fredag 15 november 2013

Gårdsägare!:-)

Jag kan knappt fatta att det är sant! Känslan att vi nu står som ägare till vår drömgård är helt obeskrivlig! Vi är så lyckliga över att just vi fick köpa gården och att banken gick med på att låna ut pengar till oss! Nu känns det verkligen som en nystart i våra liv!

Efter att vi kommit hem från banken så var det ju självklart bara att byta om och åka bort till Filitjärn för att gå in i VÅRT hus för första gången :-) Som vi längtat!!
Vi har ju redan varit inne där två gånger tidigare och tittat men det är inte alls samma sak som att gå in i huset och veta att nu är det vårt! Nu kunde vi i lugn och ro gå igenom rum för rum och planera med möblering och renovering :-) Åh, jag älskar att planera grejer och att veta att det är till vårt egna hus gör det ju bara hundra gånger roligare!!
När vi till slut kunde slita oss ifrån huset så gick vi ut i stallet och fixade och donade för hönsen och hästarna. En hel del slit men det är det värt! Oj vad skönt det ska bli att få in hästarna i ett riktigt stall igen, och att hönsen får ett eget rum där dom har gott om plats att röra sig! Det blir bra det :-)

Tog lite bilder inifrån huset idag:

  ...och några utanför med ;-)

 Nikki fick den stora äran att öppna dörren :-)

Sovrum nere

 Sovrum nere

 Badrum/toa. Inte så stort men det ska nog gå ;-)

 Den fantastiskt fina hallen ;-) Rakt fram sovrummet, dörren till höger är toan, bakom mig ytterdörren, till höger direkt är ett litet rum, typ ett kontor, och till vänster ligger köket.

 Här är det lilla kontoret. Ganska skruttigt precis som hallen.

 Jag hittade en läderkeps i ett skåp som satt som ett smäck på Lasse, hihi ;-) 

Köket.

Köket.

 I samma skåp som läderkepsen hittade jag även en cowboyhatt och den hamnade på Nikkis huvud. Sen lekte hon att hon var cowboy och kastade lasso med snöret :-) 

 Rummet bredvid köket. 

 Rummet bredvid köket.

 Vardagsrum, ovanvåning. Blir nog fint med lite vit färg på tak och väggar :-)

 Vardagsrummet åt andra hållet, sovrum längst bort.

Sovrum ovanvåning.

Ja det var allt, större än så är det inte :-) 
Vissa rum (hallen, köket och kontoret...) skulle ju inte må dåligt av lite ny färg/tapet och nya golv och tak men övriga är relativt nyrenoverade och fina och fräscha. Vi får renovera lite efterhand när vi orkar. Allra först ska i alla fall vardagsrummet målas vitt för jag tycker det är lite väl mycket bastukänsla över det ;-)

/M

torsdag 14 november 2013

Vackert!

Här om dagen vaknade vi till ett fantastiskt fint väder! Jag tycker här är fint uppe alltid, men såna här dagar är här bara så extremt vackert så det går inte att beskriva! Låter bilderna tala för sig själv! :-)




/M

onsdag 13 november 2013

Lite fix i Filitjärn :-)

Eftersom vi inte kunde hålla oss så åkte vi bort till Filitjärn ett par timmar och fixade med hästarnas blivande vinterhage. Alla hagarna på gården har förfallit helt eftersom dom inte använts på flera år, och egentligen skulle dom behöva bytas ut helt och hållet. Men det får bli ett senare projekt för vi orkar inte med det i år. 
Så idag tog vi bara bort gammal rostig, och bitvis söndrig ståltråd. Kvar att göra är att räta upp trästaketet på vissa ställen så det står något sånär rakt, och sätta upp nya elrep. Men det väntar vi med tills vi har allting färdigt och vi står som ägare till gården, vilket blir på fredag om allt går som det ska...;-)
Åh vad vi längtar!!

Tog med mig kameran idag och fotade lite på huset och omgivningen. Tråkig månad och tråkigt väder att fota i men det kan inte hjälpas. 

Står i ena hagen och fotar. Rakt fram boningshuset med lillstugan till höger och stallet/ladan till vänster.

 Huset och stallet/ladan samt en bit av hagen på andra sidan infartsvägen. Och så Nikki förstås, i sin nya fina overall som hon är så glad för :-) Hon syns bra i den!

