onsdag 16 december 2015

Sopsortering...

Vi har under året samlat ihop till en rejäl hög med skräp, som givetvis ligger precis där vi tänkt ställa hästtransporten i vinter. Bara att sätta igång att rensa undan...
Av erfarenhet vet vi hur trist det är att komma till återvinningen med allt skräp blandat så vi måste stå och sortera där, så nu gjorde vi detta här hemma.
Vi hade dessutom mer skräp än bara det som låg i högen, väldigt mycket gammalt järnbråte som legat i hagar och lite här och var på gården, samt en massa gammal järntråd som vi rensat bort  runt hagarna.
Hela transporten blev proppfull!
Skönt att bli av med skiten!
Tyvärr finns det ju fortfarande massor med gammalt skräp kvar här på gården, men det får rensas ut allt eftersom vi gör i ordning här.
Tar väl några år...


Skönt att bli av med det! Det har varit en stor nagel i ögat att ha det liggandes där!

Smilla ville inte somna först så Nikki var snäll och körde runt henne i pulkan, vilket var väldigt uppskattat av både Smilla och oss!
Tillslut somnade hon i alla fall så vi kunde hjälpas åt hela familjen med skräpet. Härligt tisdagsnöje ;)

Mycket glad Smilla! :)

måndag 14 december 2015

Regnbåge

Det var lite märkligt väder förra veckan. Hos oss sken solen, men om man kollade runt om på bergen så såg man att det stundtals var ganska dåligt väder längre bort, och med det blev det en massa regnbågar. Såg flera stycken under olika tidpunkter den dagen :)
Vissa var riktigt stora och fina medan andra var mindre och blekare.

Här är bara en av alla regnbågar som visade sig den här dagen :) Hade inte tid att fota för jag hade hovslagaren ute så jag missade nån stor och fin, men den här får duga!

Lussekatt

Bakade lussekatter förra veckan och dom blev helt okej! Det går ju inte att jämföra med "vanliga" lussekatter gjorda med vetemjöl och socker, men det är det inga lchf eller paleobakverk som gör så det hade jag ju inte förväntat mig heller.
Vi har inte provat att baka lchf-lussekatter tidigare, så vi har ju inget att jämföra med, men jag tyckte dom var goda och dom blev uppätna varenda en :)
Ja... alltså vi hjälptes åt att äta dom hela familjen, jag åt inte alla själv, ha ha ;D 

Sjukstuga :(

Hela familjen åkte på dunderförkylning samtidigt, härligt! Eller inte....
Smilla och Nikki har dessutom kräkts också, stackarna! Vet inte om det är nån vinterkräksjuka, men jag hoppas för allt i världen att jag och Lasse slipper det!!
Det är väl ca en vecka sen vi först blev sjuka och vi börjar känna oss bättre, så jag hoppas att det är över nu!
Vill bli pigg så jag kan gå mina promenader, styrketräna och hålla på med hästarna! :)

En Smillis med 39,7 grader feber, snuva och illamående. Det var inte mycket med henne den kvällen :(

torsdag 10 december 2015

Årets bästa köp!

Är så glad för vår nyinköpta Segebaden pulka! Den må va gammal och sleten, men den har räddat min vinter!
Det går liksom inte att köra barnvagn året runt här hur mycket man än skulle vilja, så en pulka till Smilla är ett måste om jag ska kunna promenera även i vinter på våra snöiga vägar här.
En sån här fjällpulka är helt perfekt! Hon ligger jättebra där i, och skulle hon vakna när vi är ute och går, vilket händer ibland under längre turer, så finns det ett litet ryggstöd så man kan sätta henne upp. Super!



torsdag 26 november 2015

Våffelmästaren!

Nikki var så sugen på våfflor en dag, så då sa jag åt henne att det var bara att göra;)
Hon var något tveksam och osäker först till att göra det själv, men efter en del push och pepp och att jag lovat att hålla mig i närheten så satte hon äntligen igång.
Hon läste recept, mätte upp ingredienser, mixade smeten och gräddade själv!
Det enda jag gjorde var att pensla på lite fett i våffeljärnet.
Och det gick såklart hur bra som helst för henne och hon var så glad och stolt över sig själv efteråt!:)
Och nu har hon gjort våfflor på egen hand några gånger till och tycker det är jättekul!

onsdag 25 november 2015

Tråkiga november...

Nu går tiden igen, inte för att det inte finns saker att skriva om, utan för att det knappt finns tid och ork för tillfället.
Allt känns lite tungt och jobbigt just nu.
Tror mycket att det beror på årstiden (och sömnbrist...). Det är mörkt större delen av dagen här, det känns som att dagarna bara består av gryning och skymning i princip, och vädret är trist. Mulet och dimmigt var eviga dag nästan.
Har inte hunnit få någon julfeeling heller i år, jag som brukar börja längta redan i september! Ingen ordning och reda alls!
Nä, jag längtar till snön kommer och allt blir vitt och ljust och fint! Och kalla stjärnklara kvällar och nätter då man ser bra även i mörkret!
På söndag är det första advent och då sätter vi upp ljusstakarna och tar fram julgardiner och juldukar och tänder första ljuset i adventsljusstaken.
Kanske gör en god adventsfika att mumsa på.
Tar farväl av november och ser fram emot en roligare månad med allt som hör julen till.
Hoppas på bättre väder och mer tid för varandra och roliga aktiviteter.
Önska kan man ju alltid;)
I julklapp önskar jag mig en hel natts sömn.
Gäsp...

Yttepyttelite snö kom häromdagen. Men mulet...

På promenad! Det var fint väder i typ en timme sen blev det mulet...

Vacker morgon! Men sen kom molnen och dimman som vanligt...

Också en vacker morgon, den enda stunden man kunde ana solen bakom molnen den dagen...


söndag 15 november 2015

Betty

Jag är så glad över att ha hästarna här hemma på gården igen! Särskilt kul är det med Betty som jag har påbörjat inkörningen med nu :) 
Det har tagit några gånger att få henne att förstå vad det hela går ut på, men nu fattar hon! Hon går fram, stannar, svänger och byter varv när jag ber om det, duktiga tjejen! Nu är det dags att gå vidare och finslipa det hela så vi får mer flyt innan vi fortsätter med ytterligare utmaningar.


I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...