söndag 6 oktober 2013

Dröm...

Drömde om Tildis i natt. Höll henne i min famn, och det var så verkligt! Hon var sjuk och lealös i sin kropp, precis så som hon var när hon levde, och jag grät. Grät och grät och grät, högt så jag vaknade av det.
Det har inte hänt mer än någon enstaka gång att jag drömt om Tilda sen hon dog.
Dom få gångerna jag har drömt om Tilda så känns det som att jag har behövt det. Behöver komma ner på jorden, sluta stressa och bara vara.
Att drömma om Tilda gör inte att jag vaknar på gott humör, strålande glad och full av energi, det gör mig  ledsen. Jätteledsen. Men det får mig att tänka efter, på en massa saker.
Som en påminnelse om allt det jag har, och hur tacksam och glad jag är för det. Även dom små sakerna.
Vi har förlorat ett barn, men vi har vunnit mycket annat. Inte för att jag någonsin skulle välja självmant att byta bort mitt barn mot nåt, men nu är det ju som det är, man kan inte alltid välja utan man får försöka göra det bästa av situationen. Även om det känns förbannat tungt ibland.

Alltid när jag är ledsen över Tilda så måste jag sätta mig och titta på bilder på henne, och gråta ännu mer. Precis som efter drömmen så blir jag inte glad av att se bilder på henne, det gör bara så förbannat ont i hjärtat att se dom. Jag ser ett litet barn som inte mår bra, och som inte borde ha behövt leva så länge som hon gjorde.

Saknar henne nåt så fruktansvärt, fruktansvärt mycket, och det var på ett sätt underbart att i drömmen få hålla henne i min famn igen, känna henne nära mig.
Men jag gråter hellre av saknad efter henne, än har henne här hos mig på riktigt, levande och sjuk, och gråter över att se henne lida.


 En av dom sista bilderna (kanske den sista tom) som togs på Tilda när hon levde. 

/Maria





fredag 4 oktober 2013

Bloggtips, Casper och Rasmus :-)

Har tänkt länge att jag skulle tipsa om en blogg som jag tycker är grymt bra, men både packning och flytt har tagit så mycket tid och ork att det inte blivit av. Dessutom har vi ju haft lite krångel med internet här, och det har vi egentligen fortfarande med det "vanliga internetet" (vad det nu kallas... ;-) Lasse sliter väl sitt hår när han läser detta, han kämpar så för att försöka lära mig dom mest grundläggande sakerna med datorer och sånt där, men det vill liksom inte fastna såna där "datorord" i mitt huvud).
Men vi surfar via Lasses mobil så länge och idag bytte vi fönster så nu funkar det ännu bättre, plus att vi satt upp datorbordet och en stol så man kan sitta ordentligt och skriva. Så nu ska vi förhoppningsvis komma igång med bloggen igen.

Bloggen jag vill tipsa om är mycket läsvärd med många, många kloka inlägg!! Jag tänker inte skriva om den här utan läs den själv!!
http://lchfingenjoren.blogg.se/

Idag kom så äntligen, äntligen hästarna! Ända sen jag vaknade (tidigt) i morse har jag gått och väntat på dom fast jag visste att det inte skulle bli fören runt lunch. Behöver jag skriva att den här dagen har varit den längsta på länge? ;-)
Egentligen skulle dom ju kommit redan igår (dom åkte i onsdags), men dom hade blivit sena till Stockholm och sen skulle dom vänta in en annan lastbil (eller hur det nu var) så dom körde inte vidare från hufvudstaden fören i natt. Vilken besvikelse när jag fick veta det, har ju längtat så himla mycket efter mina pälsbollar!
Men nu är dom i alla fall här och jag är glad och nöjd :-) Fåren är nog mindre nöjda däremot, dom blev vettskrämda när hästarna kom in i hagen! Men alla har lugnat sig därute nu så det ska nog gå bra. Annars får vi bygga en ny hage till fåren.
Bilder kommer vid ett senare tillfälle....

/M






Var är du...