 Vridit mig lite mer till vänster så nu har jag huset snett bak till höger om mig. Infartsvägen med hagar på båda sidor. Marken sträcker sig ner till grusvägen och fortsätter långt åt höger förbi det stora röda huset med grönt tak. 

 Ännu lite mer åt vänster, huset rakt bakom mig och infartsvägen till höger. Närmsta granne rakt fram. Marken sträcker sig ända bort till gården långt därborta till vänster i bilden. Där bor också en barnfamilj med barn i Nikkis ålder :-) Hoppas, hoppas dom är trevliga!
Lasse?!? Ja...han ligger och njuter av att snart vara gårdsägare :-)

Längst ner i vinterhagen och fixar med staketet. Grusvägen bakom mig, infartsvägen en bit bort åt höger, uppe till höger i bilden ser man stallet/ladan och till vänster ser man gamla ladan som också tillhör gården. Till vänster ligger dom husen man ser i tredje bilden uppifrån. All mark som syns tillhör gården och det fortsätter långt bakom gamla ladan och en bit upp i skogen.

/M

torsdag 7 november 2013

Äntligen!:-)

Efter en, i vårt tycke, helt olidligt lång väntan med MYCKET ångest så fick vi i måndags äntligen vårt lånelöfte från banken! Vi blev så otroligt glada, det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse! Detta firade vi med champagne och en smaskig dessert :-)

 Jag brukar inte bära runt på Tildas foto i vanliga fall, men i måndags var inte i vanliga fall så då fick hon vara med oss på köksbordet ♥

Nikki blev lite sur på mig för att jag sa åt henne att inte slicka i sig champagnen utan dricka ordentligt....tråkig mamma ;-) Tur hon förlåter mig snabbt, min söta Tutta ♥

(champagnen var alkoholfri...)

/M


                                                                                                                                                                   




lördag 2 november 2013

Vår Halloween :-)

I torsdags kväll åkte vi in till Sollefteå på Spökkväll och Ljuständning. Skönt att åka hemifrån utan att behöva uträtta en massa ärenden!
Det var faktiskt väldigt mysigt, dom hade släckt ner gatlamporna längs hela gågatan och dess närområde och istället tänt massor med marschaller! Sen hade dom placerat ut högtalare med jämna mellanrum från torget längs hela gågatan som spelade musik, och affärerna hade kvällsöppet ända till 21.
Så himla trevligt! Nikki var överförtjust, hon älskar ju Halloween och att klä ut sig! Dom flesta barn var utklädda men faktiskt även en hel del vuxna också :-) Vissa hade tagit utklädnaden på mycket stort allvar och såg helt galet läskiga ut!
Vi strosade lite upp och ner längs gågatan först, tittade lite i affärer och kollade in folks utklädnader. Det delades ut godis lite här och var till Nikkis stora glädje, så hon hade att mumsa på medan vi gick.
Sen hade dom en liten eldshow på torget, framförd av Manuel från earthheart.se, väldigt stämningsfullt!
Därefter var det dags för ljussläpp. Vi hade tagit vars en lykta (delades ut gratis), men det hade nog varit bättre med en för det var lite bökigt.
Men oj vad fint det var när alla släppte upp sina lyktor! Som en massa starkt lysande stjärnor som försvann upp mot himlen. Det gör jag gärna om igen!

När dom sista lyktorna försvunnit upp i skyn så tändes hela gågatan upp med sin vinterbelysning. Väldigt fint!
Därefter gick vi en runda till på stan, Nikki fick en ansiktsmålning och vi tittade i några butiker till. Sen var det dags att åka hem, vi var ganska trötta allihop!
Men en mycket trevlig kväll hade vi!








 Lasse hade lite problem med sin lykta, det gäller liksom att hålla den rakt annars...ja ni fattar själv vad som händer ;-)

 Inne i Gallerian satt det en tjej som gjorde ansiktsmålningar, klart Nikki skulle ha en :-)


 Sötast! :-)

Butik Lilla syster, där bjöds det på dragspelsmusik, sång och godis :-)


/M


fredag 25 oktober 2013

Älskade änglar ♥

Ett halvt år har gått sen Tilda dog. Jag vet att jag tänkte den dagen hon dog, att jag önskade mig själv framåt i tiden. För att jag vet, att tiden visserligen inte läker alla sår, men att dom blir lättare att leva med.
Och nu är vi ungefär så långt framåt i tiden som jag föreställde mig. Och nej, jag gråter inte lika ofta över det som hänt längre, och det kan gå flera dagar utan att jag tänker på Tilda och den hemska tiden som vi levde i.

