torsdag 26 november 2015

Våffelmästaren!

Nikki var så sugen på våfflor en dag, så då sa jag åt henne att det var bara att göra;)
Hon var något tveksam och osäker först till att göra det själv, men efter en del push och pepp och att jag lovat att hålla mig i närheten så satte hon äntligen igång.
Hon läste recept, mätte upp ingredienser, mixade smeten och gräddade själv!
Det enda jag gjorde var att pensla på lite fett i våffeljärnet.
Och det gick såklart hur bra som helst för henne och hon var så glad och stolt över sig själv efteråt!:)
Och nu har hon gjort våfflor på egen hand några gånger till och tycker det är jättekul!

onsdag 25 november 2015

Tråkiga november...

Nu går tiden igen, inte för att det inte finns saker att skriva om, utan för att det knappt finns tid och ork för tillfället.
Allt känns lite tungt och jobbigt just nu.
Tror mycket att det beror på årstiden (och sömnbrist...). Det är mörkt större delen av dagen här, det känns som att dagarna bara består av gryning och skymning i princip, och vädret är trist. Mulet och dimmigt var eviga dag nästan.
Har inte hunnit få någon julfeeling heller i år, jag som brukar börja längta redan i september! Ingen ordning och reda alls!
Nä, jag längtar till snön kommer och allt blir vitt och ljust och fint! Och kalla stjärnklara kvällar och nätter då man ser bra även i mörkret!
På söndag är det första advent och då sätter vi upp ljusstakarna och tar fram julgardiner och juldukar och tänder första ljuset i adventsljusstaken.
Kanske gör en god adventsfika att mumsa på.
Tar farväl av november och ser fram emot en roligare månad med allt som hör julen till.
Hoppas på bättre väder och mer tid för varandra och roliga aktiviteter.
Önska kan man ju alltid;)
I julklapp önskar jag mig en hel natts sömn.
Gäsp...

Yttepyttelite snö kom häromdagen. Men mulet...

På promenad! Det var fint väder i typ en timme sen blev det mulet...

Vacker morgon! Men sen kom molnen och dimman som vanligt...

Också en vacker morgon, den enda stunden man kunde ana solen bakom molnen den dagen...


söndag 15 november 2015

Betty

Jag är så glad över att ha hästarna här hemma på gården igen! Särskilt kul är det med Betty som jag har påbörjat inkörningen med nu :) 
Det har tagit några gånger att få henne att förstå vad det hela går ut på, men nu fattar hon! Hon går fram, stannar, svänger och byter varv när jag ber om det, duktiga tjejen! Nu är det dags att gå vidare och finslipa det hela så vi får mer flyt innan vi fortsätter med ytterligare utmaningar.


tisdag 10 november 2015

Rasmus nya dojjor :)

Snart är vintern här och med den även halt väglag. Då måste jag ha brodd på Rasmus hovar om han ska kunna dra vagnen utan att halka, och istället för vanliga järnskor så tyckte jag att hovboots verkade vara ett bra alternativ. 
Det finns inte särskilt många märken och modeller att välja på till så små hovar som Rasmus har, men dessa som jag köpt är många nöjda med så jag hoppas att jag också kommer bli det. Dom är av märket Easyboot och modellen heter Epic.
Dom går att brodda, det fastnar inget snö så det bildas "styltor" som det gör med vanliga skor, och han kan gå barfota resten av tiden på dygnet vilket jag är säker på är det absolut bästa för hovarna om hästen inte är ömfotad eller har något problem som gör att den måste skos.

Nu återstår bara att testköra dom så jag vet att dom sitter och inte åker av under rörelse! ;)
En runda i promenadtempo har vi avverkat hitintills, och det gick bra! Nästa gång blir det med vagnen så jag ser att dom även sitter kvar i ett högre tempo. Hoppas, hoppas!:)


måndag 9 november 2015

Ruskväder!

