i alla fall :-)

Kaninskrälle... ;-)

/Maria

lördag 5 april 2014

Stallet :-)

Tänkte jag skulle visa mer hur här ser ut för dom som inte varit här uppe :-) Huset har vi ju redan lagt ut bilder på, och vedboden med, men inget på stallet. Så här kommer det!
Som den sanna pedant jag är så måste jag ju bara nämna att vi ska städa/fixa/måla! Så småningom... ;-) Här låg ju massor av grejer kvar när vi flyttade hit som vi inte orkade/hade tid till att städa undan, och ihop med alla våra saker så blev det ju inte bättre direkt. Jag hatar att ha det så här stökigt, men jag försöker att titta bort för just nu är det inte läge att ta tag i det. orkar inte helt enkelt.
Det får bli till sommaren, eller nåt... Hela gården behöver ju rensas på skräp och städas upp, men stallet har första prio för mig eftersom det är där jag är varje dag. Jag längtar tills jag får fint! Men just nu ser det ut så här, och jag är så himla glad för mitt fina stall ändå, trots stök och damm! :-)



Först kommer man in i den stora påbyggnaden på stallet (vad man nu kallar det för? Carport? Horseport? ;-)  ). Här har man nog spänt för hästarna för vagn när man skulle ut och köra (det bodde en travtränare här innan). Nere till höger finns ett utrymme under bron som går upp till ladan, och i det utrymmet förvarar vi spånsäckarna. Och sen då dörren in till själva stallet rakt fram :-)

I dörrhålet. I detta utrymmet står jag när jag fixar med hästarna. Rakt fram är dörren in till hönsen, till höger om den är öppningen in till sadelkammaren ( det finns ingen dörr in där av någon anledning). Ännu mer åt höger kommer sen dörren in till pannrummet, och åt vänster är dörren in till hästarna, fåren, kaninerna och marsvinen :-)



Fotat mot ytterdörren som vi stod i, i förra fotot.


Sadelkammaren till vänster och pannrummet åt höger.

 Hönsen har ett gammalt ponnystall så där är gott om plats för dom :-) 

 Vi har inte orkat spika ihop ordentliga reden än, men dom verkar gilla sina kartonger :-) Längst bort är luckan ut till gödselstacken där dom kan gå ut om dom vill.


 Jaha, och här är då dörren in till övriga djur :-)


 Dörröppningen in till stallet.
Detta djuret hittade vi alldeles fruset och ledset ute i skogen innan i vintras, så vi tog det med hem och nu har den piggnat till och älskar att göra konster och roliga ljud. Vet inte vad det är för en art, men verkar tillhöra ap-släktet ;-) Snäll är den i varje fall, och äter inte så mycket heller så den får bo kvar :-)


 Det finns sex boxar och två spiltor i stallet. I boxen bredvid spiltorna bor mammakaninerna (eller avelshonorna om det låter bättre), Mona och Ellen. Ellen är en av Monas ungar från när vi bodde på Sjöhus. Båda har vars en kull med ungar så just nu är det många kaniner i boxen :-) Sammanlagt 12 ungar och så då Mona och Ellen! Mer om dom i ett eget inlägg :-) Dörren till höger om kaninboxen leder ut till gödselstacken. Dörren till vänster i bilden leder ut till höet.

Spiltorna igen och dörren ut till höet. I boxen närmst hödörren bor marsvinen, Sheldon och Linus. I boxen till vänster om marsvinen bor Casper :-)

Till höger ser man lite av Caspers box, i boxen till vänster om den bor det också kaniner, Yellow och Nova. Boxen till vänster i bild är Rasmus :-)

Rakt fram Rasmus box igen, och till vänster är fårens box :-) Till vänster om fårens box är dörren till gödselstacken. Ja, det var stallet det.

Så här ser det ut där vi hämtar hö. Där är så det räcker och blir över :-)

/Maria

fredag 4 april 2014

Vårtecken

Ja, vi har ju inte kommit så långt med våren som nere i Skåne, men vi är i alla fall på gång här uppe :-) Solen skiner varenda dag så det töar som bara den! Nu är det bara snö kvar på ställen dit inte solen når fram riktigt, skönt! Tyvärr ligger vår gård lite i nordläge så vi har en hel del snö kvar på tomten, men vi håller oss i den varma soliga delen istället och ignorerar dom delar där snön ligger kvar ;-) 
Solen värmer riktigt bra, men tyvärr har det varit lite blåsigt i veckan så det har känts ganska kyligt ändå. Man får hålla till där det är lite lä helt enkelt, så känns det inte så avlägset med sommaren :-) 

Jag har ansat syrenbuskarna lite, både igår och idag. Dom hade flera stora grenar som hade knäckts av av snön och en massa skott som spritt ut sig rejält, så dom behövde tuktas lite. Sen samtidigt vill jag inte ta för mycket, vi vill ju ändå ha lite blommor på dom. Vi får väl ta lite varje år eller nåt, så där alltid är nån gren som blommar. Behöver nog läsa på en del om det här känner jag, kan egentligen ingenting om beskärning. Men kul är det, får verkligen hejda mig så jag inte tar för mycket! Vill liksom gärna fortsätta att ta liiite till här, och liiite till där... ;-)
Rosorna fick sig också en omgång, och snöbärsbuskarna med (eller vad dom nu heter...). Vinbärsbuskarna gick jag bort till, drog en djup suck och gick där ifrån igen....

 Såna här kommer det mest av i rabatterna. Jag vet dock inte vad dom heter...

 Här kommer nåt som jag inte heller har en aning om vad det är. Det är kanske bara ogräs ;-)

 Och här är nåt...

 Och här är dom så kallade vinbärsbuskarna...

 Närbild på eländet... Allt liksom bara hänger på dom, förutom dom nya skotten som står upp i luften ovanför själva busken.

 Ester, sötnos :-)

 Nikki lagar soppa, gjord på endast naturliga råvaror... ;-)

Simons favoritplats på förmiddagarna. På eftermiddagarna ligger han antingen på trädgårdsmöblerna, eller utanför vår ytterdörr :-)

Det var meningen att Nikki skulle cykla till Nils idag (ihop med Nils och hans mamma som kom och mötte upp), men hon var sur på mig för att jag tvingade henne att ha denna cykeln och inte hennes gamla, pyttelilla cykel, så när vi kom ner till soptunnan så vägrade hon cykla längre och ställde cykeln där. Undrar vem hon har ärvt sin envishet ifrån... ;-)

Tussilago :-)

/Maria

torsdag 3 april 2014

Hjärngympa...

Fyllt i ansökan om stödrätter på jordbruksverkets hemsida idag, och nu är jag helt slut i huvudet! Phu!
Tycker verkligen att det är så jobbigt att göra såna här tråk-grejer på datorn, jag fattar ju ingenting, typ... Eller det gör jag väl, men det går inte så lätt och smidigt som jag vill ;-) Tre samtal till kundtjänst, en massa (enligt mig...) klydd med datorn för att det inte funkar med vissa inställningar på deras sida osv...suck! Jaja, nu är det i alla fall gjort, och nästa gång kommer det att gå plätt-lätt, för då vet jag ju hur det går till!
Eller så bara tror jag att jag har klarat av det, men så är det säkert en massa fel...haha :-D ja, det lär vi märka så småningom i så fall.
Känner mig nöjd för tillfället i alla fall :-)

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...