Men när det väl kommer till mig, så gör det precis lika ont i hjärtat nu som den dagen hon dog. Sorgen över ett förlorat barn, sorgen över att Nikki förlorat sin syster, sorgen över all den smärta som Tilda fick genomlida på grund av sjukdomen, sorgen över den smärta som sjukdomen orsakat hela vår lilla familj, den sorgen går aldrig över. Aldrig.

Vi har pratat mycket om Tilda den här veckan. Inte utav någon speciell anledning, det har bara blivit så helt enkelt. Det går i perioder, och nu är en sån period.
Framförallt är det Nikki som drar igång pratet, hon frågar och diskuterar om allt som rör Tilda. Döden, sjukdomen, önskan om ett nytt syskon, saknaden efter Tilda, vad Tilda gillade, mediciner, Tildas mat, Tildas gosedjur, minnen, begravning, ja allt!
Och i samband med allt prat om Tilda så dyker det alltid också upp frågor om min mormor (som dog för snart två år sedan) och om lille August (Nikkis kompis Victors lillebror, som pga obotlig muskelsjukdom dog i vintras, endast två månader gammal).
Det är lite vemodigt och väcker alltid en massa känslor att prata om dom döda. Men samtidigt så tycker jag så mycket om det! Det är ju personer som jag älskar, lika mycket nu som när dom levde, och som jag har så många fina minnen med! Dom vill jag ju aldrig glömma!
Och jag vill att Nikki ska minnas hon med! Och det gör hon genom att vi pratar om dom här personerna med jämna mellanrum.
Så därför gör det mig så glad ända in i själen varje gång vi pratar om våra döda älskade!
Dom lever vidare genom oss när vi pratar om dom, och det vill vi ju ♥





Gråt inte för att jag är död
jag finns inom dej alltid 
Du har min röst 
den finns i dej 
den kan du höra när du vill 
Du har mitt ansikte 
min kropp 
Jag finns i dej 
Du kan ta fram mej när du vill 
Allt som finns kvar av mej 
är inom dej 
Så vi är jämt tillsammans. 

Barbro Lindgren


/M

måndag 21 oktober 2013

"Ta en stol och sätt dig i soffan"

Nu packar vi inte upp längre ur flyttlådorna utan letar bara när vi behöver något. Jag fick tag i min vinteroverall och under den hittade Nikki sitsen till sin stol. Den var uppskattad.



Här är förresten en bild på en tokig kvinna man kan stöta på i Sollefteå, skåning skrek hon att hon var innan vi långsamt backade där ifrån och lämnade henne ;-)

Skojade bara, det är  svärmor på besök som vandaliserar en lekplats.


//Lasse

söndag 20 oktober 2013

En liten kämpe...

En enda liten lupin kämpar sig envist kvar trots kylan. Alla andra lupiner är vissna sedan länge, det är bara denne lille rackaren som inte ger sig. 
Fast snart är det nog ändå dags för den att ge upp, den har börjat vissna lite och har tappat en hel del av blombladen sen frosten kom. Den hann aldrig riktigt blomma ut helt, men vi har tyckt den har varit fin att titta på i alla fall. En liten påminnelse om sommaren.
Och om en annan liten kämpe som heller aldrig fick chansen att blomma ut....



/M

Snöhuvud :-)

Vad som började med en liten snöboll blev till slut ett snöhuvud, som Nikki kallade det :-) Jag och Lasse höll på i stallet när Nikki, väldigt stolt, kallade och ville visa sitt snöhuvud. Och klart hon ska vara stolt, den är jättefin tycker jag, ser så snäll ut på nåt vis :-) När vi fått lite mer snö här ska vi nog kunna hjälpa henne att rulla ihop en kropp också!




/M

fredag 18 oktober 2013

Myror i brallan...

...eller loppor i pälsen eller nåt :-) Det är inte lätt att få nåt bra foto på Lisa för hon rör sig HELA tiden! Men hon är söt ändå, lilla lurvisen :-)
Vi vaknade till ett fantastiskt fint väder idag! Minus fem grader och strålande solsken, mitt absoluta favoritväder! Älskar det! Känner riktigt hur batterierna laddas, och det behövs!





/M

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...