måndag 22 augusti 2011

Sjöhus

Ja så var Sigridslund ett avslutat kapitel och nu börjar livet på Sjöhus istället :)

torsdag 16 juni 2011

Fram och tillbaks...

....till betet går jag varje morgon och kväll för att fodra det här skrället :)

/Maria

tisdag 14 juni 2011

Nikki och Simon på upptäcksfärd


Nikki och hennes trogna följeslagare Simon gör ofta små utflykter tillsammans.
Här är de ute i kvällssolen och plockar klöver i hagen.

fredag 10 juni 2011

Ensamt...

Ofta tänker jag att det skulle vara så skönt att få vara hemma själv, bara ta det lugnt och njuta. Men när jag väl är själv så känns det bara tomt och ensamt....så tyst.
Valde att stanna hemma med Tilda medans Lasse och Nikki åkte på studentfest hos kusin Lucas så jag får skylla mig själv. Var i alla fall bortom på Ängdala och fick lite kvällsmat och barnpassning, tack för det mamma :)

Ogräsrensning

Dom senaste dagarna har vi kämpat mot ogräset som brett ut sig över hela vår gårdsplan! Mamma kom och hjälpte till en stund, fyllde en hel rullebör! Tack för hjälpen mamsen :)

Du glömde visst nåt mamma ;)

onsdag 8 juni 2011

Flygdag

I söndags tog vi med oss onkel Tommy och begav oss till flygdagen i Eslöv. Nikki tyckte det var jättekul med alla flygplan men roligast var räddningstjänsten helikopter som demonstrerade hur de släcker eld från luften.
Köpte en 150g hamburgare till henne när hon blev hungrig och tänkte att jag tar över när hon blir mätt. Hon satte i sig hela :-)




På väg hem från förskolan

Jag hämtade Nikki på förskolan och Maria och Tilda gick och mötte oss. Sen spatserade vi hemåt genom skogen.

onsdag 1 juni 2011

Larvigt?

Idag hittade vi några larver i rabatten.
Jag frågade efter att vi tittat klart på den:
- Var ska vi lägga larven?
Nikki:
- Vi lägger den här så får den gå hem till sin mamma.
Hon har bra svar på allt :-)

/Lasse

Igår och idag...

Igår blev det flintastek med blomkålsris och beasås.
I efterhand så kan jag erkänna att det inte funkade riktigt med blomkålsriset till köttet och såsen men då vet man det till en annan gång... Bearnaisåsen är grymt god och faktiskt enkel att göra. På Lata mata mammans blogg hittade vi receptet.
Blomkålsris gör man så här:
Riv önskad mängd blomkål med ett rivjärn.
Koka upp vatten. Salta. Häll i blomkålen och låt dra i 10 sekunder. Häll bort vattnet. Klart.

Smööööör!




Ikväll blev det köttfärs- och kålgratäng med lite grönt. Spenaten och salladen är från vårt grönsaksland.




/Lasse

Trädgårdsarbete

Idag har vi spenderat större delen av dagen i trädgården för att ansa gräsmattor och bekämpa ogräs :) Tack mamma och Tommy för att vi fick låna trimmern och ogräsbrännaren!




/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...