torsdag 8 mars 2012

Vattkoppor, influensa och inflammationer...

Ja här hemma hos oss finns det mesta ;)
Först hade Lasse influensa och var jättedålig i en vecka. För några dagar sedan så började Tilda bli väldigt gnällig, oavsett vad vi gjorde och även nattetid :( Var lite rosa i huden runt knappen plus varig så vi ringde till knappsyster på BUS och fick tid. Lasse åkte in med Tildis men där inne tyckte dom inte att det såg konstigt ut. Jaha, hem igen då... Tilda blev mer och mer ledsen och det var uppenbart att hon hade ont runt knappen. Nästa dag är det ännu varigare än innan och det står även var i stygnen vid sidan om knappen, plus att hon är röd. Ringde till BUS igen och äntligen fick vi utskrivet peniccillin! Men ont har hon fortfarande så vi får proppa henne full med alvedon också. Idag sprack det lite vid ena stygnet och jag kunde trycka ut lite var och blod. Tror det var bra skönt för henne att det lättade lite på trycket för efteråt har hon varit väldigt nöjd och glad.
Jaha, och så var det Nikki då. Igår hade hon någon enstaka prickar så vi antog att det var vattkoppor eftersom alla andra på dagis redan haft det. Idag var det ingen tvekan om det för hon ser ut som en prickig korv :) Men ingen feber och hon är pigg och glad som vanligt och det är vi glada för!



//Maria

lördag 3 mars 2012

Före och efter...


Fotat nu i vinter...
Fotat för åtta år sen... 

Ja, lite skillnad är där ju ;)


//Maria


Vårväder!

Äntligen börjar det kännas att våren är här! Hönsen har börjat få komma ut om dagarna (med viss oro för ev rovfåglar) och fåren har också varit ute och luftat sig lite :) Hästarna har också vårkänslor och busar och har sig ute i hagen!
Lilla Pycklingen som vi fick av Emma i höstas har idag fått flytta in till dom andra hönsen. Hon är inte helt nöjd men hon får helt enkelt vänja sig. Dom andra har varit snälla vid henne hitintills i alla fall så så farligt är det ju inte.
Våra "kycklingar" från i höstas visade sig vara sex tuppar och en höna. Det var ett väldans liv alltid i hönsgården och dom stackars hönorna blev påsatta i tid och otid. Så Andreas fick komma hit och hjälpa Lasse med slakt. Så nu ligger dom i frysen :)


//Maria

tisdag 28 februari 2012

Nyopererad...

Då var knappen på plats. Operationen gick jättebra och Tilda mådde bra. Hon fick ha lite morfin direkt efter för hon hade ont men sen var det okej igen. Lite dåligt samvete hade vi för att vi utsatte henne för en operation men så här efteråt så är vi glada att vi gjorde det! Det funkar MYCKET bättre att mata henne nu och hon verkar så nöjd. Tror hon tycker det är skönt att slippa slangen i näsan/halsen!

 Lite morronmys i mammas härliga lyxsjukhussäng ;) Allting är i plast så Tilda blev så svettig så svettig, så hon fick ligga nakenfis lite.

En trött böna :) Hon sov väldigt dålig inne på sjukhuset, kan ju bero på att hon svettades så mycket.

 Ja....vad säger man :) 

 Stolen som vi fick till Tilda var superbra att ha med på sjukhuset! Jag och Tildis gick en massa promenader i korridoren med den, det gillade hon jättemycket!


Nikki älskar lekrummet som dom har på avdelningen! Där finns hur mycket leksaker som helst ju :)


//Maria

I väntan på operation...

Mycket väntan blir det när man är på sjukhus har vi lärt oss ;) Här sitter vi och väntar på att tildisen ska få sin knapp inopererad på magen. Som tur är fick vi ett rum med trevliga "grannar". 

 Kvällen innan operationsdagen fick vi skrubba Tilda med descutan, två gånger. Samma visa sen när vi kom in till sjukhuset. Här är hon alldeles nybadad och inte en bakterie så långt ögat kan nå ;)


 En stund innan det var dags för operationen så fick hon lite lugnande. Den gjorde Tilda alldeles glad och snackig, lite som att hon var berusad :D



//Maria

Kalas!