....lilla dumma sladd! Varför har vi hittat alla sladdar till datorn/TV:n mm, men inte kamerasladden så vi kan lägga upp bilder på bloggen?!?
Suck, ja det är väl bara till att fortsätta leta lite till då... någonstans här gömmer den ju sig och när vi får tag i den lille rackaren så ska den banne mig få det varmt om öronen, hehe ;-)

/M

Norrlandsflytten :-)

Man kan säga att resan började med att dagen innan avfärd så ringer killen från företaget där vi skulle hyra lastbil och säger att den havererat i Kristianstad (detta företaget finns i Landskrona). Det är ju bara inte sant!! Varför händer sånt här alltid oss!?! Jaja, vi blir ju bra problemlösare om man ska se det positiva... Bara att ringa rundor för att hitta en ny lastbil! Tillslut löste det sig och vi kunde andas ut lite.
Så var det då dags att lasta, och ja... vi visste ju att vi inte skulle få med allt, men inte att vi skulle få lämna hälften! Bara till att börja planera för ännu en flyttomgång för så mycket saker ville vi inte lämna kvar/slänga.
När flyttlastbilen var full var det dags att lasta djuren i hästtransporten. Först in var kaninerna. Jag blev ganska riven av dom men annars gick det bra. Nästa på tur var fåren som vi tog en och en. Det gick också bra, lite svettigt bara, dom är inte direkt medgörliga att gå med ;-)
Sist in i släpet var hönsen, ca 20 stycken. Först och främst ville dom ju inte bli fångade (det vill dom ju aldrig så det var i och för sig inget nytt) så bara det är ju en ansträngning i sig, och det är alltid jag som åker på den uppgiften...
I början tog vi dom en och en, jag fångade och sen hjälptes dom andra åt att bära ut dom till bilen. Plötsligt hör jag att tre hönor rymt från släpet och sprungit iväg över gården. NEEEEJ!!! F*N också!!! Ja inget annat att göra än att börja jaga höns, och alla som jagat höns någon gång vet hur in i hel*etes jobbigt det kan va! Och det var det också!! Långt om länge fick vi i alla fall tag i dom, phu! Det blev ett bra träningspass för oss människor :-) Bara en timme försenade pga av hönsskrällena! Resten av hönsen gick bra att lasta, det började skymma lite och då lugnar dom sig.
Sen var det bara katterna som skulle lastas, dom fick åka i lastutrymmet på bilen. Några fler rivmärken blev det och även en tuggad tumme, AJ! Annars gick det bra.
Sen var det dags för avfärd. Min pappa och bror körde lastbilen och jag, Lasse och Nikki åkte i bilen med hästsläpet där bak. Faster Lone och Lasses mamma vinkade av oss :-)

Körningen var odramatisk, vi turades om att köra och det gick jättebra! Skönt att köra på natten och slippa en massa trafik! Djuren var lugna hela tiden, någon gång jamade en katt lite men det var allt. När det blev morgon sen så började tuppen gala därbak i släpet, haha :-D

Lördagen bjöd på strålande solsken och vi kom fram till gården på förmiddagen, ca 13 timmar efter avfärd, vilket var över förväntan.
Först blev vi visade runt av våra hyresvärdar och sen en kort fika. Sen tog jag hand om djuren medan dom andra lastade av möbler och lådor.
Fy farao vad trötta vi var sen på kvällen, när allt var färdigt och man kunde slappna av! Vi somnade nog lika snabbt allihop!

/Maria

fredag 20 september 2013

Stressigt!!!

