tisdag 31 januari 2012

Kyrkis och hovis :)

Igår åkte jag och Nikki med Louise och Elma till kyrkis (som en öppen förskola) i Svalöv. Känns kul att göra nåt själv med Nikki och hon tyckte det var jättekul där! Och så var det kul att träffa Lollo och Elma, det var ett tag sen! Det får vi göra om fler gånger :)

På eftermiddagen kom Filip hit och skodde om Landmann. Han hittade orsaken till att Landmann varit halt ett par veckor innan i jul, ett stort hål framme i ena hoven! Det hade alltså ändå varit en hovböld precis som jag trodde från början! Skönt att få reda på vad det var som hade gjort honom halt, och skönt att veta att det trots allt inte var allvarligare än en sketen hovböld :)
Casper fick också fixa sina hovar lite, eller ja bara strålarna men ändå, och han stod så fint så när Filip höll på med honom :)

//Maria

Barnvakt!

I helgen så var Tildisen hos faster Lone och Conny medans vi passade på att sova, en HEL natt!!! Oj vad skönt det var att vakna och känna sig utsövd!
Men visst saknade vi vår lilla böna, det var så tyst här hemma utan henne! Frågan är om hon saknade oss särskilt mycket, tror hon hade det rätt skönt hon med :) Att bli ompysslad och få all uppmärksamhet själv, åka en runda med vagnen, bada badkar och titta på fint lampljus, det är sånt som Tilda gillar!

Jag hade nån tanke om att vi skulle hinna göra hur mycket som helst när Tilda var borta men så blev det inte. Kranen hade frusit sönder i stallet så det var bara att ringa hit pappa så han kunde laga det. Tack snälla pappa! Och så fick vi ett kort besök av Gert och Snessi, kul att se dom, det var inte igår! :)
Ja sen var höet slut så vi fick ringa till Per och be han köra hit med en bal. Tur man har snälla grannar som inte bryr sig att man ringer en söndag!
Och sen blev det en runda till Klasaröd för att hämta hem Tildisen :)
Ja det var den helgen, rätt bra ändå! :)

//Maria

söndag 29 januari 2012

Frukost!

 Nikki äter som vanligt sin älskade yoghurt med grädde och kanel till frukost, och bjuder gärna på syrran :) Ett tag så hade hon även kokosflingor på sin yoghurt men det har hon inte längre bara för att då kan ju inte Tildisen smaka (hon klöks om hon får in bitar i munnen). Hon är så himla omtänksam min lilla "tutta-lutta"! :)


 Tilda har fått en ny rallystol som är mycket bättre än den röda klumpen! Den här har hjul och man kan höja och sänka den och ändra hur upprätt eller liggandes hon ska sitta. Dock tycker ju Tilda fortfarande att det är allra bäst att sitta hos oss så så värst långa stunder i stolen blir det inte ;) Men det är bra att vi har möjligheten att sätta henne där om så bara för en liten stund i alla fall!



//Maria



Middag!


 Stekt ankbröst med ångad broccoli och gräddsås, så himla gott! Tur man har en syrra med jaktlicens som kan fixa sån här fin middag åt en :) Mums!




 Tilda var ju dock inte så imponerad ;)

 Smaskens till sista droppen! 

//Maria

söndag 22 januari 2012

Skoj i snön :)

Emma och Andreas var här och hälsade på idag :) Dom hjälpte Nikki att lappa ihop vår halshuggne snögubbe och satte dit ögon, näsa, mun, armar och knappar. Mycket fin blev han till slut! :)



 Fast han var inget bra på att dra pulkan... ;)

 Jag är en snögubbe, sa Nikki när hon flög av pulkan och fick snö i hela ansiktet :))

Tur att moster och faster kom så Nikki fick åka lite pulkarace! :)

//Maria

Äntligen snö!

Älskar snö, det är så fint!






//Maria

Mmmm...

Nikki gnager ett rökt kalkonlår :) Mums!


//Maria

Lera, lera, lera...

Hatar lera!!! Det är äckligt, mörkt och kladdigt och finns överallt den här tråkiga vintern! En tredjedel av vår hage är ju rent förstörd :( Stackars hästarna som måste gå i det varenda dag. Hoppas det fryser snart och håller sig så tills det blir vår, sen kan det bli en snustorr sommar! Så det så!


//Maria

Sond igen

Tildas förkylning blir aldrig bättre så vi fick sätta in sond på henne igen. Äntligen blir hon mätt och håller sig mätt i ca 2,5 h. Kunde varit liiiite längre om man hade fått önska men ändå mycket bättre än att hon äter två gånger i timmen.... Vi hade också en förhoppning om att hon skulle kunna sova hela natten nu när hon fick i sig mer mat men nej. Tildas mat- och sovklocka ringer med ganska jämna mellanrum :) Sen är det ju inte lätt för henne heller att sova med allt det dumma slemmet som retar och slemmar igen i halsen så hon inte får luft ibland, samtidigt som hon är täppt i näsan, stackarn :(

//Maria

torsdag 19 januari 2012

Avbokat...

En timme innan vi skulle träffa dr Olof igår så ringer dom från sjukhuset och avbokar.... trodde jag skulle bli tokig!! Fick en tid nästa onsdag istället så det är väl bara att bita ihop tills dess. Vi börjar bli rätt bra på det där med att vänta.....

//Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...