tisdag 17 januari 2012

Läggdags!

Den senaste tiden har nya rutiner införts av Nikki när det är läggdags :) Först läser jag eller Lasse en saga, sen ska man gömma sig och kalla på den som inte läst. Den här kvälle var det Lasse som fick vara "monster" medan jag och Nikki gömde oss under täcket. Alltid lika kul, kväll efter kväll efter kväll... ;)

 Dags att köpa ett större täcke... ;)

 Jag och Tildisen tagna av monstret...

 ...och Nikki med :)

Gullungar :)

//Maria

Lasses födelsedag :)

Den nionde januari fyllde Lasse år och då bjöd jag honom på lite mat :) Hade planerat att vi skulle hitta på nåt kul ihop men det här med Tilda vände upp och ner på allting. Det här med att laga bjudmat är väl inte riktigt min grej, men jag tror ändå att han blev rätt nöjd :) 

 Till förätt blev det nån räkröra med avocado. Ser mest ut som en grön gegga men det var väldigt gott :)

 Till varmrätt blev det vanlig hederlig hamburgertalltik, med hemmagjorda biffar, hamburger bröd och hamburgerdressing. Gott och mäktigt!

 Nikki gillade biffarna mest ;)

Bild på alla utom födelsedagsgrisen :)

Till efterrätt hade vi hemmagjord vaniljglass med riven mörk choklad i. Brukar inte skryta men den var sjukt god faktiskt :) 

//Maria

fredag 6 januari 2012

Ännu en familjemedlem :)

Jaha, lite hastigt och lustigt så blev vi med ännu en häst i eftermiddags :) Den här lilla vilden skulle slaktas om vi inte tog den och ja, här är den nu ;) När den kom så släppte vi ut den med dom andra hästarna och det gick jättebra! Men nu ikväll när jag ut för att ta in dom så kom han runt stallknuten.... Som tur är så var han lätt att fånga och sen fick jag ta i honom i Caspers box för alla andra är ju upptagna. Men det gick hur bra som helst, Casper var jättesnäll. Lillen försökte dia men där kom inte mycket ;) Sen ställde dom sig och mumsa hö tillsammans som om dom aldrig gjort nåt annant. Skönt!


Nikki jobbar :)




Färdigt! Och gud nåde den som förstör hennes "brasa" som hon kallar den :)

//Maria

Julklapp :)

Nikki och Tilda fick varsin sån här superfin Pippitröja och mössa av faster Lone i julklapp :) Dom är jättemysiga, skulle vilja ha en själv!


//Maria

Äntligen sol!

Man får passa på att vara ute dom få dagar som solen tittar fram! Nikki och Lasse slängde ner halm till mig, det är Nikkis nya favoritsyssla ute i stallet :) Fåren och hönsen var också ute och njöt i det fina vädret! Hönsen kan ju inte vara ute utan uppsikt längre för här bor en duvhök som tar dom för oss, så dom får komma ut dom gånger vi är ute hela familjen.

 Vår duktiga tös slänger ner halm :)  
(ingen fara, Lasse står bakom ;) )

 Berta :)

 Djur överallt :)

 En mjuk puss av Mormor :)

En av våra "kycklingar" :)

//Maria

torsdag 5 januari 2012

Present till mig :)

Det här fina halsbandet och örhängena fick jag idag av Ebba och mamma. Tack ska ni ha, jag blev jätteglad även om jag slängde ut er i stallet ;)


//Maria

Silvergårdens Casper

Äntligen är han här, lilla söt :) Casper är en nordsvensk brukshäst, född 2010, e: Isvind. Tanken är att han ska ersätta Landmann som ska säljas när han är ohalt. 


//Maria

onsdag 4 januari 2012

Fixardag!

Idag har vi varit ute och fixat i stallet hela dagen! Tommy och mamma kom hit och hjälpte till också, mamma satt barnvakt åt Tilda och Tommy fick hjälpa till i stallet :)
Vi fick undan en massa virke och tommy sågade till en bit järn till ena boxkanten till Siennas (Helenias) nya box (nu ska hon väl inte kunna äta upp denna boxen!...). Det är den boxen som fåren hade innan och där är fönstret av så hon kunde titta ut och det verkade hon gilla!
Fåren fick en ny och större box så det finns plats för små lammbebisar som vi hoppas att där kommer bli sen till våren :) Landmann fick flytta in i Siennas gamla box. Självklart började han gnaga direkt på dom träytor som Sienna redan varit på, suck. I brist på annat så sprayade jag på en massa pälsglans överallt hehe...då var det inte så gott längre!
Sen har jag krattat från stallet bort till gödselstacken vilket känns som en mil ungefär...Och mockat bort en massa nertrampat och blött (tungt) hö runt höhäcken och flyttat och gjort rent badkaret, så nu är där rent friskt vatten i.
Hönsen och fåren fick vara ute idag och det tyckte dom var skönt! Nästa projekt som vi ska ta oss an är att bygga hönsgård och fårhage så dom kan vara ute varje dag!
Imorgon, om allt går som det ska, så flyttar det hit en ny familjemedlem :) *längtar*
Och så ska Tilda till sjukhuset igen för att ultraljuda hjärtat. Har inga förhoppningar alls om något positivt besked där, har gett upp alla såna tankar. Och vad skulle det förresten hjälpa om det var positivt, hon kommer ju försvinna i vilket fall som helst, vår lilla böna :(

Tack för hjälpen idag mamma och Tommy! Vad skulle vi göra utan er :)

/Maria

tisdag 3 januari 2012

Time to say goodbye...

Idag var vi iväg på mormors begravning. Det var så fint med vit kista och lila blommor. Mormor älskade lila!
Känns skönt att ha sagt hej då till henne men saknaden är stor. Älskade mormor...Hoppas att hon har det bra där hon är nu och slipper ha ont!

/Maria

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...