Den 14 februari fyllde Tilda ett år, vårt lilla alla hjärtans barn :) Det firade vi med lite tårta! Tilda kunde ju inte smaka men var nog nöjd ändå, tror jag.




fredag 10 februari 2012

Skridsko premiär med blodsmak

Har inte gjort inlägg på länge för att jag varken haft lust eller orkat.  Det som hände igår tänker jag i alla fall skriva lite om:

Efter att Nikki åkt skridskor för första gången igår med förskolan så tänkte jag "ja men vi åker ner till sjön och åker lite till". När Maria väl hittat mina skridskor så bar det iväg.
Nikki tyckte det var jobbigt och var säker trött efter att ha åkt innan på dan. Så det blev stövlarna för Nikki och jag kämpade på. Tyckte att jag kom igång riktigt bra på rören och vi tog oss runt sjön. När vi närmar oss strandkanten för att så ropar Nikki bakom mig och jag ska kolla på henne. Tappar ballansen och ramlar bakåt. Dumt nog har jag ingen hjälm på mig. Slår huvudet isen så det svartnar och ringer i skallen. Blod rinner ur näsan och jag märker direkt att något är fel. Får inte ihop tänderna riktigt. Vi tar oss tillbaka till bilen och kör hemåt. Hemma så börjar jag må illa och lägger mig på soffan. Maria ringer efter barnvakter(tack svärmor och Ebba) så vi kan åka till akuten.
Var framme halv sju. Ångrar att vi inte väntade till idag. Fick sitta där i sex timmar innan vi var klara. De hade tydligen rätt många som kom emellan men det är ändå bedrövligt.
Efter att ha sett "Sveriges värsta bilförare" både en och två gånger så vill de att vi skulle invänta svaren från röntgenbilderna. Vi kör hem nu så kan ni ringa imorgon blev vårt svar. Då hade vi inte ätit på tolv timmar så vi var inte så muntra. Snabbt stop vid Max(gott men smärtsamt för min del) och sen hemåt. Drygaste kvällen jag upplevt.
Idag ringde läkaren och sa det jag anade. Jag har en fraktur på kindbenet under/bakom ögat någonstans så det är därför mitt bett inte riktigt går ihop. Ingen blödning någonstans som tur är. Ska tillbaka till Lund på måndag för undersökningar på "Ögon" och "Öron, näsa, hals". Då ska vi även till BUS för att få info inför Tildas "knappoperation". Förhoppningsvis blir det snart så hon slipper den tråkiga slangen i näsan.

Slutkläm:
Så kids ska ni göra något där ni riskerar att trycka till skallen se då till att ta på er hjälm.


torsdag 9 februari 2012

Kvällsfika

Varm choklad och hemgjorda lchf-bullar med smör och ost, mums!






Klart att lille Simon också ska ha ;)

//Maria

Bad :)

Varje onsdag åker vi till Karlsrobadet i Eslöv med Tilda och badar med barnhabiliteringens simgrupp. Det tycker Tilda är sååå skönt! Hon sprallar och snackar och smakar på vattnet :) En hel del kallsupar blir det men det bekommer inte Tildisen ett dugg. Värre är det att hålla reda på den förbaskade sonden! Tejpen löser upp sig i vattnet och då åker slangen ut så vi får hålla på och trycka in den hela tiden. Men det får det vara värt när Tilda njuter så av badet!




//Maria

tisdag 31 januari 2012

Kyrkis och hovis :)

Igår åkte jag och Nikki med Louise och Elma till kyrkis (som en öppen förskola) i Svalöv. Känns kul att göra nåt själv med Nikki och hon tyckte det var jättekul där! Och så var det kul att träffa Lollo och Elma, det var ett tag sen! Det får vi göra om fler gånger :)

På eftermiddagen kom Filip hit och skodde om Landmann. Han hittade orsaken till att Landmann varit halt ett par veckor innan i jul, ett stort hål framme i ena hoven! Det hade alltså ändå varit en hovböld precis som jag trodde från början! Skönt att få reda på vad det var som hade gjort honom halt, och skönt att veta att det trots allt inte var allvarligare än en sketen hovböld :)
Casper fick också fixa sina hovar lite, eller ja bara strålarna men ändå, och han stod så fint så när Filip höll på med honom :)

//Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...