Har nog aldrig stressat så mycket i hela mitt liv som nu, särskilt senaste veckan! Jag har stressat över att vi skulle hinna packa färdigt allt och stressad över hur mycket vi får in i lastbilen och hur mycket som vi får lämna kvar. Vill ju ha med allt men vågar inte hoppas på det egentligen. Jaja, vi får se sen. Lasse och min bror Andreas är och hämtar lastbilen i Malmö (vi hade bokat en i Landskrona men dom ringde igår på förmiddagen och berättade att den havererat *PANIK* så vi fick leta upp en annan) och sen blir det till att börja packa in i den. Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid så vi hinner städa av huset också innan vi åker. Det mesta är redan gjort, så det bör inte heller ta så lång tid. Hoppas jag....
Sist packar vi djuren så dom slipper stå instängda mer än nödvändigt. Jag är så nervös över att dom ska må dåligt av att resa, att dom blir så stressade av det att dom blir sjuka eller nåt! Vi har ju försökt göra det så bra som möjligt till dom i transporten men jag är ändå nervös. Och jag hoppas att katterna, som ju ska åka i bagageutrymmet i bilen, inte nervösbajsar överallt där bak eller nåt annat äckligt! Hur löser vi det liksom??
Just nu är dom (alla utom Vilma) instängda i ett rum i huset och dom är INTE glada!!! Stackarna, om man bara kunde förklara för dom att dom snart ska bli fria igen! Nä, nu måste jag göra nåt vettigt. Längtar tills vi är framme imorgon!!! Så jäkla spännande att få se huset på riktigt! Helt galet egentligen att flytta till ett ställe som man inte varit på...!

/Maria

fredag 13 september 2013

Kaninungar!


Precis innan vi ska flytta passar dom på.... Upptäckte häromdagen att det låg en bunke kaninungar inne i huset och vi är ganska säkra på att det är Ellens, alla har ju samma färg som både henne och Yello ;-) Dessutom håller Mona på och boar för fullt, rycker päls och drar in halm under huset där hon grävt ett hål, surar mot Yello och ligger ofta helt utsträckt och vilar. Hoppas hon får dom helst i natt så dom hinner växa lite innan flytten...


Ellen :-)

 Bebis :-)

 Annan bebis :-)

 Monas bo under huset. Om jag inte hade sett henne när hon höll på att bygga det så vete katten om jag hade upptäckt det, det är bara öppet en liten springa in till det, precis så jag fick in kameran :-)

 Mona, med en ganska stor mage tycker jag ;-)

/Maria

Sommarminne :-)

Nikki har följt Sommarlovsmorgon hela sommaren, hon har kollat både på morgonen och på reprisen på kvällen i princip varje dag ;-) Vi tänkte att det kunde vara kul att åka in med henne och se det live när det nu ändå är så pass nära som Malmö. När vi sen läste i programmet att Robin Stjernberg skulle gästa programmet så var det en självklarhet att boka den dagen! Nikki älskar Robins låt "You" som han vann melodifestivalen med i år, så vi tänkte det kunde vara en kul grej. Vi bjöd med Nikkis kompisar Erika och Victor från dagis, tyvärr blev Erika sjuk och fick stanna hemma men Victor följde med oss :-) Det var två väldigt uppspelta barn som satt i baksätet i bilen på vägen in! Tyvärr fick vi inga toppenplatser direkt, det var ju fullproppat med folk. Publikrekord den dagen! Men dom fick stå upp så såg dom. Dock är det ju inte alls samma sak att sitta hemma framför TV:n som att vara på liveinspelning med reklampauser mm, så både Nikki och Victor tröttnade ganska snabbt. Men till slut, till slut så var det äntligen dags för Robin att sjunga, och det tyckte dom var roligt! :-) Dom stod där och sjöng så fint båda två! Så jäkla söta!! Tror dom ändå tyckte det var en kul upplevelse även om det var lite långtråkigt för dom emellanåt :-) 

 Nikki och Victor försöker hänga med i en sång som skulle hålla igång publiken i en av reklampauserna :-)

Annars var det mest klättring som roade dom båda i pauserna ;-)

 Malin och Robin :-)

 Robin :-)

 Nikki posar framför Busster :-)

 Inspektion av inspelningsplatsen och Busster :-)

Efteråt kom det bästa av allt, att få rusa uppför kullen och sen rulla nerför! ;-)

