söndag 4 augusti 2013

Born to run...

Har börjat att springa igen. Försökte förra hösten men energin fanns av förklarliga själ inte då. Går helt klart mycket bättre nu. Målet är att springa en mil ganska snart. Har dock varit förkyld senaste tiden så det blivit ett litet uppehåll. Ibland har Nikki följt med mig ut i skogen. Hon tycker det är jätteroligt och kan lätt springa/gå om vartannat 5km. Hon springer barfota väldigt obehindrat trots stenigt underlag, jag förvånar mig varje gång. Jag har mina Fivefingers KSO men ska försöka härda fötterna mer så jag kan matcha Nikki. Undrar man hur man ska springa så är det bara att titta på ett barn. Nikki springer utan att tänka på det med ganska korta snabba löpsteg, sätter i foten rakt under kroppen och landar på framfoten. Armarna pendlar längs med kroppen och pekar rakt fram.






/Lasse

lördag 3 augusti 2013

Smokey Burger

Gjorde lite hamburgare förra veckan. Hade impulshandlat Liquid Smoke någon dag innan så varför inte testa den tänkte vi. Det blev riktigt riktigt gott. Använde detta recept till burgaren: Smokey Burger de Luxe . Rökaromen är naturlig och är bara vatten och kondens från hickoryrök. Första gången jag även använde mig av ett annat spontaninköp, hamburgerpressen. Kanske inte helt nödvändig men den är rolig att använda och det blir jämna burgare med fina ränder.







/Lasse

fredag 2 augusti 2013

Dagens outfit

Dagens(21:e maj) outfit är en löst sittande tigerdräkt med spidermanmask.
Accessoarer som vi ser är förstoringsglas och briohund.




/Lasse

torsdag 1 augusti 2013

Så kan det gå...

I slutet av maj märkte vi att en av tackorna haltade. Ja men då fångar vi henne och tar en koll. Det låter lätt. Vi kunde ju tagit in alla i stallet men jag var nog lite envis och tänkte att det inte var något problem ute i hagen. Det var den lilla halvblinda och hon är såklart lite skyggare än de andra och tycker såklart inte alls om att fångas. Till slut fick jag tag i henne men tappade balansen lite. Lika bra att ligga kvar. Maria hittade en sticka vid hoven. Några dagar senare var hon bra igen.



/Lasse

onsdag 31 juli 2013

Cykelvagn

I början av maj införskaffades en bättre begagnad cykelvagn. Här är bilder från premiären. Känns lite liten till Nikki redan men det är lugnt nu på sommaren när man inte behöver taket på. Det har blivit lite turer bl a till hästarna och Trollungarna. Nikki tycker den är rätt mysig men lite skumpig på grusvägen.





 /Lasse

tisdag 30 juli 2013

Nederbörd

Efter några veckor med varmt väder och inte så mycket regn förutom på natten så kom det idag en rätt rejäl skur med regn och hagel lite åska. Kul tyckte Nikki och sprang ut för att kolla läget. Hon kom rätt snabbt in igen. Temuggen glömdes inte alls bort i all hast när jag sprang in. Det är en regnmätare.






/Lasse

torsdag 25 juli 2013

Saxtorpsdammarna :)

I tisdags förmiddag åkte jag, Emma och Lasse med Casper och Emmas häst Samantha till Saxtorpsdammarna för att rida. Ja inte Lasse, han blev medtvingad som fotograf ;)
Åh vad härligt det var, perfekt väder och glada hästar (och ryttare ;)! Det fanns en markerad ridrunda på ca 2,5 km så den följde vi, två varv blev det. Första rundan var det full fart, andra rundan märktes det att Casper började bli lite trött, ingen toppkondis här inte plus en rejäl gräsmage att släpa på... ;)
Första gången vi skulle gå ner i vattnet så stannade han först och nosade lite på vattnet, sen klampade han rakt i och bara njöööt!! Han drack och plaskade, drack och plaskade :) Båda hästarna var helnöjda med att svalka sig i vattnet och hade ingen brådska upp. Inte vi heller, det var jättemysigt! :)



