torsdag 8 augusti 2013

Kalldusch :)

Vissa dagar är bara helt olidligt varma, inte bara för oss utan även för djuren, trots skugga! Katja och Rasmus älskar att bli avspolade med kallvatten när det är som varmast mitt på dagen! Dom njuter i fulla drag av svalkan! :-) 







Lika bra att passa på och fylla i nytt kallt vatten i tunnan :-)

onsdag 7 augusti 2013

Lekplatsen :)

Förra veckan åkte vi in till Eslöv för ett besök hos optikern. Eller det var i alla fall vad jag och Lasse hade planerat, Nikki hade helt andra planer ;) Bara en liten bit, snett över vägen från där vi parkerade bilen finns en lekplats. Där hade Nikki tydligen varit i början av sommaren med Trollungarna och lekt och haft kul, och nu tyckte Nikki att vi också skulle gå dit. Och så fick det bli :) Vi hade nog lika skoj allihop!







Land i sikte? ;)


/Maria

tisdag 6 augusti 2013

Tjock, tjockare....

Min mammas minishettis Katja har fått komma hit på bantning, och till sällskap har vi hämtat hem Rasmus från betet. Han har också en hel del kilos övervikt att bli av med, även om han ligger i lä om man jämför med Katja ;) Mysigt att ha hästar här på gården igen, det är så tomt utan! Ska passa på att bli färdig med Rasmus inkörning nu när han är hemma, så kan man kanske snart börja ha lite nytta av honom också ;)


 Sötis :)

 Och vi som tyckte Rasmus var liten....!

/Maria

Cooling!

Nyinköpta simglasögon :) Nikki tycker dom är skitsnygga, och varför då bara använda dom när man ska bada liksom?? ;)


/Maria

Kycklingar

När vi kom hem från vår lilla semester i Norrland så var det precis dags för kläckning av de första kycklingarna. Vi tog äggen från äggkläckningsmaskinen och lade in dem under de två mest moderliga av hönorna. Pyckel och Mammahöna. Det visade sig dock att Pyckel helst ville ha hand om kycklingarna själv. Runt tre veckor senare var det dags för nästa kull från maskinen. Elva kycklingar totalt blev det denna gång. Nu ska vi bara se hur fördelningen tuppar och höns blir.



Pyckel till vänster och Mammahöna till höger.

måndag 5 augusti 2013

Bär, bär och bär...

Vi har plockat mycket bär på sistone och stoppat i frysen. Svarta och röda vinbär, hallon och blåbär.
Nikki har nog ätit bär varenda dag i över en månad. Hon brukar gå ut i trädgården och plocka för att ha på sin gröt. Bilderna nedan är från när vi gick en runda nere på järnvägen(ingen fara...den lades ner 1961).





Blåbärsplock i Skäralid ses nedan.


Stannade till vid kopparhatten och tog ett par foton.





/Lasse

söndag 4 augusti 2013

Born to run...

Har börjat att springa igen. Försökte förra hösten men energin fanns av förklarliga själ inte då. Går helt klart mycket bättre nu. Målet är att springa en mil ganska snart. Har dock varit förkyld senaste tiden så det blivit ett litet uppehåll. Ibland har Nikki följt med mig ut i skogen. Hon tycker det är jätteroligt och kan lätt springa/gå om vartannat 5km. Hon springer barfota väldigt obehindrat trots stenigt underlag, jag förvånar mig varje gång. Jag har mina Fivefingers KSO men ska försöka härda fötterna mer så jag kan matcha Nikki. Undrar man hur man ska springa så är det bara att titta på ett barn. Nikki springer utan att tänka på det med ganska korta snabba löpsteg, sätter i foten rakt under kroppen och landar på framfoten. Armarna pendlar längs med kroppen och pekar rakt fram.






/Lasse

lördag 3 augusti 2013

Smokey Burger

Gjorde lite hamburgare förra veckan. Hade impulshandlat Liquid Smoke någon dag innan så varför inte testa den tänkte vi. Det blev riktigt riktigt gott. Använde detta recept till burgaren: Smokey Burger de Luxe . Rökaromen är naturlig och är bara vatten och kondens från hickoryrök. Första gången jag även använde mig av ett annat spontaninköp, hamburgerpressen. Kanske inte helt nödvändig men den är rolig att använda och det blir jämna burgare med fina ränder.







/Lasse

fredag 2 augusti 2013

Dagens outfit

Dagens(21:e maj) outfit är en löst sittande tigerdräkt med spidermanmask.
Accessoarer som vi ser är förstoringsglas och briohund.




/Lasse

torsdag 1 augusti 2013

Så kan det gå...

I slutet av maj märkte vi att en av tackorna haltade. Ja men då fångar vi henne och tar en koll. Det låter lätt. Vi kunde ju tagit in alla i stallet men jag var nog lite envis och tänkte att det inte var något problem ute i hagen. Det var den lilla halvblinda och hon är såklart lite skyggare än de andra och tycker såklart inte alls om att fångas. Till slut fick jag tag i henne men tappade balansen lite. Lika bra att ligga kvar. Maria hittade en sticka vid hoven. Några dagar senare var hon bra igen.



/Lasse

I "livet mittemellan"...

Har inte haft nåt sug på att blogga på länge nu, men kände idag att jag ville skriva nåt litet åtminstone. Som en liten uppdatering eller nå...