Efter sju timmar i ugnen så var det en duktigt mör köttbit som väntade på att bli tuggad på, eller ja så mycket tuggmotstånd var det ju inte tal om. Gott blev det i alla fall.
söndag 30 mars 2014
Fårklippning
Igår var det dags att klippa fåren igen. Eftersom den elektriska fårsaxen inte ville samarbeta blev det till att köra manuellt. Egentligen tänkte vi nog bara klippa ett eller två men till slut hade vi klippt alla fyra av bara farten. Nikki fick fota lite och det gjorde hon ju galant. En "selfie" blev det också.
/Lasse
torsdag 27 mars 2014
Solgläntans Nova!
I somras så skaffade jag ju Yellow, våran fina gotlandskaninhane med genbanksintyg, för att jag ville vara med i bevarandearbetet av denna gamla svenska lantras. Och nu har jag äntligen skaffat en gotlandshona, också med genbanksintyg, så nu kan vi bli genbank! :-) Lite papper som ska fyllas i först bara, men sen så!
Nova, som Nikki döpt henne till, är ett år gammal och henne köpte jag nu när vi var nere i Skåne, så det blev en lång resa för henne med. Men det gick så bra så, hon åkte i våran kattbur, full med halm och hö som hon kunde gömma sig i.
Och väl hemma så verkade hon finna sig tillrätta i Yellows box väldigt snabbt, och dom två kommer bra överens. Dock måste vi snart sära på dom igen så Nova inte får ungar när dom bor ihop och sen riskerar att bli omparad direkt igen.
Jaa, alltså om hon nu är dräktig, men det räknar jag med. Dom är ju ändå kaniner... ;-)
Nova, som Nikki döpt henne till, är ett år gammal och henne köpte jag nu när vi var nere i Skåne, så det blev en lång resa för henne med. Men det gick så bra så, hon åkte i våran kattbur, full med halm och hö som hon kunde gömma sig i.
Och väl hemma så verkade hon finna sig tillrätta i Yellows box väldigt snabbt, och dom två kommer bra överens. Dock måste vi snart sära på dom igen så Nova inte får ungar när dom bor ihop och sen riskerar att bli omparad direkt igen.
Jaa, alltså om hon nu är dräktig, men det räknar jag med. Dom är ju ändå kaniner... ;-)
Söta Nova :-)
/Maria
onsdag 26 mars 2014
Sol, sol, sol...
Vilket fantastiskt väder det är varje dag, så himla härligt!! Försöker vara ute så mycket som möjligt och njuta av det!
Nikki klättrade lite på stora stenen medan jag tömkörde Rasmus :-)
Lunch ute varje dag, härligt!
Tjejerna for iväg för att rasta Ruts hund. Nikki orkar inte få någon fart på sin egen cykel nu när det är så mjukt på vägarna, men Rut är så snäll och skjutsar henne :-)
/Maria
måndag 24 mars 2014
Skåne :-)
Här om veckan så tog jag och Nikki tåget ner till Skåne för att hälsa på familj och vänner. Så himla roligt! Från vinter till vår på åtta timmar, härligt! Nikki kunde knappt fatta att vi var tillbaks i Skåne, hon frågade flera gånger om det verkligen var sant!
Jag hade stora planer på alla människor jag skulle träffa medan vi var nere, men det blev inte alls som jag tänkt. Tiden räckte ju inte alls till! Det var ett väldans pusslande för att få ihop dagarna och alla besök, och ändå hann jag inte träffa alla vilket kändes jättetråkigt! :-(
Vi skulle behövt två veckor istället för en...
Nikki njöt i fulla drag hela veckan! Som hon längtat! Två av dagarna var hon på Trollungarna och hälsade på, och det var som om hon aldrig varit där ifrån :-) Och så var hon och lekte med sina kompisar Erika och Elma. Tyvärr missade vi Victor då han var bortrest, men det får bli nästa gång!
Ja, en härlig vecka blev det, riktigt kul att träffa alla igen! Nästa gång får Lasse åka ner, han kunde inte följa med denna gången på grund av djuren.
Jag hade stora planer på alla människor jag skulle träffa medan vi var nere, men det blev inte alls som jag tänkt. Tiden räckte ju inte alls till! Det var ett väldans pusslande för att få ihop dagarna och alla besök, och ändå hann jag inte träffa alla vilket kändes jättetråkigt! :-(
Vi skulle behövt två veckor istället för en...
Nikki njöt i fulla drag hela veckan! Som hon längtat! Två av dagarna var hon på Trollungarna och hälsade på, och det var som om hon aldrig varit där ifrån :-) Och så var hon och lekte med sina kompisar Erika och Elma. Tyvärr missade vi Victor då han var bortrest, men det får bli nästa gång!
Ja, en härlig vecka blev det, riktigt kul att träffa alla igen! Nästa gång får Lasse åka ner, han kunde inte följa med denna gången på grund av djuren.