Sista galoppen, stackars Casper är trött och orkar inte hänga med Samantha och Emma :)

 Det får bli trav i stället :)

Dags för bad nr 2, vi hade redan varit i och plaskat lite på en strand på andra sidan sjön, men då hade vi ingen fotograf :)

Skönt att svalka sig tyckte hästarna! :)

 Och gott om vatten att släcka törsten med :)

Riktigt varmt och skönt i vattnet faktiskt! :) Jag förstår att hästarna njöt!

                                     
Över till den lilla ön :)

 Och tillbaks igen :)


/Maria

Tiden går...

I tisdags var det exakt tre månader sen Tilda dog.
Vi börjar sakta men säkert komma tillbaks till en normal vardag.
Jag har börjat jobba lite smått, 25 procent bara men det känns som en bra start. Blir ju fortfarande väldigt lätt trött, eller rättare sagt helt slut, både i huvudet och kroppen. Känns som att jag lever på reserven av min kropps energi, och så fort jag gjort nått så tar den lilla energin jag hade slut och sen finns det inget mer att ta av fören jag fått vila ett tag.
Det har tagit låång tid för mig att förstå detta och att acceptera att jag måste vila när jag blir trött. Fortsätter jag så tar det bara ännu längre tid sen innan jag har nog med energi i reserven igen till att få vardagen att fungera, som värst kan det faktiskt ta upp till några veckor!
Men men, det blir bättre om än långsamt. Det får ta sin tid även om det ibland känns frustrerande att inte kunna leva fullt ut och göra allt man känner för. Jag får påminna mig själv i såna lägen att det faktiskt inte gått längre än tre månader sen Tildisen dog, och på hela den långa tid innan dess som vi levt under stor stress och sorg. Då har jag lättare att förstå och acceptera min trötthet.

Saknaden och sorgen efter Tilda är lika stor som innan, och jag kan inte prata om henne utan att bli ledsen. Vissa dagar går åt till att gråta över det som hänt och saknaden efter henne, och så får det vara, försöker jag hålla inne så mår jag bara sämre.
Som faster Lone brukar säga;  "allt skit ska ut oavsett om det kommer från munnen, ögonen eller där baktill!" Haha, det stämmer så bra! :-D

Senaste veckorna har jag varit så trött (tröttare...). Jag har ju en förmåga att stressa upp mig för exakt allt, även minsta lilla skitsak, och nu har det varit mycket med nytt jobb och innan dess stressen över att hitta ett jobb. Men jag har tillåtit mig att vara trött och bara ta det lugnt och det har faktiskt bara varit skönt! Jag har bara latat mig och njutit av det fina vädret, vi har åkt och badat några gånger och jag har varit ute och ridit några gånger i skogen med Gunilla som sällskap. Härligt! Och nu känner jag energin sakta börja komma tillbaka!
Igår och idag så har vi hjälpts åt här hemma att rensa en massa ogräs på gårdsplanen. Det var en hel del kan jag lova, vi har ju inte hållt efter det alls i sommar.... Men nu är det fint igen :)
Nästa projekt blir nog att städa stallet, där ser ut som f*n rent ut sagt! Hönsskit och saker ÖVERALLT, jag blir helt uppjagad inombords bara av att se det! Huh! ;-D

/Maria



måndag 22 juli 2013

Finaste!

Min fina häst som gör mig så glad! :) 



Foto från innan i somras, allra första ridturen utan ledare :) Jag såg förmodligen lika fånigt glad ut hela rundan ;)


/Maria

torsdag 18 juli 2013

Borstahusen

Jag och Nikki är på stranden idag. Ganska blåsigt och måttligt med sol. Maria har vi i Kristianstad hos tant Hanna så vi får klara oss själva.

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...