torsdag 23 maj 2013

En månad...

Men det känns som en evighet....
Saknar henne så förfärligt mycket, varenda sekund saknar jag henne, min lilla flicka. Det gör så ont i hjärtat varje gång jag tittar på en bild eller ser en sak som varit hennes, det är så orättvist! Varför, varför, varför....

Den 30 april blev Tilda kremerad. På valborgsmässoafton. Vi visste inte om det då, vi fick reda på det två veckor senare för att vi ringde dit och frågade. Dom hade lovat oss inne på krematoriet att dom skulle ringa  när det var dags, men det gjorde dom inte. Det var som ett slag i magen att få höra det. Inte så mycket för att dom inte ringde, även om vi var väldigt besvikna på dom, utan mest för att det blev så definitivt med hennes död då. Nu är hon verkligen borta, för alltid!
Finaste Tildis, nu är det bara askan kvar av henne. Det känns helt jävla sjukt. Vårt lilla barn är bara en hög med aska i en urna. Så ofattbart!


          Här är urnan som vi tog hem i vintras och målade. Nu står den med Tildas aska i sig på krematoriet i Lund tills den dagen det ska spridas på ett fint ställe i naturen. 

/Maria




Äntligen vår!

Skogen är så otroligt fin denna tiden på året, det är som att åka genom en  nästan neongrön tunnel när man ska hem till oss! :) Och där hemma har nästan alla träd och buskar slagit ut nu, bara någon eftersläntrare kvar. Det är så fint! Allt är som finast nu, innan alla förbaskade nässlor tar överhanden, både hemma och i skogen! Och dräneringen runt huset är färdig så nu är det fint igen där, vi fick till och med med lite ny singel på gårdsplanen! Dock har gräsmattan närmast huset strukit med men där är planterat nytt så det ska nog bli grönt och fint igen så småningom. Fördelen är ju att det blir lite mindre att klippa i år... ;-)





/Maria

onsdag 22 maj 2013

Kniv och gaffel...

Eller inte... 
Nikki har hittat en gammal barnmatsskrapa som hon använder att äta med, varvat med gaffel för tillfället. Ja, varför inte, så länge maten hamnar i munnen så duger den ju ;-) Skära med funkar den dock inte så bra till!


Såhär fungerar den...

..och resultatet! ;-)

/Maria

Ännu ett betessläpp!

Den här gången var det lilla Linus som fick komma ut i stora sommarburen :) Linus flyttade hit i vintras (väldigt oplanerat, men han skulle avlivas annars så då hade jag ju inget val...han är ju så söt!) och har bott inne i huset hos oss men nu är det varmt nog för att bo ute. Och det ska bli skönt att slippa ha hö och halm i halva huset...(hur kan det hamna så mycket utanför!?!).


                                                 


/Maria

måndag 20 maj 2013

Sommarbete!

Äntligen tyckte hästarna som var utled på att gå instängda i en plutthage medan fåren tog över deras ;) Fick ett super erbjudande att ha dom hos Gunilla för hennes gamla häst behövde sällskap! Här får dom tillsyn varje dag, jag har cykelavstånd dit, det finns både stall och det finns uppbindningsplats ute att göra i ordning dom på eller när hovis kommer, det finns paddock om det behövs och det finns ridsällskap! Perfekt! Jag är glad och det ser hästarna också ut att vara :) Bilderna är från dagen efter vi släppte dom, för nästan två veckor sedan. Vilken skillnad på gräset och buskarna och träden bara på denna korta tiden! Allt är mycket grönare nu :) 



Här är två stycken som bara väntar på att jag ska bli färdig. Jag förstår inte alls, det som är så kul med betessläpp!?! ;-)

/Maria

söndag 12 maj 2013

Fårsläpp

Helgen innan Tilda lämnade oss så var Lone här och tog hand om henne. De dagarna ägnade vi mest åt att anpassa hagen så den skulle funka med fåren och lammen. Tyvärr hann vi inte riktigt bli klara innan Lone åkte på söndagen så hon hann inte se dem komma ut. Så därför kommer här en film till dig :-) (och till alla andra som gillar att se busiga rusande lamm).
Det blev lite stökigt i början för sista fåret ut ser inte så bra. Ut kom de i alla fall. Det tog ett par minuter sen kom de på att det fanns stora ytor att springa på.

Jag vet att det här med fåren och lammen har varit till stor hjälp för oss den här svåra tiden som vi haft. Fast det varit lite jobb med dem så har de också gett oss väldigt stor glädje och vi har lärt oss mycket. Innan Tilda gick bort och jag var ledsen och trött så gick jag ibland ut och satte mig hos lammen i stallet en stund. Satt man hos dem så var det som att man fick lite energi. Man såg på dem för var dag hur de utvecklades. De blev starkare, större och piggare. Ett lamm gillade att sitta i mitt knä och bita i min örsnibb. Då glömde man för en stund det hemska ofrånkomliga som höll på att hända vår Tildis. Istället för att se sitt barn sakta tyna bort så fick man se en annan sida av livet. En liten stund i alla fall.



/Lasse

onsdag 8 maj 2013

Äntligen..!

Nu dräneras det för fullt runt huset här hemma. Det ser för djävligt ut här rent ut sagt men det måste ju göras. Dom har i alla fall lovat att inte gräva upp rabatten på framsidan där jag och Nikki planterade rosenbuskar i våras och det är jag tacksam för! :) Och dom var vänliga och körde försiktigt med traktorgrävaren runt vårt lilla jordgubbsland med :) Snällt!
Nu håller vi tummarna att det torkar ut runt huset så vi slipper mer mögel!




/Maria

Tomt :(

Idag kom det en kille från hjälpmedelscentralen i Lund och hämtade Tildis sista grejer. Det känns så vemodigt, som att vi städar undan henne, samtidigt som jag ju ändå ville bli av med det.
Det enda som står kvar är hennes säng, så naken utan sängkläder. Det är bara hennes ena filt som ligger kvar där i nu. Jag drar mig för att slänga den i tvätten för den luktar fortfarande Tilda. Inte så mycket längre som den gjorde från början, men lite lukt finns kvar. Än så länge...


/Maria

tisdag 7 maj 2013

Var är du...

...mitt älskade lilla hjärta? Jag saknar dig så mycket :,(


Älskar dig min lilla ängel ♥ puss från mamma



måndag 6 maj 2013

Miljövänlig gräsklippare :)

Orkade inte stå och hålla i honom när han betade så han fick gå lös istället. Har man världen snällaste häst så har man :) Och som han njuter! Går så lugnt och fint runt och mumsar i sig av vårgräset och frustar förnöjt då och då medan vi bygger om i hönshuset. Rasmus tittar lite surt innanför staketet men den lille busen litar jag inte på att han inte hittar på hyss om han får gå lös ;)



/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...