På väg ner :-) Första biten, från Sundsvall till Stockholm gick jättebra att åka, men sen när vi åkte från Stockholm till Skåne så blev vi åksjuka :-( Fy vad jobbigt det var! Nikki hade tur och somnade, men jag fick lida i fyra timmar, urk! Nästa gång blir det åksjuketabletter!
Alltså jag hade ju tänkt att fota massor när vi var i Skåne, men det blev detta bara... Här är vi i alla fall på väg till pappa/morfar och Annika :-)
På väg hem igen. Nikki somnade direkt nästan och sen sov hon i tre timmar. Önskar jag också kunde fått sova bort tre timmars restid...
Mycket pyssel hanns det med både på nerresan och hemresan :-)
Nikki och Flodis :-)
På hemvägen åkte vi hela vägen till Kramfors och sen hämtade Lasse oss där. Vi hade ju glömt att köpa åksjuketabletter till hemresan också, så när vi var i Sundsvall så mådde jag riktigt, riktigt dåligt igen. Nikki däremot mådde prima och var superpigg! ;-)
Jag trodde faktiskt inte jag skulle klara av att åka sista biten till Kramfors utan att spy, men efter ett tag på det tåget så mådde jag faktiskt bättre igen. Det var inte så vingligt som dom andra tågen.
Det kändes väldigt vemodigt att åka från alla vänner och familj nere i Skåne, men samtidigt var det skönt att komma hem till gården igen :-) Här är kanske lite kallare, men det uppvägs av lugnet, tystnaden, den friska luften och den slående vackra naturen!
/Maria
söndag 23 mars 2014
Sköna söndag!
Det blev en fin dag idag också, trots att väderrapporten lovade regn. Skönt!
Tog en promenad med Casper och Nikki i förmiddags, sen fastnade hon hos grannarna så jag och Casper fick promenera hem själv :-) Sen blev det slyröjning igen, för tredje dagen i rad. Det är egentligen inte särskilt kul, men det uppvägs av att man är ute i det fina vädret samtidigt, och det är ju så härligt!
Två gånger såg jag Nikki idag. En gång när hon och Rut kom för att hämta Nikkis cykel för dom skulle cykla en runda, och en gång för att hämta ägg som dom skulle sälja. Jag vet inte vem av dom som satte priset på äggen, men misstänker att det var Nikki... ;-) 20 spänn för ett sexpack, och hon fick sålt båda lådorna hon hade med sig. Hädanefter får hon sköta försäljningen! ;-D
Avslutade dagen med en liten kvällspromenad med Rasmus. Imorgon står det tömkörning på schemat för honom, hoppas han sköter sig. Båda hästarna har haft en viloperiod då underlaget har varit extremt dåligt senaste månaden, så vi har precis kommit igång så smått nu igen. Kul :-)
/Maria
Semmeldagen!
Eller ja, den dagen har ju redan varit, men jag ville i alla fall visa våra fina semlor som vi gjorde. Receptet hittade vi på 56kilo.se.
Jag brukar inte gilla lchf-substitut, tycker aldrig att det motsvarar mina smakförväntningar, och därför så bakar vi nästan aldrig längre. Men ibland blir man ju sugen och dom här såg så goda ut på bilden. Och dom blev faktiskt helt okej! Inte som vanliga semlor såklart, men helt okej som substitut. Och väldigt mäktiga! Godkända av både mig, Lasse och Nikki :-)
Lördag och sista omgången av Mello, lchf-semlor och lite rött vin, dä ä gött dä! ;-)
/Maria
lördag 22 mars 2014
Pulled pork
Köpte en skinkstek igår och tänkte att man kanske kan göra pulled pork av den, det brukar väl göras på karré men det ska nog bli minst lika bra. Receptet hittade jag här Pulled Pork. Ibland har man riktig tur och har alla ingredienser hemma. Coleslaw till detta blir nog bra. Det kan bli någon våffla sen kanske, ska testa detta recept isåfall: Våfflor på mandelmjöl.
/Lasse
/Lasse
fredag 21 mars 2014
Bus i hagen :-)
Dom här två gangstrarna håller på dagarna i ända med sitt bus :-) Fram och tillbaks i hagen far dom! Tänk om man själv hade haft den energin...
Fåren :-)
Jag har varit lite trött på att ha dom lösa av olika anledningar, och efter detta kände jag bara att nu får det vara bra med dom här gangstrarna! Dom ska in bakom lås och bom! Så nu är dom förpassade till en provisorisk hage bakom gödselstacken, till deras förtret ;-) Det går ingen nöd på dom, det är en helt okej hage där dom har gott om plats att röra sig, men visst, dom har ju varit vana att härja helt fritt innan så det är klart att dom tjurar lite ;-) Men jag är i alla fall glad och nöjd!
Och som ett extra stort plus så verkar inte räven kunna ta sig igenom staketet heller (elnät) så nu kan hönsen gå ute hela dagarna igen :-) Och det gillar dom!
/Maria
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
I "livet mittemellan"...
Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...