måndag 30 maj 2011

Nikki sover...

...som bara hon kan.

Maaauuud!

Jo vi har ätit de senaste dagarna...














Korvgryta gjord med vildsvinskorv och Möllers Salsiccia  recept















Tacogratäng  recept
Tacokryddan  recept



torsdag 26 maj 2011

Dags för middag igen

Idag blev det sesampanerad flundra med smörslungade haricots verts och hemgjord remouladsås.
Hoppade över att doppa fisken i ägg och därför blev det som det blev. Annars blev det kanon.


Ser man på. En bit cheesecake framåt kvällen. Recept. Dock hade vi inte i någon sukrin utan använde lite vanligt socker. Lindt mild 85%  ringlad över.

Gårdagens middag


Detta stod på bordet när jag kom hem igår. Ibland har man tur :-)
Grillad kyckling i ugn med spenatgratäng och gräddsås.

Spenatgratäng.  
500g fryst bladspenat
200g färskost - smaksatt eller neutral
4ägg
2 tomater
2 tsk salt

Tina spenat och vrid ur överflödig vätska. Blanda ihop spenat, ägg, färskost och salt ordentligt.
Smörj en ugnsform och häll i blandningen. Skiva tomaterna och lägg ovanpå. 40min 200grader i ugnen.





Första ägget

En glad Nikki kom in med årets första ägg. Perfekt frukost.







Nikkis frukostomelett
Ett ägg, en skvätt grädde(40%), salt o peppar.
Fyllningen är några ostskivor, några skivor Harlösakorv lite oregano.
Lite smör får smälta på omeletten för god smak och extra mättnad.


onsdag 25 maj 2011

Man måste ju ha höns på landet!




Lite bilder på de fagra nya hönorna. De höns vi hade i höstas strök med när en iller tog sig in i hönshuset och begick massmord. Ett par rullar nät och en halv säck cement senare ska dessa kunna sova säkert.
Man skulle kunna tro att denna hönsras heter Tjernobyl men det är burhöns som kommer från en närliggande fabrik.
Dom får vara inne i rastgården några dagar till innan de får komma ut och bli helt frigående.

/Lasse

tisdag 24 maj 2011

Middag!

Denna blog tänkte vi bland annat använda till att skriva lite om mat. Dels för att dela med oss men även för vår egen del så vi kan gå tillbaka och se vad vi ätit. Mitt minne räcker i princip till gårdagens frukost sen är det kört. Rätt ofta händer det även att man ändrar i ett recept men kommer såklart inte ihåg vad man gjorde.

Dagens middag var i alla fall fläskkotletter i ugn serverade med ångkokta smörslungade morötter. Utgick från detta recept men hade i sweet chilisås och vitlök. 45min i ugn 200grader räcker länge.




/Lasse

Första inlägget!

Detta är mest ett test för att jag ska se va det är jag håller på med :-)

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...