/Maria

Hästpass

Äntligen kom Rasmus pass!
Alla hästar måste ha ett pass med signalementsbeskrivning som ska följa hästen hela dess liv, från föl tills den dag det är dags att ta farväl. Nu var det ju ingen som fixade pass åt Rasmus när han föddes, förmodligen har varken hans mamma eller hingsten pass heller (om jag får gissa), så därför fick vi ta tag i det själva. Vi borde ha gjort det direkt när vi köpte honom, men som så många andra saker så har detta också blivit framskjutet flera gånger. Men nu äntligen är det gjort! Känns skönt, en sak mindre att tänka på!:-)


/Maria

torsdag 12 september 2013

Sensommarridtur

Jag och Lollo var ute på en tur med hästarna en kväll i förra veckan. Det var ett bra tag sen jag red sist så det var riktigt kul att komma ut, tror Casper tyckte det med :-) Det blev en runda på stora stubbåkern framför slottet, härligt! Och en riktigt fin sensommarkväll!



Sötis :-)



Vi väntar på att lollo och Sippan ska komma och hämta oss :-)

 Lite kvällsbus med kompisarna efter ridturen :-)

 Finast i hela världen! :-)

Slut på buset, natti, natti :-)

/Maria

onsdag 4 september 2013

Flyttkaos!

Så här såg det ut i princip hela huset när vi började packa och vi precis hade tömt vinden på saker. Grejer ÖVERALLT! 

           

           

När skaffade vi oss alla dessa grejerna och vad skulle vi med dom till!?! Det kan man fråga sig....

Och vilket jobb det var att få ordning på allt, puh!! Det berodde kanske främst på att jag var så oerhört stressad över att få någorlunda i ordning inför husvisningen förra veckan. Inte för att jag hade några krav på att det skulle se ut som i en tidning och lukta nybakta kanelbullar utan för att folk överhuvudtaget skulle kunna komma fram och kunna se någonting...
Nu är i alla fall (nästan) allt detta sorterat och antingen packat, slängt, sålt eller bortskänkt. Det börjar nästan se lite tomt ut här nu, åtminstone efter att ha bott i den där röran ett tag! 
Det som är kvar att packa är sånt som inte går att packa än, vissa grejer behöver man ju ;-) Det är också en del grejer kvar som ska säljas, framför allt möbler för det har vi tyvärr inte plats att ta med för mycket av i flyttbilen :-( Jag brukar inte ha problem med att göra mig av med grejer men nu måste vi verkligen sålla hårt bland sakerna och möblerna, och ärligt talat så svider det rejält med vissa saker.

Stallet är också nåt sånär klart, dom värsta grejerna är gjorda i alla fall. Där återstår bara att packa verktygen och lite andra småsaker, kanske sortera bort lite saker till för att få mer plats i flyttbilen...
Och så några möbler som ska säljas eller skänkas. 

Igår var vi på återvinningscentralen i Eslöv med hela transporten fullastad med saker som vi skulle kasta, vet inte hur lång tid det tog där innan vi var färdiga... Vi hade ju inte sorterat sakerna hemma utan det gjorde vi där med personalen till hjälp, som vanligt ;-) Himla trevlig personal där i alla fall! 
Dock kan jag inte låta bli att bli lite sur när jag går där och ser hur mycket fina (och hela) saker som folk slänger! Jag vet att jag inte borde titta ner i containrarna eftersom jag alltid hittar sånt som jag vill ha, men jag kan ju inte låta bli att snegla lite över kanten ;-) Åhh, varför får man inte ta sånt som man tycker är fint?! Det är så onödigt att det bara ska kastas bort!! *tjurar lite*

För att summera det hela så här långt så tycker jag att vi ligger bra till tidsmässigt. Just nu ligger fokus på att få sålt saker och att fixa lite andra småsaker som är skönt att ha gjort tills vi flyttar så vi slipper tänka på det sen. För tillfället känns det ganska lugnt och det är skönt, fast lite tradigt ;-) Till helgen blir det dock fullt upp igen!

/Maria



I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...