lördag 15 december 2012

Lite vinterbilder

-15 grader men alldeles underbart fint var det häromdagen när jag var ute och fixade med djuren. Som ett sagoland! Tillät mig att stanna upp för en liten stund och bara njuta av det glittriga landskapet och våra fina djur innan jag var tvungen att gå in till verkligheten igen.

 Fröken Lisa som bara var ute om en sväng, hon ville in rätt fort till värmen igen ;)


 Mormor, Bärta och Freddie i värsta vinterfluffet :)



 Rasmus :)


Och finaste av alla är min nallebjörn Casper :)

/Maria

onsdag 12 december 2012

12-12-12

Idag var det dags att prova ståskalet som vi var och gjorde en mall till för ett tag sen, så efter att vi lämnat en något motvillig Nikki på dagis så åkte vi direkt till Ortopeden i Lund. Tilda blev lika ledsen som vanligt i bilen :(
Skalet passade bra och hon verkade gilla att stå i det! Men det var med blandade känslor man såg på henne när hon stod där. Det är ju skönt för henne att komma upp men samtidigt är det en så sorglig påminnelse om hur hon skulle sett ut om hon inte haft den förbannade sjukdomen. Kunde inte hålla mig från att gråta när jag såg henne stå där så fint, och vad lång hon är när hon kommer upp, vår lilla Tildis...
Nu är det bara lite remmar och annat som ska fixas sen är det färdigt. Dock dröjer det nog ett par veckor till innan vi får det. Vi bestämde med vår snälla sjukgymnast Birgitta (som varit med när vi gjort ståskalet) att hon skulle komma hem till oss med skalet när det var färdigt och ställa in det och fixa med det sista här så vi slipper köra iväg med Tilda. Det är vi väldigt tacksamma för!

 Eftermiddagsvila för dom stackars sjuklingarna. Nikki är också väldigt snorig men hon mår bra ändå, till skillnad mot dom här två.


 Här är årets gran! Alla barnen på Trollungarna får välja vars en gran varje år från en närliggande granodling och denna fina valde Nikki :) Den får stå i hallen och tina upp lite först innan vi pyntar den!


Eftermiddagsfikan idag bestod av avokado med kanel, helt enligt önskemål. Mums enligt Nikki så då får man väl tro på det. Jag smakade aldrig.... ;)

/Maria

Pepparkaksbak

Igår kom Lollo och Elma hit till oss och bakade pepparkakor :) Nikki gjorde några stycken men roligast verkade vara att smaka på mjölet och degen och efter en stund sprang hon och Elma iväg och lekte istället. Gjorde inget för då fick jag och Lollo lite extra tid att snacka en massa skit istället medan vi kämpade med att få slut på degen ;) 
Det var jättemysigt med besök, hoppas ni kommer snart igen! :)

/Maria

söndag 9 december 2012

Playdo

Snälla Lone brukar nästan varje gång hon kommer hit ha med sig en hink med playdodeg till Nikki vilket är väldigt uppskattat :)



Uppvisning!

Så här fin är Nikki när hon ska ha uppvisning för oss om kvällarna :) Det är liksom halva grejen med kläderna, utan dom blir det inget! I uppvisningen ingår det kullerbyttor, dans och en massa annat skoj :)


Kvällsmys


 Sagoläsning i vanlig ordning :)

Lite mys innan läggdags :)

Puss 

Husmusen...

Duktiga Vilma hjälpte oss att fånga den här lille musen som bott i vårt kök senaste veckan. Som tack för hjälpen blev hon utkastad i kylan stackarn men fick komma in igen när hon ätit upp :)



fredag 30 november 2012

Ståskal


Igår åkte vi till ortopedtekniska laboratoriet i Lund för att göra gipsavgjutningar till Tildas blivande ståskal. Eftersom Tilda av någon okänd anledning inte alls vill åka bil längre så fick vi stanna två gånger på vägen och ta ut och trösta henne. Samma på hemvägen. Det är hemskt när hon blir så ledsen som hon blir i bilen, och man tycker så synd om henne och får så dåligt samvete över att man tvingar henne åka fast hon så tydligt säger att hon avskyr det.
Men vad gör man, detta är ju för hennes skull och hon var i alla fall väldigt nöjd när vi väl var där. Hon låg så snällt på sängen medan hon fick benen gipsade. Det verkade som att hon njöt av behandlingen, varma gipsremsor om benen och så lite massage för att jämna till det, nästan lite som spa för Tildis! Hon kunde knappt hålla sig vaken :) Till och med när hon var tvungen att ligga på magen så dom kunde göra ryggstycket så var hon lugn. Jag och Lasse har oroat oss länge inför detta moment och hade väl i princip ställt in oss på att det inte skulle kunna gå, men tji fick vi.
Sen skulle vi välja ett mönster som skalet ska få, ångest... Efter mycket velande och dividerande fram och tillbaks så blev det i alla fall ett jeansmönster. Vi får se hur det blir om några veckor.







 
/Maria


tisdag 27 november 2012

En vanlig vardag

Idag var Filip här och verkade hästarna. Det gick bra, dom står så fint så båda två *stolt*
Jörn var här och kollade måtten i köket för vi ska få ett nytt kylskåp. Det gamla kyler inte tillräckligt. Börjar bli så trött på allt som har med detta huset att göra nu. Är det inte mögel i det ena rummet så är det i det andra, kylen sönder, elementen sönder osv...
Vi har ingen ork över för sånt här. Måste plocka ner julpyntet från vinden och göra lite julfint här hemma, fast egentligen vill man bara lägga sig ner och gråta.

Tilda har gått från att skrika onormalt mycket i några dagar till att bara sova, sova, sova.....
När hon skriker så blir man orolig och upprörd över det, och nu blir man orolig för att hon sover så mycket. Börjar slutet närma sig? Är det därför hon är så trött..?
Kommer vi att få fira jul och nyår ihop hela familjen, eller kommer en liten familjemedlem fattas?
Snart är det ett helt år sen vi fick reda på att Tilda skulle dö. Det gör fortfarande precis lika ont inom en som då. Livet är så jävla orättvist. Man är ledsen och förbannad men vad hjälper det!? Ingenting!! Inget vi gör kommer få Tilda frisk, hon kommer dö i vilket fall som helst.
Och för var dag som går så är vi en dag närmare. Som en julkalender, bara att vi inte vet vilket datum som är sista luckan...





/Maria

fredag 16 november 2012

RS-virus igen...

Stackars Tilda har åkt på Rs-viruset igen och fick ligga på sjukhus i två dagar. Är fortfarande inte bra men det finns ingen större anledning för oss att vara kvar på sjukhuset så länge hon syresätter sig tillräckligt (över 90%) och det gör hon.
Vi har också höjt dosen på ena medicinen rejält för att underlätta för henne så gott det går.
Så nu är det bara att vänta och se om hon blir frisk igen. Hon kämpar så gott hon kan men det märks att hon är påverkad av infektionen, hon somnar hela tiden och kräks mycket (slem) och är väldigt ledsen.



/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...