Blåst, regn och tre plusgrader...sådär kul...
Det enda som är bra är att jag hade planerat att städa idag, och då är det nästan bara bra att det är skitväder ute för då känns det bättre med "inomhusaktiviteter" ;D Men en runda har jag jag redan varit ute med Smilla för att hon skulle somna, och det får väl bli en till sen ändå trots vädret. 
Jag har ju lite bestämt mig för att jag måste gå en lite längre runda varje dag oavsett väder (med vissa undantag...) för att jag vet att jag mår bra av det, så det är väl bara att bita ihop och ta på regnkläderna och gå ut sen.
Det är ju alltid skönt efteråt, det vet jag ju :) Bara man har bra kläder så man inte blir blöt och kall!


Smilla sover i alla fall extra bra till ljudet av regn :)

torsdag 5 november 2015

Smakis ;)

Efter besök på BVC och Willys så passade vi tjejer på att fika lite medan Lasse var inne om i sista affären :)




På promenad :)

Jag har så mycket jag vill göra, utöver alla måsten! 
Komma igång att köra med Rasmus igen, hantera och påbörja Bettys inkörning så smått, börja springa några gånger i veckan och styrketräna. 
En helt omöjlig ekvation egentligen i mitt liv, det tar för mycket tid helt enkelt, tid som vi inte riktigt har just nu. Vi har ju ändå annat som ska göras, och vi har Smilla som kräver sin tid... och Lasse vill också ha lite fritid, ibland vill vi göra grejer tillsammans hela familjen, ja och så vidare...
Bara hästarna tar ju ett par timmar åtminstone om jag ska hinna med båda samma dag.
Ja jag får se om det går att lösa.
En grej har jag i alla fall kommit på en lösning till, och det är rastning av Rasmus! Eftersom han inte blivit körd på flera månader så måste han sättas igång lite försiktigt först, och istället för att skritta runt med vagnen i ett par veckor, vilket är dötrist och tidsödande, så passar jag på att ta med honom när jag ändå ska ut och promenera. 
Och sen är min tanke att när (inte om!...;) ) jag kommer igång med löpningen så får han helt enkelt följa med på det med dom dagar som jag inte hinner köra honom. Smart va!
Styrketräningen klämmer jag in där det finns tid, tex på kvällen istället för att titta på teven. 
Nikki tycker det är jättekul när jag tränar och vill alltid vara med, så det har blivit vår grej liksom. Skitkul! :)
Betty får klämmas in där det finns tid över när Lasse är hemma. Hon är ju inte så gammal så det blir ändå inga längre stunder jag håller på med henne, och det är heller inte hela världen om hon blir lite åsidosatt ibland. 
Ja, så är min plan som det ser ut nu i alla fall :) Det kommer säkert gå i vågor hur mycket jag hinner (och orkar!) göra, det beror väl lite på hur mycket annat vi har att göra på gården, hur Smilla sover, (...) ibland sätter vädret stopp, och ibland kommer helt enkelt livet emellan!
Men jag ska ge det ett försök i alla fall!


Nikki tycker inte om att vara hemma själv så hon brukar (efter lite suckande) alltid följa med mig ut och promenera om jag inte hunnit med det tidigare på dagen när hon är i skolan. Nu när vi har Rasmus med så passar hon på att rida vilket hon tycker är betydligt roligare än att gå ;)


Innan så avskydde Smilla att ligga i vagnen, men nu går det faktiskt jättebra tack och lov! Och hur pigg och busig hon än ser ut att vara i början på turen så brukar hon i alla fall somna till slut ;)

söndag 1 november 2015

Halloween

Vår egen söta häxa uppklädd inför halloweenfest i fredags :) 

Själv passade jag, under dom 2 timmarna Nikki var iväg, på att ta det lugnt medan Smilla sov (efter att ha gnällt och skrikit i typ 1,5 timme innan...) och Lasse var på jobbet.
Satt en stund vid datorn, en stund vid teven och hann även rita lite innan Smilla vaknade igen. 
Skönt! 

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...