Vår älskade Tilda dog i tisdags
morse, klockan nio. Hon somnade in, lugnt och
stilla. Hon hade andats oregelbundet sen kvällen innan, och på
tisdagen var det ännu mer. Sen bara slutade hon andas. Hon var inte
ledsen eller orolig alls.
Vi tvättade rent henne och satte oss
sedan i soffan hela familjen och bara höll henne i famnen en lång
stund vars. Det var så länge sen vi kunde sitta med henne utan att
hon blev ledsen, så det var så skönt att få göra det en sista
gång. Lukta på henne, pussa på henne och känna henne nära. Vår
lilla flicka, vår älskade lilla Tildis. Så fridfull hon såg ut,
vi kunde inte komma ihåg när hon såg ut så senast.
Vi hjälptes åt allihop att måla
färdigt kistan som vi köpt till henne och bädda fint och lägga
ner saker som vi tyckte hon skulle ha med sig. Hennes gosedjur, några
teckningar från Nikki, blommor och hennes badkläder.
Vi städade undan alla sjukgrejer från
hennes hörna i vardagsrummet där hon haft sin säng sedan hon kom
hem från sjukhuset i vintras och gjorde fint med nyplockade
vårblommor, foton och ett ljus. Nikki var med och hjälpte till och
övervakade hur gosedjuren skulle ligga osv, varvat med att gå iväg
och leka lite. Det är helt fantastiskt hur hon hanterar det hela,
lilla tutta. Hon sa flera gånger att hon gråter inte, men hon är
ledsen inuti.
Jag lyfte upp Tilda från sängen för
att lägga ner henne i kistan men var bara tvungen att hålla henne
en stund till först. För allra sista gången någonsin. Aldrig mer
ska jag få hålla henne i min famn. Aldrig mer ska jag få pussa på
henne. Aldrig mer ska jag få känna hennes mjuka hud mot min.Aldrig
mer ska jag få snusa henne i håret och känna hur gott hon luktar,
som bara Tildis luktar. Det är så många aldrig...
Nikki gav Tilda en stor kram och en
puss, och Lasse med, sen bäddade vi ner henne i kistan. Det är så
overkligt. I över ett år har jag försökt föreställa mig hur det
kommer vara och kännas när hon dör. Men det går inte att
förbereda sig, inte alls. Och det går inte att beskriva i ord hur
det känns. Bara den som varit med om att förlora ett barn vet hur
det känns.
Dagen gick så snabbt, alldeles för
snabbt. Det kändes så i alla fall. Mamma och pappa kom och tog
farväl av Tilda, sen var det dags för oss att köra in Tilda till
krematoriet. Vi har valt att göra det själv. Har vi kämpat ihop så
länge så ska vi vara med henne ända till slutet.
Ingen sa något på vägen in, bara Nikki
som satt och nynnade i baksätet. Jag ville bara skrika åt Lasse att
vända bilen och köra hem igen, jag vill ha henne hemma! Efteråt
när vi pratade om det sa Lasse att han tänkte precis likadant. Det
blir så definitivt, på riktigt att köra iväg med henne. Men in
till krematoriet i Lund kom vi, och där möttes vi upp av underbara Lena och Annika från Asih som följde med oss in. Vi fick
lägga kistan på en trälåda på hjul, vad den lådan kallades för
kommer jag inte ihåg, och så tog vi av locket på kistan och sa
hejdå till Tilda, för sista gången.
Sen skjutsade Annika och Lena oss hem,
så vi slapp köra själv. Det var nog bra det, det bara snurrade i
huvudet. Tankar och känslor som bara maler och maler i en.
På kvällen tände vi ljuset i Tildas
hörna, och grät. Grät över vår förlorade dotter. Vår fina,
alldeles helt perfekta Tildis.
Det känns så overkligt att hon inte
är här längre. Vi har kämpat så länge, och så plötsligt är
hon borta. Det är så förfärligt tomt efter henne, och så tyst.
Jättekonstigt känns det, och så fruktansvärt ledsamt!
Det som känns mest ledsamt är inte
bara det att hon har dött, utan hela historien med Tilda från
början till slut. Att hon dog är på ett sätt en stor lättnad,
att slippa se henne lida och kämpa mer. Det som gör mig mest ledsen
nu är hur orättvist det har varit från första början. Hon hade
aldrig en chans ens. Allt detta kämpande helt i onödan. Jag är så
otroligt bitter på livet just nu, det är så orättvist!
Vår familj kommer alltid att vara en
familjemedlem för lite, alltid.
/ Maria










.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)





